• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • de Robespierre

" - Att en liten, men högljudd skara av våra egna medlemmar och sympatisörer, fortfarande okritiskt anammar propaganda från politiska motståndare och oreflekterat är beredd att blåsa till reträtt kring centrala ideologiska principer, vid minsta antydan till motstånd, är något som manar till eftertanke och understryker vikten av förbättrad internutbildningen och internkommunikation."  [Mattias Karlssons FB, vikarierande partiledare SD]

"Jomshof gav också sin syn på Jimmie Åkessons sjukskrivning. Han tror inte att SD-ledaren är tillbaka till extravalet i mars.

- Det finns en uppenbar risk att det blir så om det blir ett extraval. Men jag hoppas så klart att han kommer tillbaka. Jag kan tänka mig att det är skillnad att känna att man ska komma tillbaka till ett vanligt riksdagsarbete än att man ska gå rakt ut i en valrörelse. Men jag tror det skulle gynnat oss om han kommer tillbaka" [AB]

Det verkar dock vara delade meningar inom toppskiktet hos SD om Jimmies återkomst. I andra intervjuer säger Jomshof att beslut skall tas i början av 2015 om Jimmie skall vara med i valrörelsen medans det från andra håll inte verkar råda något tvivel om saken.

• Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-12-15 23:03:01 följande:
    Ja ni Sd:are brukar överdriva opinionssiffrorna rätt rejält, har hört det rätt länge nu.
    Bara 1% av väljarna vill se Mattias Karlsson som statsminister, säger nog en hel del.
    Och bara 2% vill se Stefan Löfven som statsminister.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • nihka
    Gert skrev 2014-12-16 17:17:25 följande:

Samisk folkrättsjurist säger att Björn Söder i sak har rätt. Oj då, nu blev det jobbigt. 

www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Hur kan det bli jobbigt?

Enligt Björn Söder (senaste versionen) så har han ju aldrig sagt att samer inte är svenskar.

Björn Söder: "Jag har aldrig sagt att dom här inte är svenskar", "samer och judar inte är svenskar - jag har aldrig sagt det", "jag har inte sagt att samer inte är svenska".

http://www.svtplay.se/klipp/2551376/sjostedt-moter-soder

Givetvis avgör varje same det själv. Varken Björn Söder eller någon jurist bestämmer det.
  • Gert
    nihka skrev 2014-12-16 19:28:43 följande:
    Hur kan det bli jobbigt?

Enligt Björn Söder (senaste versionen) så har han ju aldrig sagt att samer inte är svenskar.

Björn Söder: "Jag har aldrig sagt att dom här inte är svenskar", "samer och judar inte är svenskar - jag har aldrig sagt det", "jag har inte sagt att samer inte är svenska".

Givetvis avgör varje same det själv. Varken Björn Söder eller någon jurist bestämmer det.
    Precis. Söder har aldrig sagt att samer inte är svenskar. Att det ska krävas en samisk folkrättsjurist att få dig att förstå det.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert

Jonas Sjöstedt borde be alla samer han har förolämpat genom att kalla dem för svenskar om ursäkt.

• FDFMGA
    nihka skrev 2014-12-16 19:28:43 följande:
    Hur kan det bli jobbigt?

Det där kommer du aldrig någonsin att fä en sverigedemokrat att förstå.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    Gert skrev 2014-12-16 19:37:53 följande:
    Precis. Söder har aldrig sagt att samer inte är svenskar. Att det ska krävas en samisk folkrättsjurist att få dig att förstå det.
    FDFMGA skrev 2014-12-16 19:41:57 följande:
    Det där kommer du aldrig någonsin att fä en sverigedemokrat att förstå.
    Nej, och första beviset lät inte vänta på sig.

• Gert

Oj, oj, oj! Håll i hatten för nu går det undan!

SD tar främst väljare från allianspartierna men även tappet från S ökar. Stödet för SD ökar särskilt bland kvinnor i åldersgrupperna 18-29 år och 50-64 år, samt bland högutbildade, tjänstemän och TCO-medlemmar.

Ökningen märks mest i Stockholmsregionen och Sydsverige. SD tar framförallt väljare från M och S.

www.svt.se/nyheter/sverige/sd-och-s-framat-i-ny-matning

Svar på tråden Varför hatar folk SD?