• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Gert

Har Ulf Lundell börjar supa igen? Jag undrar eftersom han kommer förbjuda "Öppna Landskap", om SD får över 20%. Bara det är ju SD värd en röst för. 

Sen råder det delade meningar om "Öppna Landskap" i själva verket är ett plagiat från "Hör hur västanvinden susar" av Lars August Lundh.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert

Så har ytterligare en sverigedemokrat blivit misshandlad utanför sitt hem.

goteborg.sverigedemokraterna.se/

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Rataxes
    Gert skrev 2014-12-21 13:38:12 följande:

Har Ulf Lundell börjar supa igen? Jag undrar eftersom han kommer förbjuda "Öppna Landskap", om SD får över 20%. Bara det är ju SD värd en röst för. 

Sen råder det delade meningar om "Öppna Landskap" i själva verket är ett plagiat från "Hör hur västanvinden susar" av Lars August Lundh.

Det skulle nästan kunna få mig att rösta på SD.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • kvs
    FDFMGA skrev 2014-12-21 12:43:38 följande:
    Rataxes skrev 2014-12-21 11:47:31 följande:
    Nu är han ju ingen forskare utan bara en tragisk lögnhals till journalist...

Problemet med nyfascism är väl att det inte finns någon egentlig definition av begreppet och att man därmed väljer sin egen definition och då kommer fram till att SD är - eller inte är - nyfascister.

Jag har åtminstone försökt hitta en definition utan att lyckas men kommer bara till definitioner av fascism. Att SD inte är ett fascistiskt parti gissar jag att de flesta kan hålla med om - men vara ligger skillnaden mellan fascism och nyfascism?

mikeenocksson.blogspot.se/2014/12/fascism-och-nyfascism.html
    Så är det ju fascism är ju en nästan lika missbrukad term som rasism, den dyker upp i de mest konstiga sammanhang och är mer att betrakta som ett skällsord än en term som faktiskt betyder något.

Prefixet ny är väl bara en omskrivning för en extremare hållning, jämför t ex med nyliberalism (som ironiskt nog är detsamma som klassisk liberalism) och neocons.

• FDFMGA
    kvs skrev 2014-12-21 15:30:47 följande:
    Så är det ju fascism är ju en nästan lika missbrukad term som rasism, den dyker upp i de mest konstiga sammanhang och är mer att betrakta som ett skällsord än en term som faktiskt betyder något.

Prefixet ny är väl bara en omskrivning för en extremare hållning, jämför t ex med nyliberalism (som ironiskt nog är detsamma som klassisk liberalism) och neocons.
    Snarare en anpassning till samtiden. Jämför med nynazism eller nykolonialism som knappast är extremare en förlagorna.

Själv kan jag tycka att SD orienterat sig bort från de nynazistiska rötterna mot något som kanske skulle kunna kallas nyfascism, men det blir mest en lek med odefinierade begrepp och jag tycker i så fall att nyrasister är en mycket mer träffande beskrivning.

I stället för en etnisk gemenskap betonar SD den kulturella gemenskapen där iofs epitet som muslim har glidit över till att beteckna etnicitet.

Exempelvis brukar ju SD:s räknenissefalang använda muslim ur ett nyrasistiskt perspektiv där inte bara alla människor från vissa länder räknas som muslimer utan också deras ättlingar i all evighet.

Amen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • de Robespierre
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-19 21:07:13 följande:
    Och när offrar du en månadslön?

En ynka kan du väl ge, din humanitära megamänniska?

Inte?
    Oj vad mycket sarkasm det var i det inlägget. Häpnar nästan. Till det en massa människoförakt och egoism. Men okey. Ger jag dig dåligt samvete? Kommer det för när dig? Kan du inte byta kanal, titta bort eller rättfärdiga ditt icke-agerande eftersom du kallar mig megamänniska? Och var kommer månadslönen in i bilden?
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-12-21 19:00:19 följande:
    Om det stämmer så är det för jävligt.

Vad anser du om alla tiggare som blir angripna och de muslimska kvinnor med slöja blir angripna och misshandlade?
    All form av kränkningar och misshandel är oacceptabelt. Vilka muslimska kvinnor har blivit angripna och misshandlade, förutom av sina män?
  • Gert
    Vilka muslimska kvinnor har blivit angripna och misshandlade av andra än sina män?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?