• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • overdose
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-19 03:25:15 följande:
    Fast det är ju ett av kärnorna i SDs politik. Att få bestämma åt andra vad de är.

Notera skillnaden i lagtexten om sametinget och vad SD skriver om samma fråga: i sametingstexten ovan så står det att "den som ser sig som same" kan kalla sig same (om än inte alltid rösta i tinget för det) - medan SD i sina texter har skrivit att "den som anser sig vara svensk och av andra uppfattas som svensk är svensk.

I det ena fallet får du definiera dig själv, i SDs fall tar de sig rätten att definiera vem du är.

Astöntigt? Absolut! Vansinnigt? Utan tvekan! Typiskt SD? Yep, det är ju tyvärr det.
    Det är inget annat än vad du gör. Läs bara vad du skriver.

Ingenstans i det du skrivit står det att vad du tycker bara är dina egna tankar som ingen annan skall bry sig om.

Och fråga dig detta, ifall du inte vill vara med och bestämma om vad andra tycker, varför skriva?

Således har du inget argument alls. Det enda du säger är...

Jag vill bestämma, och bestämma något annat än SD.

Notera att rent språkligt använder sig texterna av olika ord, orden "kalla sig" och ordet "är" betyder inte samma sak.

Jag kan ju till exempel kalla mig älskare av din intelligens, men så måste inte vara fallet.

Hur som helst, man får konstatera är att sametinget definierar saker och ting. Rent språktekniskt är det ju så att de som jag, som inte ser mig som same, men ändå vill kalla mig same, inte får det.

De vill alltså bestämma vad jag ska kalla mig.

Jag skall returnera ditt tyvärr, med orden, dina inlägg är sorgliga, och tyder på att du har en mycket ringa språklig intelligens.

Med tanke på vad du skrivit om SD ovan, kanske det är ok att du får höra något om dina egna ord?

• Digestive
    overdose skrev 2014-12-20 11:34:34 följande:

Ingenstans i det du skrivit står det att vad du tycker bara är dina egna tankar som ingen annan skall bry sig om.

Och fråga dig detta, ifall du inte vill vara med och bestämma om vad andra tycker, varför skriva?

Notera att rent språkligt använder sig texterna av olika ord, orden "kalla sig" och ordet "är" betyder inte samma sak.

Jag kan ju till exempel kalla mig älskare av din intelligens, men så måste inte vara fallet.

Hur som helst, man får konstatera är att sametinget definierar saker och ting. Rent språktekniskt är det ju så att de som jag, som inte ser mig som same, men ändå vill kalla mig same, inte får det.

Jag skall returnera ditt tyvärr, med orden, dina inlägg är sorgliga, och tyder på att du har en mycket ringa språklig intelligens.

Med tanke på vad du skrivit om SD ovan, kanske det är ok att du får höra något om dina egna ord?

This.

Absolut begrepp som "är" och "vara" - begrepp som ligger utanför en mänsklig definitionsmöjlighet helt och hållet - knyts ann med det odefinerade begreppet "svensk", för att då definera "svensk". Det går inte att förklara en idé som mer abstrakt än så, överhuvudtaget. En cirkelsdefinition, kan det beskrivas som.

Sverigedemokraternas resonemang om "svenskhet" övelever inte ens en andra parts veto. Beror det då på rent tankevel, på att folk själva får avgöra precis som de vill eller helt enkelt på en auktoritär inställning angående det "svenska"?

Det går inte ens att bedriva vetenskap utifrån Sverigedemokraternas cirkelsdefinition. Prova att bedriva någon form av kulturvetenskap, etnologi eller antropologi utifrån "Den som anser sig vara svensk och av andra uppfattas som svensk är svensk.".

För ett gäng som så gärna pekar ut "svenskhet" och dess avsaknad så står det självklart att de har en auktoritär inställning i ämnet ("är" och "vara" bara väntar på ett slags permanent och dikterat innehåll). Att samma människor skulle hålla idén om det "svenska" så abstrakt att det varken går att bedriva vetenskap om det "svenska" eller att ens räkna antalet svenskar - känns liksom en ANING osannolikt, om än inte osannolikt puckat.

Så, det handlar antingen om auktoritära nationalister det här eller om puckon som går runt och vrålar om något som de själva, rent intellektuellt, inte ens kan definiera legitimt.
  • Velouria
    sjuttiofemman skrev 2014-12-20 09:15:22 följande:

En rad filmklipp som är lika underhållande som skrämmande om Sd och dess politiker:

Här är den underhållande delen :) Han borde byta inriktning till att bli stå upp komiker! Fast han blir nog endast rolig för att folk förväntar sig en seriös politiker och inte en pajas!

Hahahah, älskar hans roliga Stockholmsdialekt. "Kreever", "veegvärket", "Melardalen", "Lensstyrelse", "Sudertälje" osv

Men det roligaste var när han upprepade att SD står för SAMARBETE Stackars, stackars, stackars...han har inte förstått att SD verkligen inte är för samarbete. SD är för "it's our way or the highway"...
    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-19 03:14:45 följande:
    Det är så du tycker att det ska vara? Att en minoritet ska diktera för en majoritet? Var de inte just det ni fruktade att islamisterna skulle göra i Sverige? Eller är det okey för SD men inte för någon annan att ha minoritetsstyre?
    Men du begriper ju uppenbarligen inte hur representativa demokratier fungerar. Det handlar inte om att minoriteter "dikterar" hur majoriteten ska göra, eller för den delen att majoriteten "dikterar" hur minoriteten ska göra.

Det är t.ex. ingen "majoritet" som har bestämt att Mp ska sitta i regeringen. De fick ju bara runt 7%. Ändå gör de det (antagligen inte så länge till iofs).

Vad det handlar om,  i en fungerande demokrati vill säga, är att folket pressar partierna att anpassa sin politiska agenda efter opinionen, via röstsedeln.

Eftersom nu en stor del av folket nu tycker att förändringar av invandringspolitiken är en viktig sak, så röstar många ur denna del på ett parti som representerar denna opinion. För att de andra partierna, d.v.s. de som konkurrerar om samma väljare, inte ska tappa än fler röster till Sd, så kommer de att förändra sin invandringspolitik.

De enda som inte kommer att förändra sin invandringspolitik är sannolikt Mp och V: Dessa partier konkurrerar inte om samma väljare som Sd.
  • Dorian Ertymexx
    overdose skrev 2014-12-20 11:34:34 följande:

Aha. Att motarbeta att andra ska bestämma över dig och mig i fråga om hur vi definierar oss är alltså lika diktatoriskt som att vilja bestämma över andra. Ja, det får stå för dig då, om du inte kan se skillnaden.

Jag skriver mest fakta om SD. Att du ogillar det och attackerar min språkliga förmåga säger mer om dig än mig, faktiskt.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-12-21 00:28:11 följande:
    Men du begriper ju uppenbarligen inte hur representativa demokratier fungerar. Det handlar inte om att minoriteter "dikterar" hur majoriteten ska göra, eller för den delen att majoriteten "dikterar" hur minoriteten ska göra.

Det är t.ex. ingen "majoritet" som har bestämt att Mp ska sitta i regeringen. De fick ju bara runt 7%. Ändå gör de det (antagligen inte så länge till iofs).

Vad det handlar om,  i en fungerande demokrati vill säga, är att folket pressar partierna att anpassa sin politiska agenda efter opinionen, via röstsedeln.

Eftersom nu en stor del av folket nu tycker att förändringar av invandringspolitiken är en viktig sak, så röstar många ur denna del på ett parti som representerar denna opinion. För att de andra partierna, d.v.s. de som konkurrerar om samma väljare, inte ska tappa än fler röster till Sd, så kommer de att förändra sin invandringspolitik.

De enda som inte kommer att förändra sin invandringspolitik är sannolikt Mp och V: Dessa partier konkurrerar inte om samma väljare som Sd.
    Har inte jag redan svarat på det här? Jo, folket röstade för S, MP och V med god förståelse för att de högst sannolikt skulle samarbeta. Det var ingen hemlig plan som dpldes för folket, det var klart och tydligt att någon slags konstellation av de tre skulle bilda regering. Röstade man på dem så röstade man också för den koalitionen. Man ska vara fasligt obeläst för att inte begripa en så enkel sak!

"Vad det handlar om,  i en fungerande demokrati vill säga, är att folket pressar partierna att anpassa sin politiska agenda efter opinionen, via röstsedeln." Exalt. Och 87% röstade inte på SD. Folkopinionen har talat.

Bortsett från att en stord del inte alls tycker att det är en viktig sak.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • FDFMGA
    Nenne666 skrev 2014-12-19 03:06:39 följande:
    Ditt inlägg känns mer som att du ville visa att du lyckades vara hörd. Verka retorisk och lite bildad. Hade velat höra något annat än den vanliga slängande dock...
    Ett sent svar men dina påståenden speglar SD-mentaliteten så väl att de förtjänar ett svar.

Du upplever att det inlägg du replikerade på präglas av att jag vill verka bildad och vill visa att jag också minsann har en röst och dina upplevelser utgår från citatet nedan.

Det blir alltså samma gamla vanliga SD-fenomen - oförmågan att förstå skriven svenska. Du skulle ha kunnat skriva att mitt inlägg bara är allmänt tyckande om Gert och Ph som i princip skulle kunna riktas mot vilken skribent som helst här på FL - men i stället utgår du från bildning och någon variant av "Musen som röt".

Om vi lämnar dina känslor framför spegeln så skrev jag nedanstående rader mot bakgrund av att varken Ph eller Gert lyckats ta reda på vilka kriterier man ska uppfylla för att få rösträtt i Sametinget. Gert startade en tråd om detta och Ph, ja hen hade fått för sig att kraven utgår från börd.

Det är inte att vara bildad att tro sig ha större förmåga än en sverigedemokrat - det blir lika absurt som att påstå att en snigel är snabb bara för att den rör sig snabbare än en sten.

"Mm, vi har ju till exempel Gert och Ph här på FL som bjuder på en uppvisning i den sverigedemokratiska subkulturens syn på den egna kulturens inflytande på den svenska.

Det blir lite som Gudasänds historier, bara det att jorden som universums medelpunkt är ersatt av SD och chemtrails av batikhäxor och pk-trolleri"
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • sjuttiofemman
    Velouria skrev 2014-12-20 21:52:56 följande:

Hahahah, älskar hans roliga Stockholmsdialekt. "Kreever", "veegvärket", "Melardalen", "Lensstyrelse", "Sudertälje" osv

Men det roligaste var när han upprepade att SD står för SAMARBETE Stackars, stackars, stackars...han har inte förstått att SD verkligen inte är för samarbete. SD är för "it's our way or the highway"...

Jo men så är det ju, även om Sd uttalar orden ofta att de vill ha samarbete så tänker de fälla varje regering som inte gör som sd vill. Det är inte samarbete, det är att diktera villkoren.
  • Gert

Jag formulerade det så bra i en annan tråd så jag skriver det igen:

För några veckor sen lyssnade jag på P1 och där var det en vänsterinriktad samhällsdebattör, författare etc som sa att ca en tredjedel av befolkningen tycker likadant som partier som SD. Det syns i andra länder menade hon och hon var inte ett dugg överraskad att SD fick 13% och att de antagligen kommer upp i 30%. 

Det ni SD-motståndare inte förstår är att det finns väldigt många människor som har samma synsätt som partier som SD.  Nu har det aldrig funnits ett parti som SD tidigare i svensk politik, så att SD växer kommer som en överraskning för många människor som naivt tror att alla tycker som dom själva. 

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
Svar på tråden Varför hatar folk SD?