• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2014-12-19 03:12:20 följande:
    Men Vem fan bryr sig? Ärligt talat. Vem bryr sig om att vilja vara same? Och vem av dom vill va svensk? Nä bråka gärna, men för fan välj era strider!! Sluta tönta er!!!
    Fast det är ju ett av kärnorna i SDs politik. Att få bestämma åt andra vad de är.

Notera skillnaden i lagtexten om sametinget och vad SD skriver om samma fråga: i sametingstexten ovan så står det att "den som ser sig som same" kan kalla sig same (om än inte alltid rösta i tinget för det) - medan SD i sina texter har skrivit att "den som anser sig vara svensk och av andra uppfattas som svensk är svensk.

I det ena fallet får du definiera dig själv, i SDs fall tar de sig rätten att definiera vem du är.

Astöntigt? Absolut! Vansinnigt? Utan tvekan! Typiskt SD? Yep, det är ju tyvärr det.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • sverker11
    sjuttiofemman skrev 2014-12-19 05:56:33 följande:

www.aftonbladet.se/kultur/article20042751.ab

Intressant. Rubriken lyder "KD är alliansens SD". Artikeln kopplar alltså ihop Kristdemokraterna med Sverigedemokraterna.

Även om det nog finns de som hävdar motsatsen så tycks det, med bakgrund från en del inlägg i denna tråd där det slås fast att invandring inte går diskutera när SD är inblandad, som om det är ett sätt att försöka kväva debatten genom att demonisera de som har en annan åsikt.
  • de Robespierre
    hezekiel skrev 2014-12-18 22:57:17 följande:
    Finns det någon titel du kan rekommendera, kanske om Tyskland,Sovjetunionen eller om dom nationerna som fanns vid första världskriget.
    Helst någon gammal bok som inte är pk och sparkar åt alla håll utan pardon.

Finns massa konspirationsteorier på flashback om du har tid och lust.
    Personligen tycker jag det är väldigt intressant att läsa om vanligt folks tankar och åsikter, vissa kan få mig att skratta andra att vidga mina vyer.
    Det är just det vanliga folkets syn och upplevelser som är det mest intressanta för mig. Visst kan själva apparaten vara lockande att läsa om. Men det var alltid det vanliga folket som drogs med, eller blev påverkade, eller drabbades av allt lidande. 

Det kan vara svårt att hitta böcker om just detta. De omnämns bara i förbifarten som en del av beskrivningen av utvecklingen, det politiska livet, dekreten samt ev det efterföljande kriget. Rena ögonvittnesskildringar, berättelser från de som växte upp under tiden kan vara lite svårare att hitta.

Sen får man ta höjd för att det alltid är vinnaren som skriver historien. Man man behöver inte ta det exakt på orden utan snarare vilka böcker som skrev och de som inte skrevs. Det är t.ex väldigt få böcker som beskriver tyskarnas lidande under tiden efter första världskriget och då hur en tysk upplevde det. Speciellt när Frankrike straffade och behandlade befolkningen som slödder och tog så mycket i skadestånd att folket svalt och frös ihjäl. Det är även väldigt få böcker om alla övergrepp och våldtäkter och mord på tyska kvinnor och småflickor som begicks utav den framryckande Röda Armen.

Som sagt, det är alltid civilbefolkningen som får lida mest.

Skall försöka posta lite titlar om DDR, Sovjetunionen, Rumänien osv (för det bygger på samma princip). Du kan börja med att läsa They Thought They Were Free: The Germans, 1933-45 av Milton Mayer som bygger till stor del på intervjuer med tyska medborgare efter kriget. Hittade ett nedladdningsbart ex på archive.org
    archive.org/download/theythoughttheyw027497mbp/theythoughttheyw027497mbp.pdf
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-12-19 00:18:49 följande:
    Hur kommer det sig att samerna klarar sig undan kritisk analys när det gäller det faktum att ingen som inte är same till ursprunget, får rösträtt till Sametinget. Det spelar ingen roll om du flyttar till Lappland och identifierar dig själv som same, du får inte rösträtt till Sametinget för det. Där tillämpas nämligen bördsrätt.
    Det där är inte sant.

"För att bli upptagen i sameröstlängden ska du uppfylla två kriterier. Det ena är att du anser dig vara same. Det andra är att du på något sätt gör sannolikt att du eller någon av dina föräldrar, eller någon av dina far- eller morföräldrar talade samiska i hemmet "
    www.sametinget.se/samerostlangden

Finns inte ett ord om krav på börd eller blod.

Och på tal om samer och SD. Hur kommer det sig att SD röstade emot att samerna skall få en laglig rätt till marken som de har brukat sedan urminnes tider? En mark som samerna inte har något emot att dela med de som vill jaga och fiska?

• de Robespierre
    Nenne666 skrev 2014-12-19 03:01:49 följande:
    Exakt. Men varför åker du inte dit och stävjar det? Vad gör du i Sverige? Ut och kämpa och besegra galenskapen!
    Vet inte vad du menar här?

Visst hade jag gärna velat hjälpa på plats, vilket jag gjort tidigare men då mest i länder som Thailand, Indonesien och Sri Lanka. Men humanitär hjälp i Syrien känns sådär idag. Även via Médecins sans frontières och andra organisationer. Därför försöker jag hjälpa på alla andra sätt jag kan.

• FiaMedFunkk
    de Robespierre skrev 2014-12-19 10:45:00 följande:
    Vet inte vad du menar här?

Visst hade jag gärna velat hjälpa på plats, vilket jag gjort tidigare men då mest i länder som Thailand, Indonesien och Sri Lanka. Men humanitär hjälp i Syrien känns sådär idag. Även via Médecins sans frontières och andra organisationer. Därför försöker jag hjälpa på alla andra sätt jag kan.
    Och när offrar du en månadslön?

En ynka kan du väl ge, din humanitära megamänniska?

Inte?
  • Dorian Ertymexx
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-19 21:07:13 följande:
    Och när offrar du en månadslön?

En ynka kan du väl ge, din humanitära megamänniska?

Inte?
    Fantastiskt. Du försöker alltså få "humanitär" att låta som något fult. Bara det säger mil om din människosyn.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • sjuttiofemman

En rad filmklipp som är lika underhållande som skrämmande om Sd och dess politiker:

Här är den underhållande delen :) Han borde byta inriktning till att bli stå upp komiker! Fast han blir nog endast rolig för att folk förväntar sig en seriös politiker och inte en pajas!

Svar på tråden Varför hatar folk SD?