• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • de Robespierre
    oOOo oOOo skrev 2014-12-22 15:52:45 följande:
    Det kanske är för att du hoppar in i en annan diskussion utan att sätta dig in i frågeställningen. Det var ju 75:an jag frågande när du valde att svara.

Eller så kan du läsa bakåt.
    Mobilklienten trashar en del inlägg pga din signatur verkar det som :/ Så det är svårt att se vad 75:an har sagt och det du har citerat/sagt. Men jag försöker.

• de Robespierre
    oOOo oOOo skrev 2014-12-22 15:56:33 följande:
    Det var ju du som skrev 'trots att de är självständiga' om färöarnas bidrag från danmark. 

Det är väl rimligt att anta att du tycker deras självständighet har betydelse när du skriver det eller skall man tolka det som att du skriver saker som är avsedda att ignoreras?
    He he. Nice try. Du ser vad jag skriver. Försök inte göra något annat utav det.
  • oOOo  oOOo
    de Robespierre skrev 2014-12-22 16:01:31 följande:
    He he. Nice try. Du ser vad jag skriver. Försök inte göra något annat utav det.
    Jag ser vad du skriver. Ser dock inte att du svarar på varför du använder ordet 'trots' när du pratar om bidrag och självständighet.

Är färöarnas självständighet ett hinder för att få bidrag från danmark?
  • de Robespierre
    oOOo oOOo skrev 2014-12-22 16:04:46 följande:
    Jag ser vad du skriver. Ser dock inte att du svarar på varför du använder ordet 'trots' när du pratar om bidrag och självständighet.

Är färöarnas självständighet ett hinder för att få bidrag från danmark?
    Vi tar det igen då.

Söder hyllar Färöarna och ser upp till dem och speciellt deras politik. Det får har gärna göra. Men vad är det han vurmar så mycket för och anser att Sverige borde ta efter? Deras industri? Ja, den är stor men består av en enda näring. Lita av alla ägg i samma korg. Deras starka och självständiga samt oberoende ekonomi? Nja, ekonomin har hämtat sig men helt självständigt är den inte. Dels pga en bankkrash nyligen. Dels för att de får pengar från Danmark.

Med det sagt har jag inget emot Färöarnas självständighet utan tycker snarare att fler skall bli självständiga. Nu har inte Färöarna gått hela vägen och frågan har svalnat ordentligt sedan den var aktuell 2008. Idag verkar fokus ligga på att fortsätta säkra den egna ekonomin och stimulera till tillväxt eftersom befolkningen åldras.
  • nihka
    de Robespierre skrev 2014-12-21 17:30:07 följande:
    Oj vad mycket sarkasm det var i det inlägget. Häpnar nästan. Till det en massa människoförakt och egoism. Men okey. Ger jag dig dåligt samvete? Kommer det för när dig? Kan du inte byta kanal, titta bort eller rättfärdiga ditt icke-agerande eftersom du kallar mig megamänniska? Och var kommer månadslönen in i bilden?
    Det är så SD-pack uttrycker sig. Och resten av SDarna reagerar knappt eller inte alls. Klicka på "Visa endast" så kommer mer av samma. Personerna själva tycker väl antagligen bara att de är slagfärdiga, men det vulgära vardagsspråket rinner över läpparna likt en fors av avföring. Och sedan undrar man "Varför hatar folk SD?" (eller SDare) och varför ryker så många inlägg. Man begriper verkligen inte.
  • FDFMGA
    de Robespierre skrev 2014-12-22 14:30:53 följande:
    Färöarna. Hmm...

Deras absoluta huvudnäring är fiske, fiske och fiske. Övrig är den lokala samt en förlängd landningsbana samt några kryssningsskepp som besöker ön per år. Vissa menar att fisket är så avgörande att de valde att bryta mot de fiskekvoter som gäller inom EU. Något som gjorde att de blev bojkottade. Majoriteten av ungdomarna lämna landet för att plugga utomlands och landet kämpar för att de skall komma tillbaka och arbeta i fiskeindustrin. Landet får fortfarande över 600 miljoner i bidrag från Danmark varje år trots att de är självständiga. Nu slåss man med en åldrande befolkning trots att den inte minskar. Vet inte om Färöarna känns som ett lysande exempel på en nation som Sverige skall efterfölja 
    Tror att det är den romantiske nationalistiske Björn Söder som blir lyrisk under besöket, inte av de skäl som du tog upp - utan man kan ana den fornnordiska storheten, att vikingar slog sig ner där, att språket ger ett eko till det som en gång var och kanske framförallt att befolkningen är homogen och muslimer lyser med sin frånvaro.

Att sen naturen är karg är precis som det ska, jag har för mig att du brukar jämföra SD med andra totalitära rörelser. Jag tänker mig att Björn Söder närmast flåsade upphetsat vid tanken på hur färöingarna har danats av av att kämpa mot naturmakterna, ungefär som sovjetiska pekoral om hjältearbetare som offrar allt för kommunismen i typ "Hur stålet härdades".

Avståndet mellan olika fanatismer är inte stort och likheterna förbluffande många.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • de Robespierre
    FDFMGA skrev 2014-12-22 16:36:43 följande:
    Tror att det är den romantiske nationalistiske Björn Söder som blir lyrisk under besöket, inte av de skäl som du tog upp - utan man kan ana den fornnordiska storheten, att vikingar slog sig ner där, att språket ger ett eko till det som en gång var och kanske framförallt att befolkningen är homogen och muslimer lyser med sin frånvaro.

Att sen naturen är karg är precis som det ska, jag har för mig att du brukar jämföra SD med andra totalitära rörelser. Jag tänker mig att Björn Söder närmast flåsade upphetsat vid tanken på hur färöingarna har danats av av att kämpa mot naturmakterna, ungefär som sovjetiska pekoral om hjältearbetare som offrar allt för kommunismen i typ "Hur stålet härdades".
    Jag lämnade det med flit utanför mina kommentarer då det torde vara ganska uppenbart att det som "blev över" var det som attraherade honom.
  • FDFMGA
    de Robespierre skrev 2014-12-22 16:40:53 följande:
    Jag lämnade det med flit utanför mina kommentarer då det torde vara ganska uppenbart att det som "blev över" var det som attraherade honom.
    MM, man vad är det i så fall som attraherar sverigedemokrater när de talar om att de älskar Sverige och kallar varandra sverigevänner?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • de Robespierre
    FDFMGA skrev 2014-12-22 16:45:19 följande:
    MM, man vad är det i så fall som attraherar sverigedemokrater när de talar om att de älskar Sverige och kallar varandra sverigevänner?
    Wikipedia:

Färöarna har lågt invandringsantal, och hela 98 % är födda inom det danska kungadömet (Grönland, Danmark och Färöarna). Cirka 5 % är födda i Danmark. Islänningar, norrmän och polacker är, i nämnd ordning, de största grupperna av migranter (med ungefär 0,2%).

Där har du säkert en anledning.

• oOOo  oOOo
    de Robespierre skrev 2014-12-22 16:16:02 följande:
    Vi tar det igen då.
    Och fortfarande ingen förklaring på varför du använder ordet 'trots'. Så svårt det skall vara att svara på en rak fråga ibland. Du möjligtvis inte politiker?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?