• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA

Såg att det är fler SD-aktivister än Ph som börjat grunna på det där med sametinget och rösträtt. Så här står det i sametingslagen, som inte år stiftad av sametinget utan av riksdagen.

1 kap. Inledande bestämmelser
    1 § I denna lag ges bestämmelser om en särskild myndighet - Sametinget - med uppgift främst att bevaka frågor som rör samisk kultur i Sverige.

2 § Med same avses i denna lag den som anser sig vara same och
    1. gör sannolikt att han eller hon har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
    2. gör sannolikt att någon av hans eller hennes föräldrar, far- eller morföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
    3. har en förälder som är eller har varit upptagen i röstlängd till Sametinget, utan att länsstyrelsen därefter beslutat annat.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • VPK

När det kommer till att äga renar är det bara ett fåtal utvalda som får göra det, lite orättvist, hade gärna haft ett par renar på gården.. Goda att äta är de också, brukar tjuvskjuta en när tillfälle ges. Har halva frysen med renkött :)

• Nenne666
    de Robespierre skrev 2014-12-18 22:05:43 följande:

När skall folk inse att ett krig långt borta skapar ringar på vattnet som till sist riskerar att nå resten av världen. Då i eviga flyktingströmmar. Titta på Afghanistan som i princip har haft krig sedan 1979 då ryssen gick in och än idag är en konflikt och krigszon.

Krig är det totala misslyckandet. Det skapar bara lidande och död för civilbefolkningen som resten av världen får rycka in och hjälpa till att lösa.  

Exakt. Men varför åker du inte dit och stävjar det? Vad gör du i Sverige? Ut och kämpa och besegra galenskapen!
  • Nenne666
    FDFMGA skrev 2014-12-18 22:12:53 följande:
    Mm, vi har ju till exempel Gert och Ph här på FL som bjuder på en uppvisning i den sverigedemokratiska subkulturens syn på den egna kulturens inflytande på den svenska.

Det blir lite som Gudasänds historier, bara det att jorden som universums medelpunkt är ersatt av SD och chemtrails av batikhäxor och pk-trolleri.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Ditt inlägg känns mer som att du ville visa att du lyckades vara hörd. Verka retorisk och lite bildad. Hade velat höra något annat än den vanliga slängande dock...
  • Dorian Ertymexx
    de Robespierre skrev 2014-12-18 20:17:56 följande:
    Lustigt. SD:s kärna menar att de inte har en politik som är extrem. Samtidigt som nynazistiska SvP nu klagar på att SD har snott alla deras paroller utan att de har fått creds för det.
    Hahaha!

">

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Nenne666
    Philipsson skrev 2014-12-19 00:18:49 följande:

Hur kommer det sig att samerna klarar sig undan kritisk analys när det gäller det faktum att ingen som inte är same till ursprunget, får rösträtt till Sametinget. Det spelar ingen roll om du flyttar till Lappland och identifierar dig själv som same, du får inte rösträtt till Sametinget för det. Där tillämpas nämligen bördsrätt.

Men Vem fan bryr sig? Ärligt talat. Vem bryr sig om att vilja vara same? Och vem av dom vill va svensk? Nä bråka gärna, men för fan välj era strider!! Sluta tönta er!!!
  • Dorian Ertymexx
    sverker11 skrev 2014-12-18 23:05:44 följande:
    Vilket då, enligt vad du skrivit, bör innebära att SD (eller vilka det nu är) hela tiden haft rätt när de sagt att det inte gått diskutera invandringen. Ryggmärgsreflexerna har gjort att ingen akademiker med självbevarelsedrift har vågat röra vid frågan.

Så vad är det då som ändrats eftersom tabuet runt frågan har, om inte försvunnit så åtminstone, luckrats upp. Har SD-motståndet tappat ryggraden så att det inte längre drivs av ryggmärgsreflexer? Kommer de personer som tidigare reagerade med ryggmärgsreflexer att börja diskutera en minskning av flyktingmottagning/invandring och försöka rädda ansiktet genom att  skylla på att SD kapat frågan men att den nu är återtagen så att det går diskutera utan rasistiska förtecken?
    Nej, men du missar poängen - akademiker och politiker tycker att frågan är svår (men långt ifrån omöjlig) att diskutera JUST FÖR ATT partier som SD har snott problembeskrivningen. Det går liksom inte att diskutera ämnet utan att SD-fansen ger sig in och saboterar en kanske i övrigt vettig diskussion med en massa nationalistiska och/eller rasistiska floskler.

Det är SD som gör det omöjligt att diskutera frågan!
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-12-18 23:21:04 följande:
    Det är tack vare oss som senast röstade på Sd som Kd nu kommer med förslag som bryter mot hegemonin hos sjuklövern i invandringsfrågan. Det är så det måste funka i representativa demokratier. Folket styr med sitt röstande in partierna på rätt spår.

Icke välfungerande demokratier fungerar snarare som demokraturer, i vilka det politiska etablissemanget genomdriver en politik som inte förankras hos folket.
    Det är så du tycker att det ska vara? Att en minoritet ska diktera för en majoritet? Var de inte just det ni fruktade att islamisterna skulle göra i Sverige? Eller är det okey för SD men inte för någon annan att ha minoritetsstyre?
  • Dorian Ertymexx
    VPK skrev 2014-12-19 01:01:48 följande:
    När det kommer till att äga renar är det bara ett fåtal utvalda som får göra det, lite orättvist, hade gärna haft ett par renar på gården.. Goda att äta är de också, brukar tjuvskjuta en när tillfälle ges. Har halva frysen med renkött :)
    Så fint att du erkänner att du har ett kriminellt beteende sådär. Inte alla som har det modet.

Lustigt det där - ni avundas samerna, men inte de rika? Eller vill du inte ha en lyxbil eller en privat lyxyacht? Märkligt att ni alltid avundas just minoriteters, ofta drabbade minoriteters få fördelar. Låter nästan som oginhet.
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2014-12-19 03:01:49 följande:
    Exakt. Men varför åker du inte dit och stävjar det? Vad gör du i Sverige? Ut och kämpa och besegra galenskapen!
    Man kan slåss på många olika sätt. Att ta mot dissidenter och flyktingar, ge dem ett nytt hem och en bas att arbeta ifrån är ett mycket framgångsrikt sätt faktiskt. Och ett som på sikt kan gynna Sverige om dissidenterna vinner sin kamp, och har goda kontakter i Sverige. Då kan vi ha fördel av det via handel och diplomati. Alltid dumt att förkasta potentiella framtida vänner för att man är lite snål i stunden.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?