• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dansar alltid nykter
    Tom Araya skrev 2015-03-02 18:31:36 följande:

Nja, där står bara om en prognos på 80-105 000 asylsökande för 2015.

Håller den prognosen i sig även de fyra följande åren och hur stor andel får uppehållstillstånd?

Det står i prognosen som finns i länk längst nerpå sidan.

Där kan du se helheten.

Vill man ha all fakta så gäller det att läsa allt och inte bara artiklar och ppressmeddelanden.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2015-03-02 19:45:43 följande:
    Aha, så SD borde inte få ekonomiskt stöd alltså?
    Vad i det jag skrivit skulle ge stöd för den tanken?
  • Dansar alltid nykter
    Tom Araya skrev 2015-03-02 20:55:29 följande:

Vad i det jag skrivit skulle ge stöd för den tanken?

Att SD ältar det där med svenskfientlighet hela tiden.

Men ser man på det är det kanske helt enkelt så att det är de som är mest svenskfientliga.

De har ett politiskt program som baserar sig på  att exkludera människor istället för att inkludera.

För mig är det väldigt osvenskt.
  • Tom Araya
    Dansar alltid nykter skrev 2015-03-02 19:58:43 följande:
    Det står i prognosen som finns i länk längst nerpå sidan.

Där kan du se helheten.

Vill man ha all fakta så gäller det att läsa allt och inte bara artiklar och ppressmeddelanden.
    Jag har försökt plöja mig igenom alla siffror och räknat...
    Jag får fram följande för perioden 2015-2019 (rätta mig gärna):
    Antal asylsökande : 285 000-471 000
    Hemvändande (avslag eller annan orsak): 141 587
    Uppehållstillstånd: 358 900
  • Dansar alltid nykter
    Tom Araya skrev 2015-03-02 21:06:22 följande:

Jag har försökt plöja mig igenom alla siffror och räknat...

Jag får fram följande för perioden 2015-2019 (rätta mig gärna):

Antal asylsökande : 285 000-471 000

Hemvändande (avslag eller annan orsak): 141 587

Uppehållstillstånd: 358 900

Ja exakt. Asylsökande.

Det innebär inte att så många får asyl utan en hel del får avslag.
  • Tom Araya
    Dansar alltid nykter skrev 2015-03-02 21:03:47 följande:
    Att SD ältar det där med svenskfientlighet hela tiden.

Men ser man på det är det kanske helt enkelt så att det är de som är mest svenskfientliga.

De har ett politiskt program som baserar sig på  att exkludera människor istället för att inkludera.

För mig är det väldigt osvenskt.
    Det är smaksak vad som är osvenskt eller svenskfientligt. Jag tycker det finns detaljer och ageranden hos i stort sett samtliga partier som jag kan beteckna som osvenskt eller svenskfientligt, inte samma för alla partier då.
    Jag har nämnt tidigare vad jag tycker om SD och säkert en del andra partier med.

Att prioritera mottagande av tiotusentals eller hundratusentals flyktingar när man inte anser sig ha råd att försvara deras och drygt 9 miljoner andra invånares frihet är för mig oerhört svensk-/Sverigefientligt.
  • Tom Araya
    Dansar alltid nykter skrev 2015-03-02 21:08:44 följande:
    Ja exakt. Asylsökande.

Det innebär inte att så många får asyl utan en hel del får avslag.
    ...som jag också skrev där...
  • Mmyesh

Sverigevänligt för mig är mångkultur. Sverige handlar om öppenhet och att respektera olikheter. Det är för mig typiskt svenskt. 

• Tom Araya
    Mmyesh skrev 2015-03-02 22:30:10 följande:

Sverigevänligt för mig är mångkultur. Sverige handlar om öppenhet och att respektera olikheter. Det är för mig typiskt svenskt. 

När jag tänker på ordet/begreppet Sverigevänligt så tänker jag på viktiga saker, riktigt viktiga saker, som att vi har frihet, demokrati, en bra och fungerande skola, sjukvård mm.
    I jämförelse med det tycker jag kultur överhuvudtaget är en ganska futtig fråga. Fast det är klart, i jämförelse med färgval på kommunalhuset så är det ju förstås ganska viktigt...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?