• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • oOOo  oOOo
    sjuttiofemman skrev 2015-03-05 09:40:40 följande:
    Blodapelsin heter numera röd apelsin.
    Vart är hatstormen från Sd och dess svans? Nej just ja, man har ju inte bytt bort något rasistiskt, då bryr sig ju inte Sd om detta.

www.expressen.se/nyheter/blodapelsinen-har-by.../
    Men nu sade du det där ordet. Att det skall vara så svårt att respektera dessa som mår dåligt av att höra det. Har du ingen empati alls i kroppen? Gråter
  • oOOo  oOOo
    EnAnonumius skrev 2015-03-05 09:32:20 följande:
    Detta med kollektivisering och människosyn är ju knappast unikt för SD.
    Du vet, sanningssägarna tror sig ha rätt att tala om när det är ok och inte. 
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-05 07:31:58 följande:
    Precis. Västerländsk rättsuppfattning bygger på att man individualiserar och detta gäller även asylbedömningar medan den sverigedemokratiska människosynen bygger på kollektivisering.

Det är en (o)-lustig paradox att när Jimmie Åkesson förklarar att muslimer är de som i första hand bör nekas asyl eller när du gör en asylbedömning på gruppbasis av muslimer visar ni med all önskvärd tydlighet att ni har en människosyn som inte är anpassat till västerländskt rättstänkande - alltså precis det ni anklagar muslimer för att inte varaSkrattande

SD skiljer ut sig från övriga riksdagspartier i många avseenden - men främst genom sin tydligt rasistiska framtoning.
    Vad är det som säger att muslimer inte pekas ut ur integrationssynpunkt?
  • EnAnonumius
    oOOo oOOo skrev 2015-03-05 13:21:10 följande:
    Du vet, sanningssägarna tror sig ha rätt att tala om när det är ok och inte. 
    Attans jag glömde..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • oOOo  oOOo
    EnAnonumius skrev 2015-03-05 15:02:47 följande:
    Attans jag glömde.. smile2.gif
    Haha, ja lätt att glömma men det finns en del sådana. De tror de sitter på sanningen, tex kan de börja raljera över hur andra är INNAN de kollar upp om de verkligen minns rätt trots att de får påpekat för sig att de allt som oftast inte har en susning. Arrogans i ett nötskal.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-05 14:53:21 följande:
    Vad är det som säger att muslimer inte pekas ut ur integrationssynpunkt?
    Nu är jag inte riktigt med. Jag syftade på asylbedömning - exempelvis att Jimmie Åkesson sagt att det i första hand är människor från muslimska länder som inte har något i Sverige att göra - och att han då gör sig skyldig till ett rasistiskt sätt att resonera.

Vad gäller integration av muslimer så hoppas jag verkligen att våra politiker har mer förfinade metoder att se på gruppers integration än att bedöma en så pass heterogen samling som alla muslimer som en grupp med gemensamma integrationsproblem.

Det är en jävla skillnad på FL där man kan läsa trådar skapade av någon som sannolikt ingår i SD:s propagandaarmé där hela arbetsplatser tiger och lider för att anställda muslimer tar de andras kaffekoppar och tvättar bort sin skit med hjälp av dessa och på verkligheten som den ter sig för oss som har kolleger med muslimsk bakgrund.

www.familjeliv.se/forum/thread/74871430-svenskar-ar-radda-for-muslimer-ett-exempel-fran-min-arbetsplats
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-05 15:49:19 följande:
    Nu är jag inte riktigt med. Jag syftade på asylbedömning - exempelvis att Jimmie Åkesson sagt att det i första hand är människor från muslimska länder som inte har något i Sverige att göra - och att han då gör sig skyldig till ett rasistiskt sätt att resonera.
    Det låter uppenbart rasistiskt om det är så det uttalats.
    Men om man istället säger att vi ska vara mer restriktiva med asyl/uppehållstillstånd för grupper där integration är ett större problem, är det samma sak då?
    Observera att detta är ett hypotetiskt exempel och kommer inte från någon särskild person eller parti, allra minst mig själv.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-05 16:01:11 följande:
    Det låter uppenbart rasistiskt om det är så det uttalats.
    Men om man istället säger att vi ska vara mer restriktiva med asyl/uppehållstillstånd för grupper där integration är ett större problem, är det samma sak då?
    Observera att detta är ett hypotetiskt exempel och kommer inte från någon särskild person eller parti, allra minst mig själv.
    Inte enligt min uppfattning. Jag tycker att man befinner sig på ett sluttande plan - eller för att använda trådens språk i en lavin - om man börjar hjälpa andra av beräkning. Det kan inte vara något annat än en enskild persons behov av asyl som avgör om man får stanna i Sverige eller inte.

Att man sen i högre utsträckning borde försöka förmedla inställningen "Vad kan du bidra med och hur?" - ja, det är en helt annan sak eftersom personen då fått uppehållstillstånd.

Men det är klart att det är ett dilemma att en hel del flyktingar har en utbildningsnivå som innebär att det är svårt för dem att bli attraktiva på arbetsmarknaden och att många av dem dessutom hamnar på landsbygden där det är ont om arbetstillfällen

Jag tror förresten att SD som fenomen minst lika mycket är relaterat till att Sverige håller på att falla isär - i större expansiva städer och en landsbygd som håller på att dö eller förvandlas till ett sommarstugereservat. Det tycks vara en utveckling som inte går att hejda men där det ligger nära tillhands att ge invandringen skulden för en utveckling som saknar koppling till invandring överhuvudtaget.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • sjuttiofemman
    oOOo oOOo skrev 2015-03-05 13:06:24 följande:

Men nu sade du det där ordet. Att det skall vara så svårt att respektera dessa som mår dåligt av att höra det. Har du ingen empati alls i kroppen? 

Buhu. Kent Ekeroth mfl kan sluta vara rasister så lägger nog folk ner att kalla dem för det.
  • oOOo  oOOo
    sjuttiofemman skrev 2015-03-05 17:32:44 följande:
    Buhu. Kent Ekeroth mfl kan sluta vara rasister så lägger nog folk ner att kalla dem för det.
    Kalla dem för b**dapelsin?
    Jag vet förstås inte men jag tror inte Kent har något emot röd apelsin. Det är nog andra som inte tål höra det.
    Lite taskigt av dig att inte visa empati med dem utan bara skriva ut ordet i klartext sådär. Lite empati har du väl? 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?