• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • oOOo  oOOo
    FDFMGA skrev 2015-03-04 09:42:31 följande:
    Vad gäller din sorg över invandringen. Jag kan försöka leta upp inlägget om du anser det angeläget. Det är en tid sen du skrev inlägget, att jag fortfarande minns det så väl beror på att det för mig var som att möta en främmande värld. Jag bor själv så att det är rätt blandat vad gäller folks ursprung, inget jag ens tänker på normalt - just därför fastnade din beskrivning över din sorg när du åker in till stan och möter en befolkning med vitt skilda ursprung.

Jag tänkte rätt länge på ditt inlägg, försökte föreställa mig hur det är att se världen med dina ögon, men lyckades aldrig.
    Tänk om det bara är så att du missuppfattat som vanligt? Det är nog bäst att du letar upp det där inlägget
  • oOOo  oOOo
    Tom Araya skrev 2015-03-03 21:43:52 följande:
    Passera gränsen för vad? Finns det några forumsregler mot dåliga argument?
    Vad i det jag säger kan du inte ta och varför?
    Visst är det absurt, anmäla dåliga argument. Denna tråden tar verkligen priset i dumhet

Hen menar nog att du skall anmäla som 'off topic' som brukligt är när man vill tysta meningsmotståndare Drömmer
  • oOOo  oOOo
    Philipsson skrev 2015-03-04 11:16:29 följande:
    Att debattera med och mot demagoger är ju totalt meningslöst.
    Det är sant. Men ganska skoj ibland. Gå på zoo är ju ganska meningslöst det också
  • Tom Araya
    Vad som är låg nivå eller inte är inte något objektivt kriterium och du var en av de personer som argumenterade för att man måste e SD:s ökning som lavinartad.

Det funkar inte så -  och det är likadant med ett flertal andra värdeladdade uttryck i debatten där det verkar som att det finns en mer eller mindre medveten intention från SD-aktivister att försöka få tolkningsföreträde avseende dessa.

Du kan få tycka att SD:s ökning är lavinartad, men du kan inte begära att jag ska göra det. Du kan tycka att vi har massinvandring, men du kan inte begära att jag ska göra det. Du kan få tycka att det finns en politisk korrekthet i Sverige som innebär att man medvetet väljer att inte fokusera på reella problem, men du kan inte begära att jag ska göra det.

Tja, begära kan du förstås. Och om jag ska ha en synpunkt på nivån på debatten så är detta ett av de främsta skälen till att nivån blir så låg att den hamnar i argumentationsteknikens gärdsgårdsserie där SD-stolpskotten tjongar på med uttryck om "du är bara PK".
    Objektivt eller ej, är det lätt såga argumenten så är de uppenbarligen inte bra.
    Hur man ser på SD's ökade resultat är bara en liten detalj i allt jag skrivit om i denna tråd...men okej, då är inte ökningen lavinartad då, kanske minimal, helt betydelselös...
    Vad gäller din sorg över invandringen. Jag kan försöka leta upp inlägget om du anser det angeläget. Det är en tid sen du skrev inlägget, att jag fortfarande minns det så väl beror på att det för mig var som att möta en främmande värld. Jag bor själv så att det är rätt blandat vad gäller folks ursprung, inget jag ens tänker på normalt - just därför fastnade din beskrivning över din sorg när du åker in till stan och möter en befolkning med vitt skilda ursprung.

Jag tänkte rätt länge på ditt inlägg, försökte föreställa mig hur det är att se världen med dina ögon, men lyckades aldrig.
    Vid en snabb genomgång av mina inlägg hittade jag inget som ens påminner om ett sådant uttryck, som sagt skulle jag bli förvånad om jag hade skrivit något sådant.

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-04 13:58:25 följande:
    Objektivt eller ej, är det lätt såga argumenten så är de uppenbarligen inte bra.
    Hur man ser på SD's ökade resultat är bara en liten detalj i allt jag skrivit om i denna tråd...men okej, då är inte ökningen lavinartad då, kanske minimal, helt betydelselös...

Vid en snabb genomgång av mina inlägg hittade jag inget som ens påminner om ett sådant uttryck, som sagt skulle jag bli förvånad om jag hade skrivit något sådant.

Ok. Jag får lägga ner lite tid på att försöka hitta ditt inlägg, Familjelivs sökfunktion är inte den mest välutvecklade som finns, så det kan nog ta lite tid - men jag återkommer med svar på om jag hittar det eller inte någon gång i veckan.

Tillsvidare kanske du kan svara om du kan känna sorg när du rör dig i miljöer i Sverige där inslaget av personer som ser ut som etniska svenskar är förhållandevis litet.

I övrigt så anser jag att liksom så många andra "invandringskritiker" missar vad diskussion handlar om utifrån ett "pk-perspektiv". Jag har aldrig sett någon som hävdat att SD är främlingsfientliga för att de vill begränsa invandringen, utan kritiken riktar in sig på att de gör skillnad på folk och folk, att vissa etniciteter är mindre välkomna än andra samt att individer tilldelas gruppegenskaper utifrån etnicitet eller religion som så att säga avgör hur välkomna de är - i stället för deras asylskäl.

Det påstås också att vissa andra partier har anpassat sin politik till SD, exempelvis KD - knappast: Du kommer aldrig att höra KD:s partiledare likt Åkesson förklara att det särskilt är folk från muslimska länder som inte har något här att göra.

Vidare så tycker jag att du missar att kritiken mot SD handlar om kritik mot åsikter. I en av dina första texter i den här tråden skriver du byt ut sverigedemokrat mot jude. Det fanns nog - och finns - en och annan jude som menar att förföljelsen av judar inte är åsiktsrelaterad utan har med synen på judar som etnicitet eller judendomen som religion att göra.

Alltså att  judeförföljelsen bara är en annan gren på samma träd där man kan hitta SD:s åsikter om vilka etniciteter som har något i Sverige att skaffa.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2015-03-04 15:11:28 följande:
    Ok. Jag får lägga ner lite tid på att försöka hitta ditt inlägg, Familjelivs sökfunktion är inte den mest välutvecklade som finns, så det kan nog ta lite tid - men jag återkommer med svar på om jag hittar det eller inte någon gång i veckan.

Tillsvidare kanske du kan svara om du kan känna sorg när du rör dig i miljöer i Sverige där inslaget av personer som ser ut som etniska svenskar är förhållandevis litet.

I övrigt så anser jag att liksom så många andra "invandringskritiker" missar vad diskussion handlar om utifrån ett "pk-perspektiv". Jag har aldrig sett någon som hävdat att SD är främlingsfientliga för att de vill begränsa invandringen, utan kritiken riktar in sig på att de gör skillnad på folk och folk, att vissa etniciteter är mindre välkomna än andra samt att individer tilldelas gruppegenskaper utifrån etnicitet eller religion som så att säga avgör hur välkomna de är - i stället för deras asylskäl.

Det påstås också att vissa andra partier har anpassat sin politik till SD, exempelvis KD - knappast: Du kommer aldrig att höra KD:s partiledare likt Åkesson förklara att det särskilt är folk från muslimska länder som inte har något här att göra.

Vidare så tycker jag att du missar att kritiken mot SD handlar om kritik mot åsikter. I en av dina första texter i den här tråden skriver du byt ut sverigedemokrat mot jude. Det fanns nog - och finns - en och annan jude som menar att förföljelsen av judar inte är åsiktsrelaterad utan har med synen på judar som etnicitet eller judendomen som religion att göra.

Alltså att  judeförföljelsen bara är en annan gren på samma träd där man kan hitta SD:s åsikter om vilka etniciteter som har något i Sverige att skaffa.
    Fast när det gäller judehatet i Sverige så är det ju så att detta främst kommer från muslimer.  Dagens judehat i Sverige är s.a.s. importerat. Den antagonism som finns mellan judar och muslimer i Mellanöstern, har importerats hit.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2015-03-04 15:40:21 följande:
    Fast när det gäller judehatet i Sverige så är det ju så att detta främst kommer från muslimer.  Dagens judehat i Sverige är s.a.s. importerat. Den antagonism som finns mellan judar och muslimer i Mellanöstern, har importerats hit.
    Du skämtar va? SDU är solklara antisemiter. Liksom många inom SD. Antisemitismen har en lång och ful historia i Sverige, att skylla på muslimerna är milt sagt efterkonstruerat.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Ogenomtänkt

Angående FDMFGA:s inlägg 22207

Jag upplever det du beskriver som ett stort problem. Att SD och deras kritiker ofta pratar förbi varandra. Alltså att invandringskritik inte måste vara rasistisk, men att den ofta är det. Exakt vad antirasister kritiserar, eller borde kritisera, och vad som inte är rasism (utan eventuellt dålig politik) . Detta gör debatten oerhört märklig ibland.

Angående "lavinartad ökning"

Är det inte mer rimligt att diskutera vad SD:s ökning inneburit eller kan innebära om den fortsätter än att prata om vad det ska kallas?

Partiet har uppenbarligen växtvärk och svårt att hitta folk till alla platser. Ännu svårare att hitta kompetent folk. Det borde "staty" och hans vapendragare fundera lite på. Vad händer om det ökar ännu mer? Det kanske inte nödvändigtvis är positivt för SD-anhängare. Partiet riskerar att implodera. Det riskerar att bli kaos i våra demokratiska församlingar.

• FDFMGA
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-04 16:41:23 följande:

Angående FDMFGA:s inlägg 22207

Jag upplever det du beskriver som ett stort problem. Att SD och deras kritiker ofta pratar förbi varandra. Alltså att invandringskritik inte måste vara rasistisk, men att den ofta är det. Exakt vad antirasister kritiserar, eller borde kritisera, och vad som inte är rasism (utan eventuellt dålig politik) . Detta gör debatten oerhört märklig ibland.

Angående "lavinartad ökning"

Är det inte mer rimligt att diskutera vad SD:s ökning inneburit eller kan innebära om den fortsätter än att prata om vad det ska kallas?

Partiet har uppenbarligen växtvärk och svårt att hitta folk till alla platser. Ännu svårare att hitta kompetent folk. Det borde "staty" och hans vapendragare fundera lite på. Vad händer om det ökar ännu mer? Det kanske inte nödvändigtvis är positivt för SD-anhängare. Partiet riskerar att implodera. Det riskerar att bli kaos i våra demokratiska församlingar.

Visst.

Philipssons inlägg här ovan är ett typexempel. Det är klart att Mellanösternkonflikten kommit oss närmare i och med att många som flytt hit direkt eller indirekt har varit berörda av den.

Och det är klart att man då kan säga att det finns judehat bland muslimer i Sverige.

Men går man ett steg till och säger att vi kan inte ge asyl till muslimer på grund av att de är judehatare så sällar man sig till just den kategori av människor som kategoriserar andra i kategorier.

Och lavinartad är ju också intressant eftersom det är effekterna av en lavin som har betydelse, inte lavinen i sig. Jag skulle inte påstå att SD:s ökning haft särskilt stora konsekvenser, de saknar fortfarande inflytande - medan en sverigedemokrat säkert skulle kunna påstå att effekterna är så långtgående att demokratin inskränkts genom decemberöverenskommelsen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    Jag hittade alla mina inlägg genom att klicka på 'Visa endast'.Flört
    Ja, det kan jag med handen på hjärtat faktiskt säga, lite som att titta på ett gammalt fotografi med något som man saknar. Dock försöker jag att inte se på detta med invandring och invandringspolitik allt för känslomässigt utan mer praktiskt och rationellt.
    Sett ur rent integrationsperspektiv så är det med stor sannolikhet enklare att integreras ju närmare kulturerna står varandra, men alla är ju naturligtvis lika mycket värda för det.
    I övrigt beskriver du väl den syn jag har på SD.
    Jag är helt övertygad om att KD anpassat sin politik efter SD, eller rättare sagt efter SD's framgångar och detta kommer vi förhoppningsvis få se mer av.
    Dock är det inte en anpassning på så vis att man tar efter SD's politik, utan snarare att man ändrar fokus på frågorna i och med att man genom SD förstår att det är viktigt för väljarna.

För mig är det här extra viktigt nu i och med att min hjärtefråga försvaret är aktuellt, vilkas behov man givit kalla handen, till stor del för att man inte vill röra migrationsbudgeten, utan snarare öka den.

Jag vet inte riktigt vad du vill säga med detta? Skillnaden mellan åsikt och syn är hårfin. Genom att byta ut ordet Sverigedemokrater mot ett annat ord, som judar, svenskar, muslimer, latinamerikaner, homosexuella eller vad du vill så vill jag få folk att känna hur samma ord och uttryck känns beroende på vilken grupp som pekas ut. Det är tyvärr mycket hyckleri inom den anti-rasistiska rörelsen. Jag har aldrig förstått detta med att säga sig vilja bekämpa rövhål när man är ett själv, än mindre kan jag acceptera sådant. Det är väl också en stark anledning för mig att skriva kritiska inlägg här, sjunk inte till deras nivå, visa att du är bättre.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?