• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Rataxes
    Sensitiveguy skrev 2015-04-02 21:21:19 följande:
    Hur kan hen inte avsättas? Sjukt.
    Rätt partibok förmodligen.

Avskaffa systemet med politiskt tillsatta nämndemän.
    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Sensitiveguy
    Rataxes skrev 2015-04-03 16:27:11 följande:

Rätt partibok förmodligen.

Avskaffa systemet med politiskt tillsatta nämndemän.

Här håller jag med.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-27 21:26:08 följande:
    Det finns inget svar på din fråga, det är bakgrundsfakta som avgör vilka påståenden som är rätt eller fel i varje enskilt fall.
    Nej, inte bakgrundsfakta utan åsikter. Därför finns det inget objektivt svar på min fråga utan det handlar om tyckande.
  • Marginalen

Nu blir det mer och fler skatter för att uppehålla massinvandringen. Grattis Sverige.

- Sänkt ROT-avdrag

- Höjd skatt med ca 1 700 kr för alla med inkomst över ca 36 000 kr/mån genom lägre brytpunkt för statlig inkomstskatt

- Återinförande av den särskilda löneskatten för personer över 65 år som arbetar, den så kallade Silverskatten

- Höjd skatt på bensin med 44 öre/l (=55 öre/l inkl. moms)

- Höjd skatt på kapitalplaceringar

- Höjd skatt på diesel med 48 öre/l

- Höjda arbetsgivaravgifter för unga

- Halverat RUT-avdrag för personer under 65 år

- Höjd effektskatt på kärnkraft

- Slopat avdrag för läx-RUT

- Höjd miljöskatt på naturgrus

- Höjd skatt på bekämpningsmedel

- Höjd skatt för inkomster över 50 000 kr/mån

- Sänkt och slopat avdrag för pensionssparande (sänkt avdrag infördes vid årsskiftet)

- Avskaffad nedsättning av krogmoms

- Höjd skatt för banker

- Höjd skatt för småföretagare (3.12)

- Avskaffad avdragsrätt för gåvor till välgörenhet

- Avskaffad avdragsrätt för förvaltningsavgifter

- Införande av skatt för vägslitage

- Höjd koldioxidskatt

- Högre skatt på bränsle som förbrukas i flyg eller fartyg

- Klimatskatt på inrikesflyg / Skatt på flygresor

- Högre skatt på vissa uppvärmningsbränslen

- Högre skatt på vissa biodrivmedel

- Höjd skatt på avfallsdeponi

- Skatt på handelsgödsel

- Skatt på avfallsförbränning

- Höjda fordonsskatter (infördes vid årsskiftet för vissa bilar, lätta bussar och lätta lastbilar)

- Höjd skatt på öl och vin med 9 % (infördes vid årsskiftet)

- Höjd skatt på sprit med 1 % (infördes vid årsskiftet)

- Höjd skatt på cigaretter med 6 % (infördes vid årsskiftet)

- Skatt införs på viss privatinförsel av cigaretter

- Höjd skatt på snus med 12 % (infördes vid årssiftet)

- Slopad gruppregistrering till mervärdesskatt

- Särskild skatt för finansiering av större infrastrukturprojekt

Då vallöften inte gäller kan vi tyvärr inte heller vara säkra på vad som händer med följande förslag:

- Fastighetsskatt för småhus

- Återinförd arvsskatt

- Återinförd förmögenhetsskatt

- Helt avskaffat RUT-avdrag

- Helt avskaffat ROT-avdrag

- Höjd bolagsskatt

- Höjd fastighetsskatt på vattenkraft

www.skattebetalarna.se/kampanj/skattesmall-nej-tack

• nihka
    Marginalen skrev 2015-04-05 10:09:59 följande:

Nu blir det mer och fler skatter för att uppehålla invandringen. Grattis Sverige.

Kan du komma på något mer som finansieras av skattepengar?

• Velouria
    Fjället skrev 2015-04-02 18:48:36 följande:

Vad är detta yrke?

Lär du dem svenska så att de kan få jobb? Utan språket ingen integration eller hur? I så fall jättebra, fortsätt med det.

Ungdomspedagog.

Ja, och ja.

Men du som tänkte ställa mig mot väggen, vad gör du själv för att påverka integrationen av nyanlända?
    Good thoughts-Good words-Good deeds
  • Velouria
    familjenstygg skrev 2015-04-02 19:32:22 följande:
    Du skrev "Det är först när Sverigedemokraterna slutar existera som man kan ta itu med invandrings- och integrationsproblemen på allvar.". Det kan svårligen tolkas på annat sätt än att du anse att invandring och integration är ett problem.
    Jag anser att det definitivt finns problem i integrationen, ja! Det är helt sanslöst att tro annat.

Dock förvärrar SD detta genom att sätta folk mot folk. Det gör att folk hatar varann mer och exkluderar varann mer. Alltså är Jimmie Åkessons politik ett av de största integrationsproblemen i dagens Sverige.
  • Velouria
    Fjället skrev 2015-04-02 18:48:36 följande:

Vad är detta yrke?

Lär du dem svenska så att de kan få jobb? Utan språket ingen integration eller hur? I så fall jättebra, fortsätt med det.

Jag har för längesedan även insett svenskens oförmåga att se flyktingar, först och främst som människor, sedan människor med potential. Svensken tror att brist på kunskap i det svenska språket är detsamma som låg IQ och därmed också hopplöshet om att kunna lära upp flyktingen. De allra flesta flyktingar som jag har arbetat med, både underåriga och vuxna, har arbetslivserfarenhet samt mycket större ambitioner än en svensk att få komma ut i arbetslivet här i Sverige. Det är faktiskt bara det svenska språket som fattas dem.

Jag lär dem inte bara det svenska språket, utan även om det svenska samhället. Men även svensken behöver lära sig om det svenska samhället har jag märkt. Man måste börja bygga broar mellan det svenska samhället och flyktingen. Men som det ser ut nu så byggs bron från flyktingens håll bort mot det svenska samhället samtidigt som flyktingens ambitioner möts av högervindarnas stoppsignaler och den osynliga främlingsfientligheten som existerar överallt, dagligen.
    Du vet inte detta för du jobbar inte inom detta yrke.
  • nihka
    Velouria skrev 2015-04-07 21:26:18 följande:
    Jag har för längesedan även insett svenskens oförmåga att se flyktingar,
    Det här med vår oförmåga att se på olika plan, fast man tror man gör det gäller även andra grupper. När man uttalar sig om sådant man "vet" kan det slira rejält. Ett bidrag från någon som "vet" mycket om romer:

"Zigenarna har absolut inget med Romarriket, romare, eller Italien och Rom att göra. De vill bara få det att verka så."

Konstpaus.

*ASG*
  • kenneth768768
    Velouria skrev 2015-04-07 21:26:18 följande:

Jag har för längesedan även insett svenskens oförmåga att se flyktingar, först och främst som människor, sedan människor med potential. Svensken tror att brist på kunskap i det svenska språket är detsamma som låg IQ och därmed också hopplöshet om att kunna lära upp flyktingen. De allra flesta flyktingar som jag har arbetat med, både underåriga och vuxna, har arbetslivserfarenhet samt mycket större ambitioner än en svensk att få komma ut i arbetslivet här i Sverige. Det är faktiskt bara det svenska språket som fattas dem.

Jag lär dem inte bara det svenska språket, utan även om det svenska samhället. Men även svensken behöver lära sig om det svenska samhället har jag märkt. Man måste börja bygga broar mellan det svenska samhället och flyktingen. Men som det ser ut nu så byggs bron från flyktingens håll bort mot det svenska samhället samtidigt som flyktingens ambitioner möts av högervindarnas stoppsignaler och den osynliga främlingsfientligheten som existerar överallt, dagligen.

Du vet inte detta för du jobbar inte inom detta yrke.

Kan man säga att du identifierat tre problem?

1. Svenskar vill inte anställa invandrare som är dåliga på svenska.

2. Högervindar. Utveckla gärna denna.

3. Jimmie åkesson, och här antar jag du menar att han har koppling till pkt 1?

Såna här saker som arbetslösheten och hård konkurrens om jobben då? Arbetsgivaren har säkert ibland möjligheten att anställa "duktig person som är bra på svenska" och duktig person som är dålig på svenska". Väljer man då personen som är bra på svenska är det ju inte rasism.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?