• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-21 16:37:54 följande:
    Om du avfärdar allt som tyckande lär vi inte komma någon vart.
    T.o.m. en tidsperiod fastställd till 50 år betecknar du som subjektivt.
    För min del är det slutdiskuterat. Du får gärna fortsätta kommentera mina inlägg, men vänligen hitta inte på saker jag har sagt utan håll dig till vad jag faktiskt har sagt. Tack.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-21 16:43:54 följande:
    Du är lite naiv nu. Vi ser redan idag att vår religionsfrihet i mångt och mycket tolkas som att man har rätt till allt vad det religiösa utövandet innebär.
    Det finns krafter som vill ha än mer av anpassning av det svenska samhället och säger vi inte ifrån nu riskerar vi få en ökning med ökad invandring.
    Naiv, nej det skulle jag inte vilja påstå. I stället så anser jag att de som tror på att Sverige är på väg mot en katastrof är paranoida eller i bästa fall ovilliga eller oförmögna att avgöra vad som är relevant.

Jag blir stolt över mitt land när jag får läsa undersökningar där det framgår att Sverige är ett land som avviker från andra länder såtillvida att vi är mer toleranta, mindre religiösa och mindre auktoritetsberoende än andra länder, som den här

tinyurl.com/nj6swkm

En av mina bästa vänner kom som vuxen invandrare till Sverige. Vi jobbade ihop i ganska många år men sen fick hon ett  i ett annat EU-land. När hon kom hem igen berättade hon att det var först i det andra landet hon förstod att hon blivit svensk, när hon exempelvis fann hur mycket svårare det var att arbeta självständigt och ifrågasättande i ett system där cheferna är vana att beordra utan att behöva motivera.

Jag anser att det finns svenska värderingar och tänkesätt som det verkligen är värda att värna - men jag anser inte att hotet mot dem kommer från invandring utan från helt andra håll.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-21 18:39:52 följande:
    Naiv, nej det skulle jag inte vilja påstå. I stället så anser jag att de som tror på att Sverige är på väg mot en katastrof är paranoida eller i bästa fall ovilliga eller oförmögna att avgöra vad som är relevant.

Jag blir stolt över mitt land när jag får läsa undersökningar där det framgår att Sverige är ett land som avviker från andra länder såtillvida att vi är mer toleranta, mindre religiösa och mindre auktoritetsberoende än andra länder, som den här

tinyurl.com/nj6swkm

En av mina bästa vänner kom som vuxen invandrare till Sverige. Vi jobbade ihop i ganska många år men sen fick hon ett  i ett annat EU-land. När hon kom hem igen berättade hon att det var först i det andra landet hon förstod att hon blivit svensk, när hon exempelvis fann hur mycket svårare det var att arbeta självständigt och ifrågasättande i ett system där cheferna är vana att beordra utan att behöva motivera.

Jag anser att det finns svenska värderingar och tänkesätt som det verkligen är värda att värna - men jag anser inte att hotet mot dem kommer från invandring utan från helt andra håll.
    Jag är inte heller övertygad om att invandring i sig är ett hot mot vår kultur och våra värderingar, i alla fall inte i nuläget, utan det är snarare inhemska krafter, dock kommer de att samverka med intressen från invandrargrupper när dessa växer sig större enligt teorin minsta motståndets väg.
  • Rataxes

twitter.com/arnstad/status/580046801711030272

Samtidigt som Åkesson verkar ha tillfrisknat så verkar utvecklingen för Arnstad dessvärre gå i motsatt riktning.

Från hans twitterkonto idag: Snart på Skavlan:
    Mysig intervju med nazistledare.

Detta är alltså den person som vår statsminister har refererat till i bland annat Agenda.

Det väcker några frågor:

Ska SvPs partiledare vara med i samma program som Åkesson?

Vem är Arnstads förmyndare och varför agerar inte hen?

Byt hans lösenord till twitter.

Det skrämmande är att Arnstad är fullbokad, 2 bibliotek/v besöks.
    Kommunalt anställda lyssnar och förleds och arvodet betalar vi på skattsedeln.

Arnstad skrattar hela vägen till banken.
    Han trollar sig rik på vår bekostnad.

Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-21 12:13:46 följande:
    Nej. I det fallet har inte ens något objektivt förändrats, bara den subjektiva inställningen.

Du fortsätter att blanda ihop subjektiva upplevelser, tyckande och värderingar med fakta.
    Nej, om man tar till sig, accepterar och respekterar ett nytt lands värderingar så har man ju gjort en konkret ändring jämfört med den kultur man kommer ifrån och då är förutsättningarna för kompatiblitet inte desamma.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-23 20:47:02 följande:
    Nej, om man tar till sig, accepterar och respekterar ett nytt lands värderingar så har man ju gjort en konkret ändring jämfört med den kultur man kommer ifrån och då är förutsättningarna för kompatiblitet inte desamma.
    Vadå nej? Jag är inget land och personen jag pratade om var från Härjedalen Kulturen där är inte så mycket annorlunda än i resten av Sverige.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-23 21:44:10 följande:
    Vadå nej? Jag är inget land och personen jag pratade om var från Härjedalen Kulturen där är inte så mycket annorlunda än i resten av Sverige.
    Om det nu var det du ville prata om....spelar egentligen ingen roll, har något ändrats så är det ju inte samma förhållande.
    Det spelar heller ingen roll om din uppfattning om kompatiblitet med annan person är helt åsiktsbaserad, det kan räcka som underlag för att det är så och ändras din åsikt om det så blir fallet ett annat.

Jag vet inte hur du tänkt dig den jämförelsen med svensk vs afghansk kultur...att vi i Sverige skulle börja tycka afghansk kultur är så bra för oss att vi anpassar oss efter den istället för tvärt om....eller vad?

• nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-23 21:59:13 följande:
    Om det nu var det du ville prata om....spelar egentligen ingen roll, har något ändrats så är det ju inte samma förhållande.
    Det spelar heller ingen roll om din uppfattning om kompatiblitet med annan person är helt åsiktsbaserad, det kan räcka som underlag för att det är så och ändras din åsikt om det så blir fallet ett annat.

Jag vet inte hur du tänkt dig den jämförelsen med svensk vs afghansk kultur...att vi i Sverige skulle börja tycka afghansk kultur är så bra för oss att vi anpassar oss efter den istället för tvärt om....eller vad?
    Om du och jag båda uttalar oss om något som om två personer eller länder är kompatibla och du  "konstaterar" att de inte är det medan jag "konstaterar" att de visst är det, vems "objektiva" sanning är den rätta? Är det du som har rätt då enligt din egen mening inte värderar utan enbart "konstaterar" vad som är kompatibelt och vad som inte är det", eller är det jag som "konstaterar" det motsatta?
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-23 22:47:51 följande:
    Om du och jag båda uttalar oss om något som om två personer eller länder är kompatibla och du  "konstaterar" att de inte är det medan jag "konstaterar" att de visst är det, vems "objektiva" sanning är den rätta? Är det du som har rätt då enligt din egen mening inte värderar utan enbart "konstaterar" vad som är kompatibelt och vad som inte är det", eller är det jag som "konstaterar" det motsatta?
    Jag ska ge dig något väldigt konkret, värderingar som kraftigt skiljer sig från varandra är inte kompatibla, det är inte subjektiv, inte heller är skillnaderna subjektiva. Ändras något så är bedömningsunderlaget ett helt annat.

Träffar du en kille som inte har samma mål i livet som du på ett sätt som oundvikligen påverkar varandra så är ni inte kompatibla.
    Ändrar någon av er så har även kompatibliteten ändrats.

Se på länder som Afghanistan eller Somalia eller något annat land vars kultur påtagligt skiljer sig från den svenska, granska hur samhället fungerar, ekonomin, rättsväsendet, religion, industrin, familjelivet, skola och utbildning o.s.v.
    Visst hänger många skillnader ihop med ekonomi, men ekonomin hänger även ihop med kulturen.

Nu är det ju så att bara för att det ser ut som det gör i Afghanistan eller Somalia (exempelvis) så innebär det inte per automatik att varje infödd person tycker det är optimalt, utan de kan finna sig i en annan typ av samhälle, om de ser fördelarna med det. Det är här jag menar att kulturen inte nödvändigtvis följer med människan helt och hållet.
  • sjuttiofemman

Man märker att rasismen normaliserats när Åkesson möts av en hyllningskör utan dess like efter att ha försnillat 150.000kr från oss skattebetalare. När ska Sd behandlas som andra partier?

Svar på tråden Varför hatar folk SD?