• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Sensitiveguy
    Aqt skrev 2015-03-30 10:34:28 följande:

Vet du om att Sverige har världens näst högsta kommunalskatter och fortfarande sammantaget topp 5 i skattetryck i världen?

Skattehöjningar kan inte skrapa ihop 157 miljarder extra åt migrationsverket samt laga välfärdshålen. Det är den röda regeringens problem; de vet att pengarna inte räcker.

Bemöt det jag sade istället - varför förespråkar SD skattesänkningar när dessa har en negativ påverkan på välfärden?
  • Fjäll
    Sensitiveguy skrev 2015-03-30 18:27:14 följande:
    Bemöt det jag sade istället - varför förespråkar SD skattesänkningar när dessa har en negativ påverkan på välfärden?

Hur har skattesänkningar en negativ påverkan på välfärden?

Mer pengar att spenderar = Mer pengar till offentliga sektorn = Mer jobb, hur är det dåligt? Staten kan inte lösa jobbfrågan genom mer skatter och ju mindre arbetslösa desto mindre tryck på välfärden.

Politikerna skulle ju kunna stänga ner en så där 5-600 värdelösa myndigheter som drar på "statens" pengar. Finns nog ett par miljarder att hämta där.

• Sensitiveguy
    Fjäll skrev 2015-03-30 18:54:28 följande:

Hur har skattesänkningar en negativ påverkan på välfärden?

Mer pengar att spenderar = Mer pengar till offentliga sektorn = Mer jobb, hur är det dåligt? Staten kan inte lösa jobbfrågan genom mer skatter och ju mindre arbetslösa desto mindre tryck på välfärden.

Politikerna skulle ju kunna stänga ner en så där 5-600 värdelösa myndigheter som drar på "statens" pengar. Finns nog ett par miljarder att hämta där.

Bemanning är nyckelordet. Vad händer med den när du skall finansiera skattesänkningar?
  • Fjäll
    Sensitiveguy skrev 2015-03-30 19:03:25 följande:
    Bemanning är nyckelordet. Vad händer med den när du skall finansiera skattesänkningar?

Förstår inte första stycket. Bemanning, ok?

"Finansiera" skattesänkningar? Man tar mindre från folk, det är inte statens pengar från början.

Min poäng var att om man har ett mindre skattetryck så leder det till att folk har mer pengar att spenderar (högre moms intäkter) i den offentliga sektorn, vilket leder till att företag säljer mer varor och tjänster, vilket leder till att de behöver expandera, vilker leder till fler anställda, vilket leder till x antal fler arbetsgivaravgifter och mindre arbetslösa, en arbetande människa tillför värde till marknaden.

Man får in mer skatt genom högre andel arbetande konsumenter i samhället.

Det finns en anledning till att vi inte har 100% skatt, det hjälper inte samhället alls om folk betalar merparten av sin lön i skatt till staten som inte verkar kunna budgetera ordentligt oavsett hur mycket eller lite de stjäl från sina lydiga slavar.

I dagsläget är staten för stor för att gå runt, kolla upp hur många myndigheter vi har och hur många det är som i stort sätt gör samma sak. Det förefaller som ett hån att skatterna är så höga när vi har typ tre myndigheter för konst av olika slag osv som vi skulle kunna lägga ner istället för att expandera staten mer.

Får folk mer så får staten mer.

• Aqt

Här ska du få ett svar exakt hur det ser ut med skatter. (Statistik från ekonomifakta och SCB) och vad jag anser:

Jag tycker att skattetrycket generellt ska vara ganska högt i ett välmående välfärds-samhälle. Men det är bättre att fler betalar lite lägre inkomstskatt än att färre betalar en högre inkomst-skatt. Detsamma gäller arbetsgivaravgifter.
    På så sätt kommer mer punktskatter in i form av konsumtion som fyller en viktig samhällsfunktion.
    Det gynnar tillverkningsindustrin, tjänstesektorn, ökad försäljning och även skatteintäkterna ökar och arbetslösheten blir mindre, vilket är helt avgörande för att bygga upp en bra kärnvälfärd.
    Synen på konsumtionens vikt för att finansiera välfärden skiljer sig åt mellan vänster-höger politik.
    Sveriges skattetryck var 1980 44,4 % av BNP. 1987 49,9 % och 2014 var skattetrycket 42,9 %. Men inkomsterna till offentliga budgeten har varit ungefär densamma övertid, oavsett regering. Däremot har utgifterna varierat.

Men många personer betalar mer skatt än ovan eftersom marginalskatten kan vara 50% på delar av inkomster.
    Statsbudgetens inkomster har från år 2000 till 2014 varierat från lägst 661,7 miljarder 2003 till högst värde 901,3 miljarder 2008.

2013 låg Sverige på 5:e plats av världens länder i skattetryck
    och har alltid haft de högsta skatterna i världen. Men inte den bästa välfärden.
    Kommunalskatterna var år 2014 högst i världen med undantag av Aruba.
    Historiskt är det ingen väsentlig skillnad i skatteintäkter mellan färg på regeringen oavsett om man räknar med avräkningar eller bara offentliga sektorns skatteinkomster.
    Statsbudgetens saldo har svängt med minus 52,9 miljarder 1980, minus 250 miljarder 1993, plus 135,2 miljarder 2008 och minus ca 130 miljarder 2013.
    Världskonjunkturer och avbetalningsgrad på statsskulden har spelat en större roll än skatteregleringar.
    Den socialdemokratiska minoritetsregeringen som tillträdde efter valet 2014 var snabba med uttalanden om att "ladorna var tomma" och "borden barskrapade".
    En betydande orsak som påverkat statsbudgetarna negativt kring 2010-talet och därefter är att de migration och invandringspolitiska kostnaderna inte haft en begränsning likt de områdena som berör kärnvälfärden, t.ex sjukvård och skola.
    De totala kostnaderna för invandring och migration redovisas inte öppet av staten och inte heller på ett korrekt sätt eftersom dessa fakta "kan utnyttjas av högerextrema krafter". Denna "ideologiskt solidariska politik" missgynnar stora utsatta grupper i samhället som är i behov av en fungerande kärnvälfärd och det gör att man tvingas "ställa behövande grupper mot varandra".
    Man kör istället på och låtsas att det fungerar och att "det är solidariskt" för att man har ett ideologiskt mål. De ca 180 st utanförskapsområden som växt fram i modern tid fram till 2014 där över 500000 människor bor, främst av utländsk härkomst vill man inte kännas vid. Och erkänner man det är det "den rasistiska vita medelklassen eller de rikas fel".

Från år 2000 till 2014 har skatten på arbete i Sverige varierat mellan att vara 13,4 och 7 % högre än OECD genomsnittet.

En skattehöjning kan knappast rädda alla fattigpensionärer och hålen i välfärden.

Och migrationsverkets krav på 157 miljarder gör att det kommer att bli kärva tider för de som är i behov av välfärden, bostäder m.m.

Det är p.g.a den "solidariska" invandringspolitiken då mer än 400000 människor ska in i Sverige på kort tid enl. Migrationsverkets prognos.

• Velouria
    Fjäll skrev 2015-03-30 18:09:48 följande:

"Det är ingen konspirationsteori."

"Det är först när Sverigedemokraterna slutar existera som man kan ta itu med invandrings- och integrationsproblemen på allvar."

- SD sitter i riksdagen pga av dessa problem, de skapades inte när de kom in i riksdagen vilket du får det att låta som.

"Er bajsbruna politik hindrar resten av Sverige att faktiskt kunna diskutera bl.a. de punkter du tar upp på ett konstruktivt, ickehatande sätt."

- Hur säger man: "Invandringen kostar för mycket i dagsläget vilket påverkar ALLA sdelar av samhället." utan att vara så kallat "hatisk"?

"Er aggressiva och krigiska ton tvingar resten av Sverige att hela tiden behöva försvara sig själva först istället för att kunna ta tag i problemen."

- Hur är "Rasist/Nazist/Fascist!" ett försvar? Precis som du själv undviker ju all politiker att frågorna totalt genom att byta ämne eller kasta epitet.På så sätt blir frågorna som ställs aldrig besvarade och måste då upprepas.

"Under tiden vänds mångas livsöden upp och ner."

- Vems liv? Hur påverkas de av att ett parti som knappt har inflytande sitter i riksdagen? Alliansen och S/MP/V har ju inga problem att ta hjälp av SD i omröstningar när det passar dem, vilka är det som enbart lider av SD existens?

"Men det är ju så ni jobbar. Det är det ni vill egentligen, att ingen annan ska kunna ta tag i saker och ting för att ni själva ska kunna ta tag i saker genom era egna metoder."

-HUR exakt sätter 13% av väljarna dagordningen? Är det inte ni 87% som hela tiden påpekar hur svaga och utan inflytande SD är?

"Sedan beskyller ni resten av Sverige för att vara ansvarslösa och Sverigefientliga när de tvingas kämpa mot era krigsmaskiner istället för emot de problem som finns."

- 7 klövern älskar att upprepa "Ställ inte folkgrupper mot varandra!" medan de driver en invandringsPOLITIK (seriöst läs vad det står, POLITIK, inte invandrare) som urholkar välfärden på andra delar. Alltså deras egen politik = invandring vs. pensionärer vs. sjuka. vs skola, osv.

"Diskutera på du de punkter du drog upp. All din argumentation bygger på och genomsyras ändå av ren främlingsfientlighet. Så...ganska meninglöst att diskutera med en sverigedemokrat till att börja med."

-Kan inte du bjuda på lite argument om hur vi ska ha råd med allting? (Vilket är vad Aqt frågade om) Ökade kostnader för allt, hur ska det gå? Höjda skatter? Så folk köper mindre (mindre moms intäkter)? Lågavlönade slutar jobba för att de betalar merparten av sin lön i skatt så att de istället lika gärna kan leva på bidrag? Hur ska problemen lösas, snälla svara på frågan istället för att komma med anklaganden. Det är inte SD som har skapat problemen vi ser i samhället idag så snälla berätta hur vi löser problemen de andra partierna har skapat under lång tid genom att fortsätta samma politik som skapade detta.

Snälla svara på frågor istället för att beskylla eller ställa motfrågor utan ett enda svar, det leder inte till diskussion om en part vägrar delta.

Jag är väl ingen politiker som vet hur jag ska lösa allt. Däremot vet jag att SDs hatpolitik inte leder till ökad välfärd
    Good thoughts-Good words-Good deeds
  • Velouria

Sedan när brydde sig SD om de socioekonomiskt svaga? De röstade ju för Alliansen pga att SD anser att de Rödgrönas politik är alltför invandrarvänlig. Därmed gick de emot allt de lovade om trygghet och bättre välfärd som de hade lovat från början.

Att de sitter i riksdagen är för att så många är bittra helt enkelt och tänkte med arslet.

Sd sa ju det själva, att de kommer att rösta ner varje regering som bidrar till mer invandring. De sa aldrig att de röstar ner den regering som bidrar till sämre välfärd. Så allt argument om välfärd och trygghet handlar bara om hatet mot MENA-folk och det sionistiska hatet mot muslimer.

Good thoughts-Good words-Good deeds
  • familjenstygg
    Velouria skrev 2015-03-30 13:13:12 följande:

Det är först när Sverigedemokraterna slutar existera som man kan ta itu med invandrings- och integrationsproblemen på allvar.

Anser du att invandring är ett problem så kan du ta itu med det oavsett om SD finns eller inte. Att skylla den egna oförmågan/ handlingsförlamningen på någon annan är bara undanflykter.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?