• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • themia

Och bara för att du ska slippa fundera vidare, så går jag till sängs nu.

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-01-04 00:06:56 följande:
    Så du jämför trakasserier av en hjärnskadad person med att någon omnämner en färgad person "neger"?

Interesting "internal compass".

(För någon som är född någon gång i mitten (eller tidigare) av förra århundradet är inte "neger" ett skällsord utan enbart en beskrivning av en svart person och det används helt utan värdering av personen. Kanske svårt att förstå för en yngre generation).

Nope. Jag jämför inte. Bara berättar.

Ah, en till som försvarar rasistiska uttryck som "neger". Interesting internal compass. Först kommer ordet "neger" sedan rashygieniska samtal och pamfletter - grader av samma typ av tänk.

Ja, man sa "zigenare" och "tattare" också, men det har utgått såsom heilhälsningen.

(Jag är medveten om ordets etymologi och utveckling medan somliga tycks ha fastnat i en historisk fas.)
  • Breaking Bad
    themia skrev 2014-01-04 00:21:41 följande:
    Förstår att det är svårt för dig att tro, men rätt självklart för oss svenskar som vill ha vårt land oförstört av fascistoida galningar.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.

Vad har dessa fascistoida galningar gjort som förstör vårt land? Uttryckt sin åsikt?
  • La haine des Arabes
    themia skrev 2014-01-04 00:24:30 följande:
    Vet inte om det finns några kopplingar, men du kan säkert fantisera ihop några.

Nej, det är ingen slump, jag ifrån mig boken jag fick i julklapp 00.18.
    Mmm...

Brottslingar lyckas alltid på ett magiskt vis vara oskyldig och pussla ihop tiden.

Men allt är ju nedskrivet?

Här!
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-01-04 00:29:31 följande:

Nope. Jag jämför inte. Bara berättar.

Ah, en till som försvarar rasistiska uttryck som "neger". Interesting internal compass. Först kommer ordet "neger" sedan rashygieniska samtal och pamfletter - grader av samma typ av tänk.

Ja, man sa "zigenare" och "tattare" också, men det har utgått såsom heilhälsningen.

(Jag är medveten om ordets etymologi och utveckling medan somliga tycks ha fastnat i en historisk fas.)
    Du måste försöka förstå att "neger" inte ÄR rasistiskt för en äldre generation än din egen. Inte zigenare eller tattare heller faktiskt. Men du kanske inte gillar olika?  "Heil" däremot anses rasistiskt av de flesta nu levande människor.

Om man inte sjunger studentvisor förstås.

Mel. Dans på Brännö brygga

Kreuz, wie es wimmelt von Segel in Tag.
    Ist es Wettsegeln? Nein, es ist Samstag:
    Gewiss, da versteh ich wo Sie segeln hin.
    Sie haben ja ledig und Winn.
    Da segelt Kolle mit Kubben auf schwai.
    Heil auf dich du, vie hast du es selbst denn?“
    Es ist Tju wie es wiftet, komm mit liebe du,
    du veisst ja wo wir legen zu.

Es ist Tanz auf Brännö Brücke,
    ein alter beliebt Tradition.
    Voll mit Publik
    und Trevlich Musik.
    Ja, was ist ein Tanz ohne Zugspielelaut?
    Und ein Tanz auf Brännö Brucke
    ist für viele ein gross Abentür.
    Es ist Freunde und Fest.
    Seh' da aussen im West
    blinkt der Winga Führ.

Won Winga Strand
    hört man zum Land,
    gemischt mit dem Zugspielloot,
    das Dunken einer Fischerboot.
    Die Tanzen sie geht.
    Das Hertz es geht heet,
    geht für die Lieblingen
    und für Bohuslän!
    “ Bist du mit auf das!“
  • sjuttiofemman
    Eugenie skrev 2014-01-03 23:23:40 följande:
    Om man ska beskriva en person, t.ex. för att han våldtagit en, så är det rätt vettigt att ha ord för om han är svart eller vit... det är liksom en rätt grundläggande sak i ett signalement. (Utom i Expressen och Aftonbladet.) *suckar*

Så enbart i brottmål är det relevant med hudfärg? Men enligt er är det ju bara svarta afrikaner som våldtar så för din del räcker det väl med bara sydafrikan? Jag menar eftersom ni tycks tro att vita är immuna mot att begå brott..

Så för att förklara det uppenbara: i ett signalement kan man självklart beskriva personen som afrikan med ljus eller mörk hy. Väldigt enkelt. Du får vara mer fantasifull om du vill övertyga någon att använda n-ordet.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-01-04 00:40:05 följande:
    Du måste försöka förstå att "neger" inte ÄR rasistiskt för en äldre generation än din egen. Inte zigenare eller tattare heller faktiskt. Men du kanske inte gillar olika?  "Heil" däremot anses rasistiskt av de flesta nu levande människor.
    Som sagt en till som försvarar rasistiska uttryck.

Inte en enda SDare har klivit fram och sagt annat än försvarande saker om ordet "neger". Konstigt.
  • La haine des Arabes
    nihka skrev 2014-01-04 00:47:26 följande:

Inte en enda SDare har klivit fram och sagt annat än försvarande saker om ordet "neger". Konstigt.
    Vilket rasistiskt uttryck syftar du till och varför är det rasistiskt? Det har pågått rajder här ifrån vänsterextrema grupper med diffusa definitioner.

Vad tänker du på?
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-01-04 00:47:26 följande:

Antingen är du korkad eller också vill du inte förstå att för en äldre generation har inte dessa ord någon negativ innebörd, de är endast beskrivande. Prova själv får du se, på valfri person ur arbetarklassen i -säg- 70-årsåldern eller äldre.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?