• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-01-04 14:46:07 följande:

Även om det är en skam för Sverige att ha en minister med den bakgrunden så skedde det så vitt jag vet medan Bildt inte var aktiv politiker för m. Ingen skulle bli gladare än jag om han blev avsatt dock.
    Vad man än tycker om det partiet så finns det inget som tyder på att folkrättsbrott pågår bakom kulisserna.
    Frågan var ju om ett parti kan sägas representera det en eller annan medlem har gjort.

Gillar Fp korruption för att den där riksdagskvinnan från Fp nu tycks ha myklat undan miljoner?

• Eugenie
    hajna skrev 2014-01-04 06:43:02 följande:
    Du har helt enkelt fel - det finns nobelpristagare som härstammar från Afrika. 

Sen så är du nog tyvärr ute och cyklar rejält om du tror att det finns biologiskt evolutionära förklaringar till vilka religioner som dominerar i olika delar av världen. 

Tvivlar starkt på att du har några större kunskaper om evolutionär biologi - i så fall hade du inte hävt ur dig dessa dumheter.
    Och vad beträffar religionerna, så kan det visst ha samband med hur långt intelligensutvecklingen har kommit på resan apa- människoapa-människa (och ev. vidare). Högutvecklade människor dyrkar inte förfädernas andar eller sparar deras kranier i hyddan. Inte heller tror de att deras döda släktingars själar tagit plats i vilda djur som de ser omkring sig. Finns hur många exempel som helst på primitiva religionsuppfattningar hos primitiva folk.
  • Eugenie
    sjuttiofemman skrev 2014-01-04 11:42:20 följande:
    Ännu ett skäl att hata Sd:
    wp.me/p2oCcR-3hk
    Alla olika grupperingar försöker ju slå mynt av de där hakkorsen. Ganska fånigt, eftersom det antagligen bara är förvirrade tonåringar som ligger bakom. Observera förresten att de även gav sig på kristna kyrkor, och det skulle väl inte Sd-sympatisörer ha gjort, i alla fall..?
  • Errol Flynn
    nihka skrev 2014-01-03 20:33:27 följande:
    Har du ingen aning om "neger" är ett rasistiskt uttryck eller är du bara inte intresserad av att ta avstånd från att någon av "dina kära vänner på FL" använder rasistiska uttryck när de diskuterar här?

Konstigt, så många SDare här i tråden och INGEN har reagerat, men när någon påstår att SDare uttrycker sig rasistiskt då jävlar blir det reaktioner inte minst från dig själv.

Personen som fällde kommentaren "neger" tycker själv att "rasistkortet" ska lämnas tillbaka till olika årtionen var gång någon påstår att något är rasistiskt. Hen kör med denna repriskommentar så personen själv  - en mycket passionerad SDare - tycks inte (vilja) förstå att "neger" är ett rasistist sätt att uttrycka sig på. Är det på samma sätt med dig?
    Visa mig var jag reagerar STARKT mot att folk anklagar Sdare för att vara rasister? Jag bryr mig nämligen inte särskilt mycket om vad folk tycker och tror.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Eugenie
    Philipsson skrev 2014-01-04 14:22:58 följande:
    Carl Bildt har berikat sig genom att indirekt delta i folkmordet i Sudan. Det måste med din retorik innebära att Moderaterna står bakom folkmord.
    DET är något som aldrig har hänt i Sd: att någon försökt berika sig på pengar genom sin ställning. Det tycker jag är en kvalitetsstämpel. De övertramp som har skett har aldrig varit av egoistiska skäl s.a.s., utan har alltid handlat om kärlek till Sverige (som ibland då tagit sig rabiata uttryck, de medges).
  • Eugenie

Digestive: dina inlägg är skrivna på så konstig/dålig svenska, att det tar för lång tid att försöka dechiffrera dem. Jag kommer hädanefter bara att hoppa över dem.

• LadyInRed
    Errol Flynn skrev 2014-01-04 15:07:08 följande:
    Visa mig var jag reagerar STARKT mot att folk anklagar Sdare för att vara rasister? Jag bryr mig nämligen inte särskilt mycket om vad folk tycker och tror.
    Inte jag heller Glad. Jag tycker vi borde sluta anklaga varandra och istället förstå sig på våra oliktänkande åsikter.
    Du vet vad som har hänt, när allt har slutat i rött
  • hajna
    Philipsson skrev 2014-01-04 11:28:36 följande:
    Diskussionen går tillbaka på: Bevara eller avskaffa nationalstaten?

Jag vill bevara den. Alla samhällsmedborgares civilrättsliga status vilar på nationalstaten som organisatorisk form.
    Fast SD har ju sin egen syn på vad "national" i nationalstat betyder. SD är nationalister i den meningen att en "nation" för dem främst är ett etniskt begrepp. Att döma av deras egna skrifter.
  • Errol Flynn
    Ermenegildo skrev 2014-01-03 22:18:21 följande:
    Tyvärr verkar du ha rätt, åtminstone kortsiktigt. Främlingsfientliga populistiska partier synes ha ganska lätt att nå upp mot 20% av rösterna i många europeiska länder oavsett avsaknad av riktiga idéer. Jag antar att det finns gott om vilsna människor som inte känner igen sig i ett modernt, snabbrörligt globalt samhälle och längtar efter enkla lösningar och en idealbild av ett samhälle som egentligen aldrig funnits. Men på lång sikt tror jag på människan. Samhällsutvecklingen är positiv och rasism och främlingsfientlighet kommer minska. SD-anhängarnas barn kommer resa runt världen, få bredare perspektiv och ta avstånd från föräldrarnas inskränkthet. Kvar blir ett gäng gnälliga gubbar.
    Jag har både rest och bott utomlands. Även mina barn. Vad tror du det förändrar?
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • themia
    Eugenie skrev 2014-01-04 14:56:02 följande:
    Och vad beträffar religionerna, så kan det visst ha samband med hur långt intelligensutvecklingen har kommit på resan apa- människoapa-människa (och ev. vidare). Högutvecklade människor dyrkar inte förfädernas andar eller sparar deras kranier i hyddan. Inte heller tror de att deras döda släktingars själar tagit plats i vilda djur som de ser omkring sig. Finns hur många exempel som helst på primitiva religionsuppfattningar hos primitiva folk.
    Ojojoj!  Skulle kristendomen vara mindre primitiv?

Prova detta:
    I katolska mässan anses brödet förvandlas till Kristi kropp.
    Man har mängder av gudar som man hyllar och offrar till (även om de kallas för helgon)
    I våra svenska kyrkor påstår prästerna än idag en död kropp kan bli levande igen trots att förruttnelsen satt in.
    Man betraktar en bok som helig, bara för att den är urgammal och dess ursprung i stort sett okänt.
    Osv, osv...

Logiken i ditt resonemang leder dock till att utvecklingen gått längst hos ateisterna. En intressant tanke även om jag inte tänker hävda den.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?