• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • LadyInRed
    sjuttiofemman skrev 2014-01-04 16:01:54 följande:

Japp såna svar kommer tydligen när ni blir svarslösa.
    Eller när du själv går överstyr utan minsta vilja till försoning....

Men jag har mer att
    ">ge dig
    Du vet vad som har hänt, när allt har slutat i rött
  • jeanette02
    themia skrev 2014-01-04 15:46:16 följande:
    Vem påstår att vi inte har någon kultur i Sverige?
    Upp till bevis!
    Det finns en del människor som jag vet av egen erfarenhet tycker att Sverige är lite kultur och traditionsbefriat. Det ända som är viktigt är konsumtion, generaliserat nu men ändå en uppfattning en del (talar främst nu om människor från andra europeiska länder som jag umgås med) har.
    När jag jämför min svenska kultur med min makes italienska ja då framstår den svenska som väldigt neutraliserad.
  • Digestive
    Eugenie skrev 2014-01-04 14:51:14 följande:
    Det där sista var ett egendomligt antagande om Sd:are, som dessutom inte stämmer. Jag själv har t.ex. bott i både Storbritannien, Österrike och Norge, och dessutom rest som turist i många andra länder. En mycket aktiv Sd:are jag känner, har bott i USA och arbetat (på en högt uppsatt position) med en kandidats presidentkampanj. Och så vidare. Det finns många erfarenheter som vi stöter och blöter när vi träffas informellt, och den förhärskande är alltid att det inte finns något annat land som vi vistats i, som jamsar så mycket med invandrarna som vi gör.

För att ta bara ETT exempel från mina egna erfarenheter. I Österrike, där jag arbetade i en vanlig kommunal skola, fanns det också muslimer - invandrare från Turkiet. För den skull var det ingen som hade kommit på tanken, att gömma undan landets egen religion för att de inte skulle bli kränkta. Den kommunala skolan undervisade de österrikiska barnen i kristendom - det var t.o.m. en Pfarrer (katolsk präst) knuten till skolan, som höll i undervisningen. Likaså konfirmationsundervisningen, som skedde på skoltid. Kyrkobesök var ett naturligt inslag i undervisningen, liksom att det var prästen som höll i själavården och kom och pratade med barnen när en lärare hade avlidit. Det satt krucifix och Jesusplanscher på klassrumsväggarna o.s.v..

De turkiska barnen var helt enkelt befriade från kristendomsundervisningen och kyrkobesöken, och föräldrarna fick ordna annan tillsyn under tiden. Så enkelt var det, och samhället slapp dessa bråk om var skolavslutningen skulle vara någonstans två ggr om året...

Just för att man HAR utlandserfarenhet, så kan man se hur bisarrt PK-Sverige har blivit...

Och för att bevara svensk kultur så relateras nödvändiga förändringar för målet med hänsyn till andra länders struktur. Förstår precis. Logik. Vad som utmärker Sverige ska bort och slätas över med gemene nationalismuttryck i Österrike med flera länder. Brilliant logik.

Det här kallas inte för nationalism, utan för ett utvecklingsmotstånd och ett raderande av just det som gör Sveriges kultur utmärkande överhuvudtaget.

Sverigevän = hämtar kulturinfluenser överallt förutom ifrån Sverige?

• Digestive
    Eugenie skrev 2014-01-04 15:12:00 följande:
    Digestive: dina inlägg är skrivna på så konstig/dålig svenska, att det tar för lång tid att försöka dechiffrera dem. Jag kommer hädanefter bara att hoppa över dem.

Gört.
  • Digestive
    themia skrev 2014-01-04 15:46:16 följande:
    Vem påstår att vi inte har någon kultur i Sverige?
    Upp till bevis!

Helt enkelt inte rätt kultur, den påminner inte tillräckligt om Österrikes, Europas norm i frågan om immigration och så vidare.
  • Digestive
    jeanette02 skrev 2014-01-04 16:18:59 följande:
    Det finns en del människor som jag vet av egen erfarenhet tycker att Sverige är lite kultur och traditionsbefriat. Det ända som är viktigt är konsumtion, generaliserat nu men ändå en uppfattning en del (talar främst nu om människor från andra europeiska länder som jag umgås med) har.
    När jag jämför min svenska kultur med min makes italienska ja då framstår den svenska som väldigt neutraliserad.

För sådant utmärker inte en kultur? Åter igen så ger den här tokiga definitionen av kultur uttryck. Sverige har helt enkelt imgen kultur, för den uttrycker sig inte på rätt sätt - därmed måste Sverige anpassa sig efter övriga Europa i vissa frågor och ta efter Österrike i andra, för att få behålla sin kultur.

Det går komiskt fel i tanken bland Sverigedemokrater. Inget fel på att sänka immigrationen och strama åt gränserna, att dock kalla Sverige för kulturlöst handlar om att inte förstå begreppet och helt enkelt ställa sig emot hur Sveriges KULTUR utvecklas.

• hajna
    Eugenie skrev 2014-01-04 14:53:05 följande:
    Inom naturvetenskaperna..? Vem då..? Fredspriset och litteraturpriset räknas inte, eftersom de inte delas ut för begåvning utan av politiska skäl.
    Nu flyttar du målet - aja baja.
  • hajna
    Eugenie skrev 2014-01-04 14:56:02 följande:
    Och vad beträffar religionerna, så kan det visst ha samband med hur långt intelligensutvecklingen har kommit på resan apa- människoapa-människa (och ev. vidare). Högutvecklade människor dyrkar inte förfädernas andar eller sparar deras kranier i hyddan. Inte heller tror de att deras döda släktingars själar tagit plats i vilda djur som de ser omkring sig. Finns hur många exempel som helst på primitiva religionsuppfattningar hos primitiva folk.
    Trams och fria fantasier. 

Det där har inget med biologisk evolution att göra överhuvudtaget. 
  • jeanette02
    Digestive skrev 2014-01-04 16:53:47 följande:

För sådant utmärker inte en kultur? Åter igen så ger den här tokiga definitionen av kultur uttryck. Sverige har helt enkelt imgen kultur, för den uttrycker sig inte på rätt sätt - därmed måste Sverige anpassa sig efter övriga Europa i vissa frågor och ta efter Österrike i andra, för att få behålla sin kultur.

Det går komiskt fel i tanken bland Sverigedemokrater. Inget fel på att sänka immigrationen och strama åt gränserna, att dock kalla Sverige för kulturlöst handlar om att inte förstå begreppet och helt enkelt ställa sig emot hur Sveriges KULTUR utvecklas.

Förstår hur du tänker tror jag...jo och det är nog utmärkande för svensk kultur och traditioner. Länders kulturer är ju en uppblandning av flera olika länders kulturer och man anammar olika saker och gör till sina egna. 
    Kulturlöst tycker inte jag Sverige är men som land känns det neutral i sina traditioner.
  • Eugenie
    Digestive skrev 2014-01-04 16:40:49 följande:

Och för att bevara svensk kultur så relateras nödvändiga förändringar för målet med hänsyn till andra länders struktur. Förstår precis. Logik. Vad som utmärker Sverige ska bort och slätas över med gemene nationalismuttryck i Österrike med flera länder. Brilliant logik.

Det här kallas inte för nationalism, utan för ett utvecklingsmotstånd och ett raderande av just det som gör Sveriges kultur utmärkande överhuvudtaget.

Sverigevän = hämtar kulturinfluenser överallt förutom ifrån Sverige?

Fast vi är ju många - större delen av folket ute i stugorna skulle jag gissa - som INTE vill ha en jamskultur. Den har påtvingat oss av Överheten - med Mona Sahlin i spetsen under många år. Österrike har vad jag anser vara en normal kultur för en nationalstat. Det vill säga: man kan vara generös mot ett mindre antal invandrare, men aldrig så många att det går ut över den egna befolkningen. (T.ex. fanns det, när jag bodde där, inga köer till sjukvård och tandvård.)

Samt att det är självklart att det är invandrarna som ska anpassa sig. Visst - de får fira vilka fester de vill i sina egna hem, äta vilken mat de vill i sina egna hem, tro på vilken gud de vill och så vidare. Det är ingen som försöker hindra dem. Men österrikarna själva backade inte med SIN mat, SINA traditioner, SIN religion. Utan budskapet var "de här-och-de här timmarna hålls undervisningen av Pater Zimmermann. Timmarna är icke-närvaropliktiga, men ni föräldrar ansvarar själva för er barntillsyn om era barn inte ska vara med".
Svar på tråden Varför hatar folk SD?