• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    Naranjos skrev 2014-01-09 17:35:12 följande:
    Letar man tillräckligt mycket hittar man diskriminering vart man än vänder sig:
    "Längre män har bättre betalt är kortare. Snittlönen ökar konstant upp till 185 centimeter, där kurvan planar ut något.
    Det har Dan-Olof Rooth, professor i nationalekonomi vid BBS i Kalmar kommit fram till, efter ha jämfört längd och inkomst för en halv miljon svenska män":

Det går att bevisa vilka tokigheter som helst bara man vet vilket resultat man vill ha. 

Rapporten du länkar till är dessutom 8 år gammal.

Vi har haft ett otal invandrare på min arbetsplats och har fortfarande minst 10-15 nationaliteter och jag skall inte skriva ut etniciteten här, men så mycket kan jag säga att företaget diskriminerar aldrig baserat på "ras" eller ursprung, även om det med stor fördel för företaget hade varit bättre att inte anställa vissa av dem och i stället sålla bort dem redan vid ansökningstillfället. Endast testresultat och personlig lämplighet avgör.

Vissa etniciteter medför helt enkelt stora kulturella problem enligt min erfarenhet. Vi hade häromsistens en tjej i 25-årsåldern som inte FICK åka med på en mycket viktig tjänsteresa utomlands om inte en av hennes bröder eller pappa fick följa med. Frågan om bönerum fick vi emellertid stoppat vid för den tiden 2 muslimer av ca 300 anställda.

De mest lättintegrerade i företagskulturen har självklart varit européer men också östasiater har vi haft mycket nytta och glädje av och kommer att ha också i framtiden.

Ett "roligt" fall hade vi med en person som satt och lade patiens på datorn i tid och otid. Efter tillsägelser som inte hörsammades, avinstallerades funktionen från hennes dator. Då gick hon och klagade hos sin chef. :). Den provanställningen blev inte långvarig.

En av de duktigaste vi haft på min avdelning har förresten afrikanskt ursprung och är fullt integrerad. Omtyckt av alla, kunder så väl som av kollegor och chefer. Dock är han säkert 185 cm lång. Vi kanske har längddiskriminerat vid anställningen och lönesättningen. Hemska tanke.

Kort sagt så skiter vi i om personen vi anställer är muslim, kristen, agnostiker, ateist, jude, katolik, taoist eller Scientolog. Har personen de kvalifikationer som krävs och får han/hon tillräckligt bra score på personlighetstest och intelligenstest, leder det till anställning oavsett om namnet är Muhammed, Fatima eller Sven. Ingen har råd att rekrytera på något annat sätt.

Problemet med ditt resonemang är att ingen större grupp i samhället blir regelmässigt diskriminerade pga sin längd. Vilket sker pga etniticitet och ursprung. Sen att ditt företag inte diskriminerar är ju bra men inte relevant.
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-01-09 20:44:51 följande:

Problemet med ditt resonemang är att ingen större grupp i samhället blir regelmässigt diskriminerade pga sin längd.
    Inte vad jag vet, men av ålder ja. Kolla bara åldersgränserna på krogen...
    sjuttiofemman skrev 2014-01-09 20:44:51 följande:

Vilket sker pga etniticitet och ursprung.

Källa på det?
  • Antje
    Walter P38 skrev 2014-01-09 20:46:27 följande:
    Någon som vet hur SD ligger till bland väljarna?
    Dom ligger väldigt bra till hos väljarna, dom har varit sveriges tredje största parti varje månad 14 månader i sträck nu. Tveklöst det mest framgångsrika partiet under mandatperioden och har ökat mer än hundra % i opinionen

Både Ungdomsförbundet SDU och Moderpartiet SD har med god marginal mest likes av alla politiska partier på facebook, dom är dessutom det parti som ökat mest procentuellt i medlemsantal sedan 2010.

Det är en framgångssaga som saknar motstycke i svensk politisk historia, detta är givetvis inget konstigt då det aldrig funnits ett såhär bra och ansvarsfullt parti i Sverige.

Allt detta trots att dom ständigt blir motarbetade av mörka illsinniga krafter.

Imorgon kommer en ny mätning från Demoskop, jag gissar personligen på en kraftig ökning.
  • Missermajser
    Walter P38 skrev 2014-01-09 20:46:27 följande:
    Någon som vet hur SD ligger till bland väljarna?
    Det beror på vilka väljare du frågar.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-01-09 01:53:22 följande:
    Jo, det är olagligt att vistas i Sverige utan tillstånd och således också efter avvisningsbeslut enligt 8 kapitlet utlänningslagen: 
    meritwager.wordpress.com/2013/02/21/det-ar-ol.../

Att det inte finns någon straffpåföljd betyder inte att det är lagligt att vistas här olagligt. Tyvärr enligt min uppfattning.

Statslösa är ett problem men inte mycket vi kan göra åt. Ett annat problem är påstått statslösa - alltså personer som ljuger om sin egentliga status. Där har Norge just fattat ett retroaktivt beslut att kunna utvisa personer som ljuger i sin asylansökan. Något som borde vara självklart också i Sverige.

För att inte diskussionen skall bli allt för ensidig ber jag dig berätta var din gräns går för hur mycket invandring vi tål? Eller skall vi inte ha några begränsningar alls? I så fall, vänligen motivera din ståndpunkt.

Det är lätt att säga att alla skall hjälpa till och det tycker jag också. Men det sker inte och kommer inte att ske. Det är i princip endast Sverige som påstår att invandringen är en vinstaffär. Hade andra länder menat detsamma, hade det varit slagsmål om syrier, afrikaner, afghaner osv. 

Tvärtom stryper de flesta länderna sina intag. I UK har t.ex. Cameron deklarerat att i stället för 100.000 per år skall det ner till 10.000. Ungefär samma minskning som SD budgeterat. Vi borde få hela avgiften till EU efterskänkt varje år men det skulle vara en omöjlighet för regeringen att föreslå ens en endaste € i rabatt.
    Merit Wager representerar inte en myndighet utan är en privatperson som uttalar sig.

Om man ska hårddra det är det "olagligt" att ens söka asyl i Sverige eftersom det inte finns något "lagligt" sätt att ta sig in i landet för att söka asyl samtidigt som du inte kan söka asyl annat än i landet. Samma paradox gäller för att stanna kvar efter ett utvisningsbeslut. Personer som inte lämnar landet är inte "kriminella" även om de inte vistas i landet lagligt så innebär det inte att de vistas här olagligt. Inte nog med att det inte finns någon straffpåföljd man har rätt till villkorad hjälp. 

Jag menade inte statslösa. Det är ganska vanligt att beslut om utvisning fattas fast beslutet i praktiken inte kan verkställas och dessa personer är inte kriminella som inte packar sig iväg. De kan helt enkelt inte. Läs mer nedan under rubriken "Del 3. Efter avslag". Det är visserligen en amatörsajt, men i mitt tycke en som förklarar asylfrågor på ett tydligt sätt.

http://www.sanna-ord.se/asylnytt/flykt/dummies.html

Jag tycker att vi kan ha ungefär de nivåer vi har nu. Människor med utländsk härkomst utgör ca 10% av befolkningen och det är inte för mycket enligt min åsikt. Antalet flyktingar som kommer måste fluktuera för att möta upp ett fluktuerande behov. Det är naturligt att det blir toppar vid konflikter. Däremot tycker jag att det vid "tillfälliga konflikter" ska ges fler tillfälliga uppehållstillstånd i stället för permanenta direkt. Sedan är jag för att komma åt det asylfusk som finns så de som får stanna verkligen är de som behöver hjälp.

Det är också så i Sverige att personer som ljugit eller vilselett i sin asylansökan kan bli av med sitt uppehållstillstånd om det de falsifierat var grunden till att de beviljades uppehållstillstånd. Exempelvis kan någon som ljugit om sin ålder skickas tillbaka om omständigheten varit att det inte har funnits ett mottagande i hemlandet för barnet under 18 år. Om det visar sig att personen är myndig behövs inget mottagande.

Klart man kan förändra attityder. Man måste lobba, lobba, lobba, lobba lite till och föregå med gott exempel. Det är ett långsiktigt arbete. Jag tycker det är skamligt hur EU beter sig mot Italien. Klart de släpper igenom flyktingar för vidare egentransport genom resten av EU för att inte själva tvingas ta hand om i stort sett varenda kotte som söker asyl i Europa. 
  • Digestive
    Antje skrev 2014-01-09 20:43:48 följande:
    Lögnaren försöker bara greppa efter halmstrån för att komma bort från det känsliga huvudämnet - dvs den extrema massinvandringen som förstör vårt fina land.

Testa fråga hin om varför hin vill ha den här extrema U-lands-invandringen? Man får hellustiga svar, förvisso skiljer sig analysen ganska kraftig jämfört med tex Sanandajis och Lindbecks analyser.

Men det är ganska underhållande att höra någon försöka förklara hur mycket vi tjänar som land på att flytta hundratusentals afrikaner och araber hit. Måste ändå ge Digestive och andra en eloge som fortfarande försöker

Lite som att fortsätta försöka gå på vatten efter att ha sjunkit 150 försök innan
    Påstår att 111 090 immigranter fick PUT året 2012 - kallar sedan skribenter som avfärdar påståendet med hull och hår för lögnare. Solig

Medan lögner såklart bygger upp Sverige. Skrattande Varför inte bara erkänna misstag/idiotin? Både hederligare i allmänhet samt stärkande för karaktären.

Kostnader berör bara företag och till viss del kommuner - en nation har dock svårt att ta skada utav kostnader. Det handlar bara om vilken ficka som pengarna hamnar i, i praktiken, när då BNP har fördubblats de senaste 30 åren.

Sverige har alltså dubbelt så mycket pengar i omsättning nu, än sedan 90-talets början (samt inte ett spår utav värre inflation under hela tidsspannet). Dessa pengar hamnar alltså ingenstans? Skrattande Det handlar bara om ekonomisk politik samt intressen och aktuellt blå politik har en ganska tydliga anspråk där - inte direkt kommunerna som får smaka utav kakan när blå politik råder.
  • Philipsson
    Digestive skrev 2014-01-09 20:44:06 följande:
    De stämmer nog en ANING bättre än 111 090/samtliga immigranter under ett år.
    Sant eller falskt. Mellanting är irrelevanta.
  • Antje
    Digestive skrev 2014-01-09 21:04:03 följande:
    Påstår att 111 090 immigranter fick PUT året 2012 - kallar sedan skribenter som avfärdar påståendet med hull och hår för lögnare. Solig

Medan lögner såklart bygger upp Sverige. Skrattande Varför inte bara erkänna misstag/idiotin? Både hederligare i allmänhet samt stärkande för karaktären.

Kostnader berör bara företag och till viss del kommuner - en nation har dock svårt att ta skada utav kostnader. Det handlar bara om vilken ficka som pengarna hamnar i, i praktiken, när då BNP har fördubblats de senaste 30 åren.

Sverige har alltså dubbelt så mycket pengar i omsättning nu, än sedan 90-talets början (samt inte ett spår utav värre inflation under hela tidsspannet). Dessa pengar hamnar alltså ingenstans? Skrattande Det handlar bara om ekonomisk politik samt intressen och aktuellt blå politik har en ganska tydliga anspråk där - inte direkt kommunerna som får smaka utav kakan när blå politik råder.
    Jo vi vet att du har dom här lustiga förklaringsmodellerna som du egenhändigt har snickrat ihop och som radikalt skiljer sig ifrån meriterade experter på ämnet, som sagt så är det väldigt stor humor att ta del av.

Och apropå lögner, så vet ju både du och jag orsaken till att du vill ha massvis med lågutbildad "arbetskraft" hit - orsaken är ju inte humanitet eller att du på fulla allvar tror att det gynnar sveriges ekonomi direkt Skrattande

Ditt gamle landshatande ego Har du inget hjärta Digestive?
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-01-09 13:51:30 följande:
    Eller att föräldrarna reser frivilligt då de faktiskt fått avslag. Det är föräldrarna som utsätter sina barn för trauma.

Du glömmer att ungefär hälften gör det och att många av de som inte gör det inte kan. I familjer som kan men ändå inte åker är det aldrig barnens beslut och jag tycker inte att man ska "straffa" föräldrarna genom barnen.

Många gånger kommer utvisningsbeslutet som en blixt från en klar himmel för barnen för att föräldrarna inte har berättat  eller så kommer verkställandet av utvisningsbeslutet lika oväntat för barnen långt efter beslutet om utvisning delgivits föräldrarna för att de inte vill att barnen ska leva i permanent oro. Det är mänskligt att hoppas och vilja skydda sina barn.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?