• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-01-15 14:17:45 följande:
    Jag tror nog Digge m.fl. har rätt också i att många har svårt för SD eftersom (för) många av deras nätfans är sådana jubelidioter.
    Och några andra SDare som ger sig till känna som sådana stöter iaf inte jag på.

Ibland börjar diskussionen ganska lugnt, men snart kommer kommentarerna som handlar om att hela befolkningar är underlägsna "oss" moraliskt och mentalt.
  • Thomas66
    nihka skrev 2014-01-15 22:01:04 följande:
    Jaha. Som exempelvis att förintelsen aldrig ägde rum. Ta dig en titt på exempelvis metapedia för att få insyn i området innan du kommenterar vidare.

Jag läser ju aldrig där, menar du att tex avpixlat skriver att förintelsen aldrig har hänt ?
  • Ermenegildo
    Thomas66 skrev 2014-01-15 21:59:15 följande:

Nja att dom länder som har vissa värderingar anser att dom är gudomliga tror jag inte. Varför svarar du bara inte på frågan?
    Det har inget med nation att göra. Gå tillbaka 100 år i tiden så fick barn i Sverige lära sig att det var Gud som utsett vår kung och regering. Läs vad Moberg berättar här: repf.se/moberg

En stor anledning till rasism är ren okunskap och historielöshet. Hyllningarna till dessa "svenska värderingar" gäller de värderingar som man sett under sin egen livstid och betraktar som några slags eviga svenska sanningar. I själva verket är det just vår öppenhet mot omvärlden och vår nyfikenhet som givit oss de värderingar vi har idag.

Så å ena sidan är man stark motståndare till att samhället förändras mot mer jämställdhet, öppenhet mot omvärlden och internationellt samarbete. Å andra sidan är det just utvecklingen av samhället som givit de värderingar man säger sig vilja behålla. En paradox.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Thomas66
    Ermenegildo skrev 2014-01-15 22:55:42 följande:
    Det har inget med nation att göra. Gå tillbaka 100 år i tiden så fick barn i Sverige lära sig att det var Gud som utsett vår kung och regering. Läs vad Moberg berättar här: repf.se/moberg En stor anledning till rasism är ren okunskap och historielöshet. Hyllningarna till dessa "svenska värderingar" gäller de värderingar som man sett under sin egen livstid och betraktar som några slags eviga svenska sanningar. I själva verket är det just vår öppenhet mot omvärlden och vår nyfikenhet som givit oss de värderingar vi har idag. Så å ena sidan är man stark motståndare till att samhället förändras mot mer jämställdhet, öppenhet mot omvärlden och internationellt samarbete. Å andra sidan är det just utvecklingen av samhället som givit de värderingar man säger sig vilja behålla. En paradox.

Va fan pratar du om? Undrade bara om Ryska eller Kinesiska värderingar vad bättre än Svenska ? Undrade efter som tydligen alla våra värderingar är helt värdelösa. U
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-01-15 22:51:23 följande:

Jag läser ju aldrig där, menar du att tex avpixlat skriver att förintelsen aldrig har hänt ?
    Nej, jag menade det jag skrev och det var ett svar på ditt inlägg där du skrev "nästan allt  som Nazistsidorna skriver är sant" vilket jag påstod inte alls stämmer. Om du inte läser på metapedia kanske du ska ta och titta på någon annan nazistvänlig sajt för att se att det är vanligt att nazister hävdar att förintelsen aldrig ägt rum.
  • Ermenegildo
    Thomas66 skrev 2014-01-15 23:01:25 följande:

Va fan pratar du om? Undrade bara om Ryska eller Kinesiska värderingar vad bättre än Svenska ? Undrade efter som tydligen alla våra värderingar är helt värdelösa. U
    Jag förstår att det gick lite över ditt huvud. Låt mig förklara. Du skrev ordagrant: "Svenska värderingar känns lite bättre än tex Saudiarabiens."

Då frågar jag mig, vilka är dessa värderingar som du betraktar som "svenska"? Var kommer de ifrån och hur har de uppstått? Varför var det så självklart för de flesta i Sverige att kvinnor inte skulle ha rösträtt för 100 år sen, eller att tjuvar eller kättare skulle steglas för ett par hundra år sen?

Och vad är det för värderingar du talar om i Saudiarabien och varifrån kommer de och hur stabila är de?
  • sjuttiofemman
    Stormvind skrev 2014-01-15 21:47:17 följande:
    Varför ska han säga något om en sajt han inte är relaterad till?

Sajten hänger väl inte ut politiska motståndare något mer än sajter som "Inte rasist, men" osv?

De är inte duktiga på att smutskasta vänsterkanten, vänsterkanten gräver sina egna hål och du är en av de som står och hejar på.

Han är inte kopplad till interasistmen och researchgruppen heller men de sajterna måste smutskastas tydligen..

Avpixlat hänger ut politiska meningsmotståndare som inte är offentliga personer. Plus invandrare. Med namn, foto och kontaktuppgifter.

Där har du skillnaden.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-01-15 21:39:02 följande:

Svenska värderingar känns lite bättre än tex Saudiarabiens. Vad tycker du ?
    Nationalismen uttrycker inte typiska svenska värderingar. Det är ju bara någon bl a SD påstår. Det är ju inte mer sant än "Carlsberg - probably the best lager in the world".
  • Thomas66
    nihka skrev 2014-01-15 23:12:26 följande:
    Nationalismen uttrycker inte typiska svenska värderingar. Det är ju bara någon bl a SD påstår. Det är ju inte mer sant än "Carlsberg - probably the best lager in the world".

Nationalism? Tycker du att Carlsberg är sämre än mullor?
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-01-15 23:31:25 följande:

Detsamma, tyckte att jag la mig på din nivå
    Jag sa att "Nationalismen uttrycker inte typiska svenska värderingar. Det är ju bara något bl a SD påstår. Det är ju inte mer sant än "Carlsberg - probably the best lager in the world".

Det betyder att nationalism inte uttrycker typiska svenska värderingar iaf inte mer än exempelvis dess motsats som är internationalism. Om man upprepar att "nationalismen uttrycker typiska svenska värderingar"  och därmed gör anspråk på att en nationalistisk syn innehåller fler svenska värderingar än alla andra syner, ja rent utav att nationalism är destillerad svenskhet, så blir det inte mer sant för det. Det är fortfarande bara en åskådning eller en åsikt och reklam för den precis som reklamen för Carlsberg inte är en universal sanning utan reklam. Det är inte en typisk svensk värdering att bekänna sig till en särskild världsåskådning som nationalism. "Den typiska svensken" är inte nationalist. Man kan ha typiskt svenska värderingar (i den mån det finns några sådana eftersom tanken att de finns är nationalistisk i sig) utan att vara nationalist. Det är ju bara SDare som klassar sig själva som "sverigevänliga" och därmed alla andra som "sverigefientliga" som inte struttar runt i riksdagshuset i folkdräkt och knästrumpor.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?