• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Errol Flynn
    nihka skrev 2014-01-15 22:28:27 följande:
    Ja, ett antal personer och särskilt Suffering skulle hålla med dig.

Det är verkligen på tiden att du lär dig skilja på åsiktscensur och att kränkande kommentarer om personer, sk personangrepp plockas bort. Du kallade Reinfeldt för "galning" och en annan inläggskrivare är för "korkad". Håll dig till en saklig debatt så försvinner inte dina inlägg. Om någon skulle skriva att Åkesseon är en "galning" och att du är "korkad" skulle de inläggen också plockas bort om någon anmälde dem. Det har inget att göra med om man står till höger, vänster eller på tvären bara att det verkar vanligare att SDare klagar på att de "censureras" och hur det råder "åsiktsförtryck" här. Det handlar förstås om att dessa personer inte verkar veta var gränsen mellan politisk kritik och rena personangrepp går - vilket också sätter tonen på SD-vänliga sajter som Avpixlat.

Det hat som finns mot SD är naturligtvis inget som andra har klistrat på SD utan vidare utan det är en reaktion på vad SD och SDare gör och säger och hur de säger det de säger.

Fast ibland undrar jag vad dom håller på med när dom plockar bort inlägg. Jag har fått inlägg bortplockade när jag länkat till BRÅ för att det var rasistiskt.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Får för mig ibland att anmälan = borttagning. Och detta oavsett trådämne.

• Errol Flynn
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-01-16 07:10:23 följande:
    Får för mig ibland att anmälan = borttagning. Och detta oavsett trådämne.

Kan så vara. Men om BRÅ är rasistiskt så är sanningen rasistisk.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Philipsson
    nihka skrev 2014-01-16 01:42:54 följande:
    Jag sa att "Nationalismen uttrycker inte typiska svenska värderingar. Det är ju bara något bl a SD påstår. Det är ju inte mer sant än "Carlsberg - probably the best lager in the world".

Det betyder att nationalism inte uttrycker typiska svenska värderingar iaf inte mer än exempelvis dess motsats som är internationalism. Om man upprepar att "nationalismen uttrycker typiska svenska värderingar"  och därmed gör anspråk på att en nationalistisk syn innehåller fler svenska värderingar än alla andra syner, ja rent utav att nationalism är destillerad svenskhet, så blir det inte mer sant för det. Det är fortfarande bara en åskådning eller en åsikt och reklam för den precis som reklamen för Carlsberg inte är en universal sanning utan reklam. Det är inte en typisk svensk värdering att bekänna sig till en särskild världsåskådning som nationalism. "Den typiska svensken" är inte nationalist. Man kan ha typiskt svenska värderingar (i den mån det finns några sådana eftersom tanken att de finns är nationalistisk i sig) utan att vara nationalist. Det är ju bara SDare som klassar sig själva som "sverigevänliga" och därmed alla andra som "sverigefientliga" som inte struttar runt i riksdagshuset i folkdräkt och knästrumpor.
    Har du källa på att Sd har sagt att nationalismen uttrycker "svenska värderingar"?
  • Philipsson
    Ermenegildo skrev 2014-01-15 23:08:12 följande:
    Jag förstår att det gick lite över ditt huvud. Låt mig förklara. Du skrev ordagrant: "Svenska värderingar känns lite bättre än tex Saudiarabiens."

Då frågar jag mig, vilka är dessa värderingar som du betraktar som "svenska"? Var kommer de ifrån och hur har de uppstått? Varför var det så självklart för de flesta i Sverige att kvinnor inte skulle ha rösträtt för 100 år sen, eller att tjuvar eller kättare skulle steglas för ett par hundra år sen?

Och vad är det för värderingar du talar om i Saudiarabien och varifrån kommer de och hur stabila är de?
    Inser att du är förtjust i den saudiarabiska diktaturen. Beror det på att Reinfeldt-regeringen skulle bygga vapenfabrik där?

Lite "roligt" med vår Allians. De tycker ju illa om diktaturer, säger de, men tydligen bara vissa...
  • Stormvind
    Philipsson skrev 2014-01-16 09:16:31 följande:
    Har du källa på att Sd har sagt att nationalismen uttrycker "svenska värderingar"?
    Nihka har inga källor och hon anser att hon inte heller behöver tillhandahålla några. Läser du tidigare i tråden så var hennes argument järnrörsskandal tills hon nyligen hittade på något annat eftersom ingen reagerade på järnrör längre.

• Digestive
    Philipsson skrev 2014-01-16 09:16:31 följande:
    Stormvind skrev 2014-01-16 10:51:35 följande:
    Nihka har inga källor och hon anser att hon inte heller behöver tillhandahålla några. Läser du tidigare i tråden så var hennes argument järnrörsskandal tills hon nyligen hittade på något annat eftersom ingen reagerade på järnrör längre.

Sluta förvirra varandra. Värderingar kom på tal efter att frågan om nationalism och dess funktion (enligt Sverigedemokraterna) ställdes till en annan debattör. Debattören svarade på frågan genom en motfråga - om inte Sveriges värderingar kändes bättre än Saudiarabiens, Rysslands och Kinas. Därmed har värderingar kommit upp för diskussion i samband med Sverigedemokraternas och partiets syn på nationalism.

Någon som kanske har ett rakt svar på funktionen istället, som då Sverigedemokraterna anser att nationalism har? Rätt intressant fråga ändå.

• Thomas66
    nihka skrev 2014-01-15 23:04:14 följande:
    Nej, jag menade det jag skrev och det var ett svar på ditt inlägg där du skrev "nästan allt  som Nazistsidorna skriver är sant" vilket jag påstod inte alls stämmer. Om du inte läser på metapedia kanske du ska ta och titta på någon annan nazistvänlig sajt för att se att det är vanligt att nazister hävdar att förintelsen aldrig ägt rum.

Läser forfarande inte på några sådana sidor. Men är övertygad om att det hade stått på varenda löp om dom la ut statistik eller brottsfall som ej är Sanna.
  • Thomas66
    Ermenegildo skrev 2014-01-15 23:08:12 följande:
    Jag förstår att det gick lite över ditt huvud. Låt mig förklara. Du skrev ordagrant: "Svenska värderingar känns lite bättre än tex Saudiarabiens." Då frågar jag mig, vilka är dessa värderingar som du betraktar som "svenska"? Var kommer de ifrån och hur har de uppstått? Varför var det så självklart för de flesta i Sverige att kvinnor inte skulle ha rösträtt för 100 år sen, eller att tjuvar eller kättare skulle steglas för ett par hundra år sen? Och vad är det för värderingar du talar om i Saudiarabien och varifrån kommer de och hur stabila är de?
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu

Ja, eftersom det i din värld inte finns något som Sverige är bra på. Vi är bland dom mest jämställda och generösaste, miljövänliga, lojala mot arbetsgivare, bra villkor för löntagare. Vi är/ har varit otroligt duktiga på teknik, industri och tom idrott . Detta kallar jag Svenskt. Om du inte kan se några skillnader här och i tex Saudiarabien, så är du definitivt en av dom som haft tur att födas här.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Man frågar sig ju också varför de "svenska" värderingarna generellt framstår som betydligt mer moderna och jämställda än de "saudiarabiska". Det kan väl inte bero på den där religionen som man inte behöver känna sig det minsta rädd för och hotad av, eller?

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?