• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Thomas66
    nihka skrev 2014-01-16 19:07:31 följande:
    Det hänger kanske ihop med vad du anser siffrorna visar. Nu säger jag inte att du sagt så men om du till exempel säger att siffrorna visar att afrikaner är våldtäktsbenägna så är det rasistiskt eftersom det är en subjektiv bedömning av vad siffrorna står för där man drar ett helt "folk" över en kam. 

Om det finns ett land där 67% av kvinnorna och 50% av pojkarna har blivit våldtagna/sexuellt ofredande. Är det rasistiskt att anta att det finns flera våldtäktsmän där än i vissa andra länder?
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-01-16 09:16:31 följande:
    Har du källa på att Sd har sagt att nationalismen uttrycker "svenska värderingar"?

SDare skulle det stå, inte SD. Källan är Thomas66 i inlägg 3716. Nationalism var ämnet och Thomas66 frågade i detta sammanhang om svenska värderingar inte var bättre än ett annat lands värderingar

Men det är en intressant fråga: delas denna syn av partiet? Anser SD att den nationalistiska grundsyn som partiet bygger på utrycker "svenska värderingar"?
  • Thomas66
    nihka skrev 2014-01-16 19:29:32 följande:
    SDare skulle det stå, inte SD. Källan är Thomas66 i inlägg 3716. Nationalism var ämnet och Thomas66 frågade i detta sammanhang om svenska värderingar inte var bättre än ett annat lands värderingar Men det är en intressant fråga: delas denna syn av partiet? Anser SD att den nationalistiska grundsyn som partiet bygger på utrycker "svenska värderingar"?

Det va min fråga lite konstigt att du blandar in Sd. Jag är ju inte Sd och Sd är ju inte jag. Har inte läst deras partiprogram, så för att få deras svar bör du nog maila dom och fråga.
  • nihka
    Stormvind skrev 2014-01-16 10:51:35 följande:
    Nihka har inga källor och hon anser att hon inte heller behöver tillhandahålla några. Läser du tidigare i tråden så var hennes argument järnrörsskandal tills hon nyligen hittade på något annat eftersom ingen reagerade på järnrör längre.

Trevligt att ett så nytt nick är så välunderättat om mina tidigare inlägg. Jag har tydligen gjort intryck på dig. Vill du ha min autograf?

Men du behöver inte föra min talan. Numer får kvinnor tala för sig själva, det är nya tider och det är bara för farbror att haka på! Inte anser jag att jag inte behöver tillhandahålla några källor.

Jepp järnrörsskandalen är en alltid lika aktuell följetong. Den har SD fortfarande inte städat upp. De involverade bråkar om den ännu och SD ser till att hålla järnrörsgängsmedlemmar i sysselsättning.

Tydligen ska det inte straffas utan belönas när man beter sig:
    http://www.sydsvenskan.se/sverige/kvar-trots-jarnrorsskandalen/

Här ser man när de beter sig:
    http://www.expressen.se/nyheter/almqvist-och-ekeroth-bevapnar-sig-med-jarnror/

Och här när Ekeroth fortsätter att bråka:
    http://www.resume.se/nyheter/media/2013/12/11/ekroth-vill-stamma-dn-efter-jarnrorsskandalen/

• Stormvind
    nihka skrev 2014-01-16 19:50:13 följande:

Trevligt att ett så nytt nick är så välunderättat om mina tidigare inlägg. Jag har tydligen gjort intryck på dig. Vill du ha min autograf?

Men du behöver inte föra min talan. Numer får kvinnor tala för sig själva, det är nya tider och det är bara för farbror att haka på! Inte anser jag att jag inte behöver tillhandahålla några källor.

Jepp järnrörsskandalen är en alltid lika aktuell följetong. Den har SD fortfarande inte städat upp. De involverade bråkar om den ännu och SD ser till att hålla järnrörsgängsmedlemmar i sysselsättning.

Tydligen ska det inte straffas utan belönas när man beter sig:
    www.sydsvenskan.se/sverige/kvar-trots-jarnror.../

Här ser man när de beter sig:
    www.expressen.se/nyheter/almqvist-och-ekeroth.../

Och här när Ekeroth fortsätter att bråka:
    www.resume.se/nyheter/media/2013/12/11/ekroth.../

Digestive, Nytt på vilket sätt? Gör en sökning på forumet så kanske du kan se att mitt nick inte är speciellt nytt.

• Missermajser
    Thomas66 skrev 2014-01-16 19:33:27 följande:

Det va min fråga lite konstigt att du blandar in Sd. Jag är ju inte Sd och Sd är ju inte jag. Har inte läst deras partiprogram, så för att få deras svar bör du nog maila dom och fråga.
    Varför svarade du då på min fråga om SD när du lika gärna kunde erkänt att du inte vet något om vilken funktion nationalismen är tänkt att ha för SD?

Ger du dig in i den leken så får du väl tåla att folk förväntar sig att du står för och delar partiets ideologi som du i detta fall bör ha satt dig in i. Kräva kunskap av en kritiker är befogat om man även kan kräva det av en förespråkare. Du måste väl begripa dig på det du själv tycker eller är det bara attityden och identiteten som attraherat dig?
  • Digestive
    Thomas66 skrev 2014-01-16 19:24:42 följande:

Om det finns ett land där 67% av kvinnorna och 50% av pojkarna har blivit våldtagna/sexuellt ofredande. Är det rasistiskt att anta att det finns flera våldtäktsmän där än i vissa andra länder?

Nej. Vad ska dock människor kallas, som hellre låter människor i misär leva i misär på grund av symtomen av misär och till den grad att de skulle putta tillbaka alla som har kommit ifrån misären? Bara nyfiken, vad ska de kallas? Rasist stämmer naturligtvis inte. Egoist känns för vagt. Självisk för vekt. Hemskt feg kanske. Förslag?

Att demonisera medmänsklighet, det kräver verkligen sin man.

• nihka
    Thomas66 skrev 2014-01-16 12:11:45 följande:

Läser forfarande inte på några sådana sidor. Men är övertygad om att det hade stått på varenda löp om dom la ut statistik eller brottsfall som ej är Sanna.
    Så du läser inga nazistiska sidor, men påstår att "nästan allt som Nazistsidor skriver är sant" för att du inte läser på varenda löp att de de skriver inte är sant.

Jag kan se de dementerande löpen framför mig:

* "Det är inte sant att förintelsen aldrig ägde rum" (vilket är att sparka in en vidöppen dörr för varenda tänkande människa) och

* "Hitler var trots sin påstådda (har inte kollat upp detta) nominering till Nobels fredspris ingen fredskämpe."
    (Förvånad no shit!)

På nassesidor idag hyllas Hitler på årsdagen av sin flytt till Bunkern och för "sin kamp för de europeiska folken".

Vad skulle det stå på löpen om hans "kamp" tycker du?
  • nihka
    Digestive skrev 2014-01-16 11:43:27 följande:
    Sluta förvirra varandra. Värderingar kom på tal efter att frågan om nationalism och dess funktion (enligt Sverigedemokraterna) ställdes till en annan debattör. Debattören svarade på frågan genom en motfråga - om inte Sveriges värderingar kändes bättre än Saudiarabiens, Rysslands och Kinas. Därmed har värderingar kommit upp för diskussion i samband med Sverigedemokraternas och partiets syn på nationalism.

Någon som kanske har ett rakt svar på funktionen istället, som då Sverigedemokraterna anser att nationalism har? Rätt intressant fråga ändå.

Ja, så var det och jag har också frågat om hur det kan hänga ihop.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?