• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-01-16 21:03:17 följande:

Förstår inte vad du menar. Men det är ju bättre om man har samma värderingar ( givetvis har inte alla precis samma) Men att det skulle vara gynnsamt med bara ett kvarter med kineser och ett med nassar och ett med mena osv kan aldrig vara bra. Är väl nästan bara i dom länder där dom har tvingat ihop grupper/ folkslag som det är krig i.
    Du har väldigt konstiga föreställningar om hur det ser ut i andra länder.
  • Digestive
    nihka skrev 2014-01-16 21:08:44 följande:

Den intressanta frågan ignorerades eller så har man dragit sig tillbaka för att fundera för att kunna leverera ett genomtänkt svar.

Ja, jo. Får väl se om frågan får något ljus.
  • Breaking Bad
    nihka skrev 2014-01-16 20:51:48 följande:
    Har inte du frågat mig det tidigare? Människorasen är vad jag tillhör i alla fall. Rasister har en annan uppdelning varför jag skrev "ras" isf ras.

Jag tror inte man nödvändigtvis behöver vara rasist för att anse att det finns olika raser inom människosläktet. Forskare har visat att det går att dela upp människosläktet i olika grupper, men som du vet är det först när man sätter en viss negativ stämpel på en grupp som man kan tala om rasism. Du själv är snabb på att fördöma och sätta stämpel på alla som röstar på ett visst demokratiskt parti. Det som kallas för åsiktsrasism...
  • Missermajser
    Digestive skrev 2014-01-16 20:49:33 följande:

Vad som helst, bara människor håller någonting under kontroll högre än både sig själva och andra. Människor ska konsumera känslan av värdefullhet och användas av koncept värdefullare än dem. Funktionen står ändå given, mest intressant att se hur den uttrycker sig i Sverige (mer än att människor på allvar klassar en våldtäkt värre om den uppstår i Sverige än i Somalia och anser att människor i fallerande nationer får skylla sig själva).

När den största av bragder, handlar om att klämmas ut i Sverige. Det kan nog ses fram emot mycket av sådant jättemeningsfullt firande, i denna våg av nationalism.

Utvecklingspsykologin kan ju tänkas ha helt fel, anknytningen bygger inte på barnets mänskliga relationer då det bygger upp sina värdekartor som så småningom blir till vad vi kalla identitet.

Essensen kanske stiger upp ur myllan och fostrar bångstyriga gener att kontakta lantmäteriet inför tonårsrevoltens frigörelse. Vips så har vi en svensk som måste bevaras av ett konservativt statsskick som håller individens
    ID-bricka på plats. 
  • sjuttiofemman
    Thomas66 skrev 2014-01-16 20:56:07 följande:
    [quote=72254841][quote-nick]nihka skrev 2014-01-16 20:49:50 följande:[/quote-nick]Nej, jag förstod inte det. Eftersom jag själv är mer nyanserad än "nazister kontra de som vill släppa in hela världen" utgick jag från att andra också är nyanserade.[/quot Ok vad bra, har missat det.

"Släppa in hela världen", jag tror inte folk vill det. Jag tror folk är trötta på rasismen i samhället. När rasism och främlingsfientlighet slutar förgifta debatten, först då kan invandring diskuteras på en nyanserad nivå.
  • nihka
    Breaking Bad skrev 2014-01-16 21:17:09 följande:

Jag tror inte man nödvändigtvis behöver vara rasist för att anse att det finns olika raser inom människosläktet. Forskare har visat att det går att dela upp människosläktet i olika grupper, men som du vet är det först när man sätter en viss negativ stämpel på en grupp som man kan tala om rasism. Du själv är snabb på att fördöma och sätta stämpel på alla som röstar på ett visst demokratiskt parti. Det som kallas för åsiktsrasism...
    Nej, inte nödvändigtvis, men omvänt är många rasister väldigt upptagna med diskussioner om raser, folk och folkslag och hur de "är" i negativ bemärkelse. Har du inte märk det?

Jag har aldrig satt stämpel på alla som röstar på ett visst parti. Tvärtom har jag sagt ett antal gånger i olika trådar som behandlar ämnet att alla som röstar på SD givetvis inte är rasister bara för så många av partirepresentanterna har uppenbara bekymmer med att förhålla sig till partiets "nolltollerens mot rasism" för att inte tala om sympatisörerna och då särskilt de på nätet. Var har du sett mig "sätta stämpel på alla som röstar på ett visst parti"?

Du själv är snabb på att fördöma och stämpla andra som de som fördömmer alla som röstar på ett visst demokratiskt parti. Det kallas för åsiktsrasism...
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-01-16 21:32:46 följande:

"Släppa in hela världen", jag tror inte folk vill det. Jag tror folk är trötta på rasismen i samhället. När rasism och främlingsfientlighet slutar förgifta debatten, först då kan invandring diskuteras på en nyanserad nivå.
    Det var jag som sa det för att måla upp två ytterligheter.
  • Thomas66
    sjuttiofemman skrev 2014-01-16 21:32:46 följande:

Ursäkta, va slarvig i inlägget. Men nu är det Nihkas inlägg du svarar på, men förstår om du blir ivrig. Lite komiskt när man ser rasism i allt.
  • Stormvind
    nihka skrev 2014-01-16 20:42:09 följande:
    Fast nu pratade jag om tråden. Nytt nick i tråden. Du halkade in här i förrgår medan jag och en del andra har pratat på här sedan oktober i fjol, men det är trevligt att du håller dig särskilt underrättad om innehållet i mina inlägg.

Fortsättningsvis håll dig gärna till vad det står där om du ska kommentera vad som står där och fabulera inte ihop annat. Vänligen.
    Jag har läst tråden. Men man undrar om du gjort det samma eftersom du skriver samma sak sida efter sida.
  • Breaking Bad
    nihka skrev 2014-01-16 21:44:37 följande:
    Nej, inte nödvändigtvis, men omvänt är många rasister väldigt upptagna med diskussioner om raser, folk och folkslag och hur de "är" i negativ bemärkelse. Har du inte märk det? Jag har aldrig satt stämpel på alla som röstar på ett visst parti. Tvärtom har jag sagt ett antal gånger i olika trådar som behandlar ämnet att alla som röstar på SD givetvis inte är rasister bara för så många av partirepresentanterna har uppenbara bekymmer med att förhålla sig till partiets "nolltollerens mot rasism" för att inte tala om sympatisörerna och då särskilt de på nätet. Var har du sett mig "sätta stämpel på alla som röstar på ett visst parti"? Du själv är snabb på att fördöma och stämpla andra som de som fördömmer alla som röstar på ett visst demokratiskt parti. Det kallas för åsiktsrasism...

När du skriver SDare eller beskriver dom som en grupp kommer ofta något fult efteråt som är ganska missvisande och ibland helt felaktigt. Det är att sätta stämpel på folk som röstar på ett visst demokratiskt parti. Ett exempel " Det är ju bara SDare som klassar sig själva "sverigevänliga" och därmed alla andra "sverigefientliga" som inte struttar runt i riksdagshuset i folkdräkt i riksdagshuset". Du är ju väldigt aktiv i många anti-SD trådar så det går ganska snabbt att hitta otaliga exempel. "Skolexempel på "diskussion" i SD-kretsar - helt i stil med Ekeroths kommentarer om limsniffare och andra tongivande SD-politikers uppfattning om hur man bemöter meningsmotståndare." "Ett sätt att hantera "alla" dessa sverigedemokrater som hänger här på FL är att visa just precis hur jävla sjukligt paranoida föreställningar de har och hur man försöker belasta andra för sina egna tillkortakommanden." Et cetera.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?