• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Digestive
    Missermajser skrev 2014-01-16 20:20:06 följande:
    Det är rätt frestande att börja spekulera då det är (som du beskriver i ett annat inlägg) ett sätt att organiserar människor. Ett slags enhetsideologi likt religionerna som ju vill ha en komplett världsbild och värderingskarta.
    Religionerna för ju fram sina syften bakom denna konstruerade endräkt mer eller mindre tydligt och så har det gamla herraväldet gjort när de enats och gått samman under kungar med arme för att skydda pengabingar.
    På nittonhundratalet så var ju den tidens nationalister inne på lite andra tankar än rent ekonomiska och religiösa som vi såg med all tydlighet.

Om man i dag vill ha en värdekonservativ nationalism som kärna i sin ideologi så återstår ju ändå frågan om vad det ska bli för produkt av denna konstruktion?

Vad som helst, bara människor håller någonting under kontroll högre än både sig själva och andra. Människor ska konsumera känslan av värdefullhet och användas av koncept värdefullare än dem. Funktionen står ändå given, mest intressant att se hur den uttrycker sig i Sverige (mer än att människor på allvar klassar en våldtäkt värre om den uppstår i Sverige än i Somalia och anser att människor i fallerande nationer får skylla sig själva).

När den största av bragder, handlar om att klämmas ut i Sverige. Det kan nog ses fram emot mycket av sådant jättemeningsfullt firande, i denna våg av nationalism.

• nihka
    Thomas66 skrev 2014-01-16 20:28:19 följande:

Inte en aning, försökte vara lite rolig då allt är Nazistsidor om det skrivs något negativt/ sanning om vissa problem med invandring. Trodde att du förstod det,
    Nej, jag förstod inte det. Eftersom jag själv är mer nyanserad än "nazister kontra de som vill släppa in hela världen" utgick jag från att andra också är nyanserade.
  • Thomas66
    nihka skrev 2014-01-16 20:28:30 följande:
    Ska jag fråga SD vad du menar när du uttalar dig om "svenska värderingar" när nationalism är samtalsämnet?  Denns koppling mellan nationalism och "svenska värderingar" har jag hört förr av bl a SDare.

Ja, och jag har läst att ni inte ser någon skillnad alls på någon som vill minska invandringen och ist ( Och utvisa dom som ej borde vara här enligt lagen) hjälpa alla som bor i Sverige nu , med en Taliban.
  • nihka
    Breaking Bad skrev 2014-01-16 20:29:06 följande:

Hur definierar du ras då?
    Har inte du frågat mig det tidigare?

Människorasen är vad jag tillhör i alla fall. Rasister har en annan uppdelning varför jag skrev "ras" isf ras.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-01-16 20:23:02 följande:
    Nån måtta får det väl, på otyget att lägga ord i mun' på folk!

Folk "påstår" att Sd har sagt det och det, men några citat kommer aldrig. Det tycks som att folk tar saker & ting från luften.

Bidrog med en förklaring, satte stopp för en tydlig eskalering som skulle ta fokuset ifrån en intressant fråga.

Sluta stoppa saker i munnen.

• Thomas66

[quote=72254841][quote-nick]nihka skrev 2014-01-16 20:49:50 följande:[/quote-nick]

Thomas66 skrev 2014-01-16 20:28:19 följande:
    Inte en aning, försökte vara lite rolig då allt är Nazistsidor om det skrivs något negativt/ sanning om vissa problem med invandring. Trodde att du förstod det,
    Nej, jag förstod inte det. Eftersom jag själv är mer nyanserad än "nazister kontra de som vill släppa in hela världen" utgick jag från att andra också är nyanserade.[/quot Ok vad bra, har missat det.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-01-16 20:50:28 följande:

Ja, och jag har läst att ni inte ser någon skillnad alls på någon som vill minska invandringen och ist ( Och utvisa dom som ej borde vara här enligt lagen) hjälpa alla som bor i Sverige nu , med en Taliban.
    Vilka är "ni"?

Jag gör definitivt skillnad på en taliban och på någon som vill minska invandringen, om det inte är en taliban som vill minska invandring för de lär väl också finnas. 
  • Thomas66
    Missermajser skrev 2014-01-16 20:47:21 följande:
    Ja jag förstår att det finns vissa styrkor i att ha en nationell identitet och gemensamma värderingar eller vad man nu finner vara en känsla av meningsfullt sammanhang . Men är detta ett självändamål eller har det ett syfte tror du?  

Förstår inte vad du menar. Men det är ju bättre om man har samma värderingar ( givetvis har inte alla precis samma) Men att det skulle vara gynnsamt med bara ett kvarter med kineser och ett med nassar och ett med mena osv kan aldrig vara bra. Är väl nästan bara i dom länder där dom har tvingat ihop grupper/ folkslag som det är krig i.
  • nihka
    Digestive skrev 2014-01-16 20:52:58 följande:

Bidrog med en förklaring, satte stopp för en tydlig eskalering som skulle ta fokuset ifrån en intressant fråga.

Den intressanta frågan ignorerades eller så har man dragit sig tillbaka för att fundera för att kunna leverera ett genomtänkt svar.
  • Digestive
    Thomas66 skrev 2014-01-16 21:03:17 följande:

Förstår inte vad du menar. Men det är ju bättre om man har samma värderingar ( givetvis har inte alla precis samma) Men att det skulle vara gynnsamt med bara ett kvarter med kineser och ett med nassar och ett med mena osv kan aldrig vara bra. Är väl nästan bara i dom länder där dom har tvingat ihop grupper/ folkslag som det är krig i.

Nämn ett eller flera exempel på sådana länder.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?