• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dansar alltid nykter
    de Robespierre skrev 2014-01-23 11:58:51 följande:
    Tror inte att det "mörkas" utan att SÄPO mfl är medvetna om riskerna. Däremot gäller det att kvantifiera det hela. Och det går aldrig att garantera 100% säkerhet från terrordåd. Inte förrän staten kan läsa våra tankar. Därför kan händelser som t.ex Utöya ske med då av "Enemy within".

F.ö är det kriminellt att mörda, tortera och våldta. Både enligt de krigslagar som finns samt de lagar som reglerar folkmord mm (Haag). De flesta länder har lokal lagstiftning som gäller även under krig och konflikter. Problemet brukar vara att lagföra dessa personer. 
    http://www.svt.se/nyhetsklipp/svtforum/article1728647.svt

Säpochefen berättar hur det jobbar med Syrienfrågan.
  • sjuttiofemman
    M Y L F skrev 2014-01-23 11:49:35 följande:
    Kommer ju från någon som inte kan diskutera vettigt. Jag har inte sett något matnyttigt från dig någonstans.

Du/ni fortsätter på samma nivå. Jag vill veta HUR Sd vill hjälpa folk i sina hemländer, de säger bara ATT de vill göra det samtidigt som de vill sänka biståndet. För de flesta är detta helt orimligt och Sd behöver svara på hur de tänker att det ska fungera. Jomshof sa i dagens debatt i SVT att han inte har något emot att utvisa ett barn som levt här hela sitt liv, till ett land som barnet inte känner till eller känner någon som helst samhörighet med. Barnet är svenskt men har en annan hudfärg och dubbla medborgarskap, det räcker för Sd att skicka ut dem.

Så för att ännu en gång vara "matnyttig":

1. HUR vill Sd hjälpa "på plats", det har jag hittills inte hört eller sett något konkret om.

2. Hur respekterar man barnkonventionen genom att utvisa ett barn som bott här i 10 år och inte känner till någon annan tillvaro?

Min gissning är att du/ni inte kommer att svara, i enlighet med hur ni brukar göra när man synar era kort. Det visar bara på vilken nivå Sd och dess förespråkar ligger, allt fokus ligger på att hålla uppe PK-fasaden. Synd att Maria Ferm inte ställde Jomshof mot väggen och ifrågasatte det jag undrar, det skulle ha blivit ett intressant svar.
  • Errol Flynn
    sjuttiofemman skrev 2014-01-23 11:20:43 följande:

Jag har inte läst eller hört en enda gång Sd berätta HUR de ska göra för att hjälpa människor i sina hemländer. Det är samma visa på repeat varenda gång, Sd vill hjälpa i hemländer men så länge man inte har en plan så är det bara en undanflykt för att slippa hjälpa. Dessutom vill de minska biståndet.
    Och Jomshof säger i debatten på www.svt.se/nyheter/val2014/sd-sagar-mp-s-over... att han inte har något emot att utvisa ett barn som bott här nästan hela sitt liv, kanske i 10 års tid, till ett land där barnets enda koppling till är ett medborgarskap och i bästa fall några släktingar barnet inte minns. Hur humant är det? Totalt samvetslöst.

Errol, nej jag uttalar mig inte känslostyrt. Bara finner att sverigedemokraternas politik faller på sin egen otydlighet. De säger en massa men förklarar inte HUR.
    Skulle bara barnet utvisas? Utan sina föräldrar? Det vore ju elakt men vanligtvis får väl hela familjen åka?
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Dansar alltid nykter
    M Y L F skrev 2014-01-23 12:04:09 följande:
    Visst förminska "problemet".

Att du inte ser det som ett problem betyder ju inte att det finns ett ev hot? Eller hur?

Som jag skrev, man kan bli överkörd idag, men det innebär inte att jag tycker att det är ok att dårar kommer tillbaks till Sverige och kanske inte gör något. Den risken vill inte jag ta om det inte behövs. 

Varför sitter du och försvarar våld? Det är en gåta för mig att det finns människor som tycker att det är helt ok att man uppmanar folk att ge sig ut på Jihad. 

Skicka ner ännu fler våldsverkare till Syrien. Känns ju nästan som perverst...Precis som att det behövs mer krig och våld.
    Nej jag förminskar inte det, men du gör det till nåt större än vad det är.
    Sen har du ju rätt dålig koll på läget generellt också.

Jo det är ett problem med att svenskar åker utomlands för att kriga. 
    Men det är samtidigt deras val, hur ska du kunna hindra den fria människans val?
    Det bästa är ju med dialog med personen och dem runt omkring personen.
    Men sen har ju detta skett i alla tider. 
    Vi hade en svensk före detta krigsförbrytare som avrättade poliser under ett rån men vi kan
    ändå inte förbjuda folk att resa utomlands för att kriga.
    Lyssna på P3 Dokumentär om Bosnienbataljonerna så hör du även där
    svenskar som reste till Kroatien för att de vill uppleva kriget.  

Om du tror att jag sitter och försvarar våld så har du grava lässvårigheter.
    Att förklarar något är inte desamma som att försvara. 
  • Errol Flynn
    M Y L F skrev 2014-01-23 11:47:44 följande:
    Jag pratar om dom radikala unga som åker iväg. Jag ser det som ett problem oavsett om det bara skulle vara en som kommer tillbaks och smäller av en bomb.

Man gör ett val när man åker iväg. 

Om ni vill ha era barn där en ev bomb smäller av, så får det stå för er, men jag är inte villig att offra mina barn för fanatiska dårar.

Och detta är ju inget hittepå...Bara det att det mörkas och vanliga människor har ingen aning om att "svenskar" åker iväg på Jihad...

Andra länder ser detta som ett stort hot, vi i Sverige verkar ju tro gott om alla och det händer inte oss vi som är så goda.

Det ska vara kriminellt att åka iväg för att mörda, tortera och våldta och det ska vara kriminellt att uppmana till det. Det är helt galet enligt mig.

Ja "terrorsvenskar" är ju ett nytt begrepp. Ordet känns väldigt missvisande. Det är inte Johan och Robban som är ute i världen och ställer till elände.
  • M Y L F
    sjuttiofemman skrev 2014-01-23 12:10:51 följande:

Du/ni fortsätter på samma nivå. Jag vill veta HUR Sd vill hjälpa folk i sina hemländer, de säger bara ATT de vill göra det samtidigt som de vill sänka biståndet. För de flesta är detta helt orimligt och Sd behöver svara på hur de tänker att det ska fungera. Jomshof sa i dagens debatt i SVT att han inte har något emot att utvisa ett barn som levt här hela sitt liv, till ett land som barnet inte känner till eller känner någon som helst samhörighet med. Barnet är svenskt men har en annan hudfärg och dubbla medborgarskap, det räcker för Sd att skicka ut dem.

Så för att ännu en gång vara "matnyttig":
    1. HUR vill Sd hjälpa "på plats", det har jag hittills inte hört eller sett något konkret om.
    2. Hur respekterar man barnkonventionen genom att utvisa ett barn som bott här i 10 år och inte känner till någon annan tillvaro?

Min gissning är att du/ni inte kommer att svara, i enlighet med hur ni brukar göra när man synar era kort. Det visar bara på vilken nivå Sd och dess förespråkar ligger, allt fokus ligger på att hålla uppe PK-fasaden. Synd att Maria Ferm inte ställde Jomshof mot väggen och ifrågasatte det jag undrar, det skulle ha blivit ett intressant svar.
    Du behöver inte kalla mig ni och då jag inte är Sverigedemokrat har jag inte riktigt satt mig in i deras plan.
    Jag är inte heller politiker.

Men planen lär väl vara som idag, skicka ner pengar till grannländer och landet i sig och se till att det kommer fram hjälp som det görs idag, bara det att man begränsar invandringen till Sverige och höjer bidragen ner istället. Det är bara en gissning från min sida. 

Jag har sett en politiker uttala sig angående din sista sida, jag tror ju att den personen talar i för egen del och inte för ett helt parti. För den delen har jag inte sett någonstans.
    Jag har aldrig sett det påståendet att man skulle börja skicka ut folk till höger och vänster, låter som rena rama lögner. Däremot så är jag helt med på att skicka ut grova brottslingar, man har förverkat sin rätt när man ger sig in på den kriminella banan.

Fast den biten har ju även moderaterna lagt fram, så det är ju inte enbart en SD fråga.
  • M Y L F
    Dansar alltid nykter skrev 2014-01-23 12:14:26 följande:
    Nej jag förminskar inte det, men du gör det till nåt större än vad det är.
    Sen har du ju rätt dålig koll på läget generellt också.

Jo det är ett problem med att svenskar åker utomlands för att kriga. 
    Men det är samtidigt deras val, hur ska du kunna hindra den fria människans val?
    Det bästa är ju med dialog med personen och dem runt omkring personen.
    Men sen har ju detta skett i alla tider. 
    Vi hade en svensk före detta krigsförbrytare som avrättade poliser under ett rån men vi kan
    ändå inte förbjuda folk att resa utomlands för att kriga.
    Lyssna på P3 Dokumentär om Bosnienbataljonerna så hör du även där
    svenskar som reste till Kroatien för att de vill uppleva kriget.  

Om du tror att jag sitter och försvarar våld så har du grava lässvårigheter.
    Att förklarar något är inte desamma som att försvara. 
    Jag vet inte vilket läge jag har dålig koll på? 

Nu diskuterade jag hur vi skulle kunna förhindra potentiella hot. Du verkar ju tycka att det är ok, medans jag inte tycker att det är ok att som svensk ge sig av ut i världen för att kriga. 

Jag kan inte hindra folk att ge sig av ut, men vi skulle kunna hindra dem att komma in igen. Lätt som en plätt.
  • Dansar alltid nykter
    M Y L F skrev 2014-01-23 12:22:15 följande:
    Jag vet inte vilket läge jag har dålig koll på? 

Nu diskuterade jag hur vi skulle kunna förhindra potentiella hot. Du verkar ju tycka att det är ok, medans jag inte tycker att det är ok att som svensk ge sig av ut i världen för att kriga. 

Jag kan inte hindra folk att ge sig av ut, men vi skulle kunna hindra dem att komma in igen. Lätt som en plätt.
    Du har dålig koll på historien och dålig koll på vilka interna hot mot demokratin som vi har.

Återigen klarar du ej av att läsa en enkel text.
    Förklara är inte försvara.

Så du menar att vi ska hindra svenska medborgare från att återvända hem om de har deltagit i ett krig??
  • Errol Flynn
    Dansar alltid nykter skrev 2014-01-23 11:58:20 följande:
    Om man tror att detta är den enda radikaliseringen av unga som sker eller den enda som skulle kunna utgöra en potentiell fara så kan man inte ha följ vad som har hänt i vårt land.

Radikalisering sker inte bara här utan det är även vanligt bland vänster och högerextrema och det är ju faktiskt de som har stått för det mesta och farligaste våldet i Sverige.

Sen som redan skrivits ovan, svenskar har deltagit i massor av krig frivilligt.
    Problemet är inte att de alla ska komma hem och vara farliga utan det är att de kommer hem med svåra upplevelser som de kommer att dras med livet igenom. 
    Svenska soldater utomlands får hjälp att hantera detta men den hjälpen finns ju inte för de som är frivilliga i andra konflikter.
    http://www.expressen.se/kvp/terrorsvenskar-omhaktade-i-kopenhamn/

http://www.expressen.se/nyheter/sa-avslojade-sapo-misstankta-terrorsvenskarna/

http://www.expressen.se/gt/sa-planerade-misstankta-terrorsvenskar-sin-martyrdod/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12722782.ab

http://debatt.svt.se/2012/11/02/aven-svenska-jihadisters-terrortraning-maste-kriminaliseras/

I Sverige saknas det juridiska medel att hindra unga män från att resa till konfliktzoner och ansluta sig till terroristorganisationer. Det mest kraftfulla verktyget säkerhetspolisen har att tillgå är frivilliga samtal, med vilka man muntligen försöker övertyga jihadisterna att det är bäst att stanna hemma.

Det är inte kriminaliserat att vara medlem i en terroristorganisation, och det är inte olagligt att delta i träningsläger. I svensk rätt anses det knappt ens graverande att ha deltagit i vapenträning hos en terroristorganisation. I mars förra året friade hovrätten för västra Sverige två män som stod åtalade för stämpling till terroristbrott, trots att rätten kunde konstatera att männen hade tränat med al-Shabaab.

Men varför ska man bry sig, kanske någon undrar? Svenska frivilliga har väl i alla tider dragit ut i fält; i Finland, i Spanien eller i franska Främlingslegionen?

● En första anledning är förstås att terroriströrelserna bedriver en fullkomligt hänsynslös krigföring, ofta mot civila mål, och i strid mot alla de krigets lagar som reglerar framfarten hos legitima stridande parter. Det borde vara självklart för Sverige att göra allt för att förhindra civila blodbad även i utlandet.

● En andra orsak till oro är att jihadistveteranerna utgör ett säkerhetshot även i Sverige. Som bekant anser dessa extrema islamister att även Sverige är ett legitimt mål, bland annat med hänvisning till vår truppnärvaro i Afghanistan eller den tryck- och yttrandefrihet som gör det lagligt att driva gäck med profeten Muhammed. De resenärer till konfliktzoner som överlever och återvänder till Sverige får hög status bland yngre likasinnade, vilket leder till nyrekrytering och fler potentiella terrorister även i Sverige.

Med rätta anser säkerhetspolisen att återvändande jidahistveteraner tillhör de största terroristhoten på hemmaplan. Av de fyra män från Sverige som tidigare i år dömdes till långa fängelsestraff i Köpenhamn för att ha försökt iscensätta en massaker på Jyllands-Postens redaktion, hade tre rest i olika konfliktzoner.

Sverige borde, precis som många andra västländer, kriminalisera deltagande i träningsläger och medlemskap i terroristorganisationer.

• de Robespierre
    Dansar alltid nykter skrev 2014-01-23 12:05:34 följande:
    www.svt.se/nyhetsklipp/svtforum/article172864...

Säpochefen berättar hur det jobbar med Syrienfrågan.
    Intressant.

Vi kan dock vara helt överens om att det som driver allt och underblåser hotet är själva kriget. Där föds allt elände som rinner ut över världen. Jag tror att ett slut på konflikten/kriget är ett måste för att få till en förändring. Men det är extremt komplicerat där vissa grupper inte verkar veta vilka som just idag är allierade eller fiender. Som denna bild förklarar, postad i ett mail till Financial Times. Jag skulle inte vilja försöka medla i den konflikten.

Sir, Iran is backing Assad.
    Gulf states are against Assad!
    Assad is against Muslim Brotherhood.
    Muslim Brotherhood and Obama are against General Sisi.

But Gulf states are pro-Sisi! Which means they are against Muslim Brotherhood!

Iran is pro-Hamas, but Hamas is backing Muslim Brotherhood!

Obama is backing Muslim Brotherhood, yet Hamas is against the U.S.!

Gulf states are pro-U.S.
    But Turkey is with Gulf states against Assad; yet Turkey is pro-Muslim
    Brotherhood is against General Sisi.
    And General Sisi is being backed by the Gulf states!

Welcome to the Middle East and have a nice day.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?