• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • effemgea
    Digestive skrev 2014-01-22 20:53:22 följande:
    Ja men visst, vad fan som helst liksom - bara offren håller tyst så att det inte syns i statistiken senare. Liksom bara det Sverigedemokraterna bryr sig om, att vinkla en situation som kvinnor har fått kämpa för.

I BBC, alltså i andra länder, så har de klart för sig att Sverige har en helt annan rubricering för vad som klassas som våldtäkt. Svensken verkar dock för blåst, ärligt talat.

I Sverige så anmäls våldtäkter i stor utsträckning för att människor bryr sig, för att det finns en kristallklar anmälningsplikt och för att sexuellt våld har fått en väldigt låg tolerans i Sverige och hamnar därmed lättare under rubriken våldtäkt - och det här spottar Sverigedemokraterna på, med nöje.

Äckliga svin. Fy fan alltså.. "Stolta svenskar." Helvete, skulle kunna spotta, spotta och spotta - tills de fick kravla sig ut.

Som att kniva sin syster - och två gånger om hon har råkat ut för en våldtäkt.
    Jag tror att alla är medvetna om varför våldtäksstatistiken här är så hög vid en internationell jämförelse.

Att somliga sverigedemokrater trots detta använder den som ett slagträ i kampen mot invandring förvånar väl egentligen ingen.

Internationellt sett har vi en lagstiftning som i större utsträckning utgår från den som utsatts för brottet och relativt sett är det inte lika skamligt att ha blivit utsatt för en våldtäkt här som i många andra länder, vilket sannolikt innebär att mörkertalet är lägre, det vill säga att andelen våldtäkter som anmäls är högre.

Jag skulle nog vilja påstå att SD:s intresse för våldtäkter har en påtaglig slagsida mot ursprunget på gärningsmannen och ett lika påtagligt ointresse för offret.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2014-01-22 11:13:09 följande:

Vistas man i landet utan tillstånd bryter man mot (åtminstone) utlänningslagen.

Sedan får du själv välja vad du vill kalla den som bryter mot lagen.

Det är ganska vanligt att människor som får avslag ges det med migrationsverkets fulla insikt om att beslutet inte kan verkställas och om det så småningom kan det så kan det iaf inte göras nu. Det kan exempelvis bero på att det inte finns något mottagningsland. Ett exempel på detta är flyktingar som levt i exil (utanför Europa) och sedan sökt sig hit. De har inte flytt från hemlandet och kan inte utvisas dit och exillandet tar inte emot dem. Ett annat exempel är att personen är under 18 år och det inte finns någon person som kan ta emot. När personen fyllt 18 kan beslutet verkställas utan att det finna någon som kan ta emot och sörja för personen. Detta är bara några av många exempel på människor som får ekonomiskt stöd, går i skolan och andra får andra insatser och som vistas i landet efter ett utvisningsbeslut. De brtyer INTE mot lagen och de är INTE kriminella människor och det är inte heller människor som helt enkelt nte samarbetar efter ett utvisningsbeslut och stannar kvar i stället för att självmant åka. Det "straff" de får är minskad dagpenning. 
  • Naranjos
    effemgea skrev 2014-01-22 20:39:19 följande:
    Tack för redovisningen.

Lite drastiskt skulle man kanske kunna påstå att en hand för munnen är ett innovativt sätt att slippa höra fler nej och att motivera handen utifrån att han trodde att kvinnans nej betydde ja som en del i ett rollspel och att han därför ville ge henne tillfredsställelse av lite dominans en fantasifull efterkonstruktion.

Tydligen kommer domen att kunna få konsekvenser för lagstiftningen. Själv är jag inte så säker på att det verkligen behövs en ändrad lagstiftning utan snarare att domstolarna inte söker efter skäl att få ett nej att inte vara ett nej. Antar att åklagaren kommer att överklaga till hovrätten.

www.expressen.se/kvp/efter-valdtaktsdomen--nu.../
    Håller med om vad du skriver. Nuvarande lagstiftning BORDE vara tillräcklig. Men om någon form av samtyckeslagstiftning som inte minskar rättssäkerheten skulle presenteras, skulle jag sannolikt vara för en sådan. Som jag tolkar dagens lagstiftning, kan jag tycka att fler fall borde leda till fällande dom och att justitiedepartementet borde inskärpa vikten av att samhället ser extremt allvarligt på dessa brott (utan att för den delen hänge sig till ministerstyre). 

Att domstolar skulle leta efter skäl att (specifikt i detta fallet) fria, tror jag inte. Iofs skall man hellre fria än fälla vilket ju är en orsak till att förvåningen blir stor bland allmänheten (och i media) vid vissa milda eller frikännande domar.
    Det känns som att domstolarna och lagstiftarna inte riktigt hänger med i hur "folket" tycker,  vilket ju är förståeligt Vi kan ju inte ha pöbelvälde och rättvisans kvarnar mal långsamt vilket vi ju kan se t.ex. i handelsbalken som skrevs första gången år 1736. (Lagen har uppdaterats sen dess kan jag avslöja) :).

Min egen uppfattning är solklar. Våldsbrott skall straffas hårt och definitivt hårdare än egendomsbrott. Här tror jag att det allmänna rättsmedvetandet ligger före lagstiftarna. 
    Detta har inget med min politiska uppfattning att göra. Åsikten fanns hos mig innan SD existerade.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 11:13:43 följande:

Japp. Att vi har haft en sådan illegal och det är ett av skälen till inre kontroll.
    Men i din värld var det säkert nåt jätteelakt.
    Hur vet polisen att jag inte är full och påtänd om dom inte stoppar mig i en kontroll? Jag kanske inte vinglar eller kör dåligt.
    I landet Sverige får man finna sig i kontroller. Inget märkligt alls.
    Nej man kan inte bara kolla någon på gatan på väg till jobbet utan skälig misstanke. Vi har ingen Stasi i Sverige. Och skälig misstanke är inte att man är mörkhyad.
  • Flash Gordon
    nihka skrev 2014-01-22 22:02:23 följande:
    Utan skylt skulle jag tro. Barnet kom med en vuxen person som inte var familj och jag antar att denne skötte det praktiska- Någon ålderbestämning behövdes inte för att åldern var känd. Mamman skulle komma efter med ett spädbarn så någon adoption var nog inte aktuellt om inte något händer mamman förstås.Jag ka ha fel på någon detalj, men det var så jag mindes det.

Jag ramlade på detta för en tid sedan men hittar det inte nu när jag googlar. Däremot har jag hört talas om fler fall av riktigt små barn även om de är ovanliga.

Det man kom fram till i Norge har ju varit kritiserat just pga av att man inte kan säga så säkert hur gammal en person är just pga felmarginalen. 

Så, så himla ensamkommande var inte ungen då ...

Minnet är bra men överbelastat.

Det var ca 50% av de som testades i Norge som befanns vara över 20 år. Dvs felmarginalen i modellen är medräknad. Bara var fjärde var under 18 år och resten i gränslandet, dvs metoden felmarginal:
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=552786

Det var i Danmark som ca 80% av de som testades som hade fuskat.

Jag ser många vinster med att göra dessa typer av tester obligatoriska, enligt tidigare inlägg.
    I

• Digestive
    effemgea skrev 2014-01-22 22:07:56 följande:
    Jag tror att alla är medvetna om varför våldtäksstatistiken här är så hög vid en internationell jämförelse.

Att somliga sverigedemokrater trots detta använder den som ett slagträ i kampen mot invandring förvånar väl egentligen ingen.

Internationellt sett har vi en lagstiftning som i större utsträckning utgår från den som utsatts för brottet och relativt sett är det inte lika skamligt att ha blivit utsatt för en våldtäkt här som i många andra länder, vilket sannolikt innebär att mörkertalet är lägre, det vill säga att andelen våldtäkter som anmäls är högre.

Jag skulle nog vilja påstå att SD:s intresse för våldtäkter har en påtaglig slagsida mot ursprunget på gärningsmannen och ett lika påtagligt ointresse för offret.
    Ja, det verkar inte finna någon botten för en del. Det kan fan ljugas om precis vad som helst i det lägret, inget heligt där inte.

En annan skulle inte ens traggla efter lik så djupt som dessa människor sjunker. Får sån avsmak..
  • Thomas66
    Digestive skrev 2014-01-22 20:53:22 följande:
    Ja men visst, vad fan som helst liksom - bara offren håller tyst så att det inte syns i statistiken senare. Liksom bara det Sverigedemokraterna bryr sig om, att vinkla en situation som kvinnor har fått kämpa för. I BBC, alltså i andra länder, så har de klart för sig att Sverige har en helt annan rubricering för vad som klassas som våldtäkt. Svensken verkar dock för blåst, ärligt talat. I Sverige så anmäls våldtäkter i stor utsträckning för att människor bryr sig, för att det finns en kristallklar anmälningsplikt och för att sexuellt våld har fått en väldigt låg tolerans i Sverige och hamnar därmed lättare under rubriken våldtäkt - och det här spottar Sverigedemokraterna på, med nöje. Äckliga svin. Fy fan alltså.. "Stolta svenskar." Helvete, skulle kunna spotta, spotta och spotta - tills de fick kravla sig ut. Som att kniva sin syster - och två gånger om hon har råkat ut för en våldtäkt.

effemgea skrev 2014-01-22 22:07:56 följande:
    Jag tror att alla är medvetna om varför våldtäksstatistiken här är så hög vid en internationell jämförelse. Att somliga sverigedemokrater trots detta använder den som ett slagträ i kampen mot invandring förvånar väl egentligen ingen. Internationellt sett har vi en lagstiftning som i större utsträckning utgår från den som utsatts för brottet och relativt sett är det inte lika skamligt att ha blivit utsatt för en våldtäkt här som i många andra länder, vilket sannolikt innebär att mörkertalet är lägre, det vill säga att andelen våldtäkter som anmäls är högre. Jag skulle nog vilja påstå att SD:s intresse för våldtäkter har en påtaglig slagsida mot ursprunget på gärningsmannen och ett lika påtagligt ointresse för offret.

Så du menar att ökningen av våldtäkter inte är skrämmande bara för att det inte anmäls i samma utsträckning andra länder ? Tom du måste väl ha insett att invandrare begår mer våldtäkter än Svenskar ?
  • effemgea
    Naranjos skrev 2014-01-22 22:17:55 följande:
    Håller med om vad du skriver. Nuvarande lagstiftning BORDE vara tillräcklig. Men om någon form av samtyckeslagstiftning som inte minskar rättssäkerheten skulle presenteras, skulle jag sannolikt vara för en sådan. Som jag tolkar dagens lagstiftning, kan jag tycka att fler fall borde leda till fällande dom och att justitiedepartementet borde inskärpa vikten av att samhället ser extremt allvarligt på dessa brott (utan att för den delen hänge sig till ministerstyre). 

Att domstolar skulle leta efter skäl att (specifikt i detta fallet) fria, tror jag inte. Iofs skall man hellre fria än fälla vilket ju är en orsak till att förvåningen blir stor bland allmänheten (och i media) vid vissa milda eller frikännande domar.
    Det känns som att domstolarna och lagstiftarna inte riktigt hänger med i hur "folket" tycker,  vilket ju är förståeligt Vi kan ju inte ha pöbelvälde och rättvisans kvarnar mal långsamt vilket vi ju kan se t.ex. i handelsbalken som skrevs första gången år 1736. (Lagen har uppdaterats sen dess kan jag avslöja) :).

Min egen uppfattning är solklar. Våldsbrott skall straffas hårt och definitivt hårdare än egendomsbrott. Här tror jag att det allmänna rättsmedvetandet ligger före lagstiftarna. 
    Detta har inget med min politiska uppfattning att göra. Åsikten fanns hos mig innan SD existerade.
    Nej, det är inte svårt att läsa in att du menar det du skriver i den här frågan.

Och våldtäkt är ju av naturliga skäl ett besvärligt brott för domstolarna. Ord står mot ord och det finns nästan aldrig några vittnen.
  • nihka
    M Y L F skrev 2014-01-22 13:32:38 följande:
    Så förutom inhemska brottslingar som vi tyvärr fått på köpet av att dom är födda i Sverige så ska vi importera fler?

Jag anser personligen att det ska vara brottsligt att kriga för andra om man är Svensk medborgare och framför allt om man strider för terror organisationer. Sedan ska det vara brottsligt att rekrytera och uppmana folk i Sverige att göra sådant.

Hur kan det ens vara lagligt att det sitter högt "uppsatta" i moskéer i Sverige som uppmuntrar unga till att åka utomlands för att terrorisera, våldta och mörda?

Jag tycker man ska skilja på att kriga för att annat land och att ansluta sig till terrorister även om det säkert kan vara svårt att bena ut vad som  är vad.
  • Flash Gordon
    nihka skrev 2014-01-22 22:16:02 följande:

Det är ganska vanligt att människor som får avslag ges det med migrationsverkets fulla insikt om att beslutet inte kan verkställas och om det så småningom kan det så kan det iaf inte göras nu. Det kan exempelvis bero på att det inte finns något mottagningsland. Ett exempel på detta är flyktingar som levt i exil (utanför Europa) och sedan sökt sig hit. De har inte flytt från hemlandet och kan inte utvisas dit och exillandet tar inte emot dem. Ett annat exempel är att personen är under 18 år och det inte finns någon person som kan ta emot. När personen fyllt 18 kan beslutet verkställas utan att det finna någon som kan ta emot och sörja för personen. Detta är bara några av många exempel på människor som får ekonomiskt stöd, går i skolan och andra får andra insatser och som vistas i landet efter ett utvisningsbeslut. De brtyer INTE mot lagen och de är INTE kriminella människor och det är inte heller människor som helt enkelt nte samarbetar efter ett utvisningsbeslut och stannar kvar i stället för att självmant åka. Det "straff" de får är minskad dagpenning. 

Det går bra att läsa utlänningslagen.

Vissa grupper är till viss del straffbefriade för sina brott mot utlänningslagen. Se text jag la in och följ länk.

Det innebär dock inte att de inte bryter mot lagen.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?