• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx
    Naranjos skrev 2014-02-06 02:31:48 följande:
    Intressant… Hur gör man som välavlönad för att inte betala skatt? I Sverige är det åtminstone så att har man lön, dras det skatt - och ju högre lön, desto högre skatt. Det finns säkert en och annan nolltaxerare i busken, men särskilt hög lön lär ju personen inte ha.

Vi kan däremot med hyfsad träffsäkerhet baserad på empiri förutspå hur olika kollektiv kan tänkas bidra till statskassan, eller ligga samma kassa till last. IT-entreprenörer från Indien skulle t.ex kunna bidraga mer än outbildade från valfri kontinent.
    Tragiskt nog är Sverige inte ett land som hittills har attraherat de duktigaste och där är de höga skatterna en stor bov.
    Man kan nolltaxera och skattefiffla på olika vis.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Quintus Zebra
    Intressant? Hur gör man som välavlönad för att inte betala skatt? I Sverige är det åtminstone så att har man lön, dras det skatt - och ju högre lön, desto högre skatt. Det finns säkert en och annan nolltaxerare i busken, men särskilt hög lön lär ju personen inte ha.

Vi kan däremot med hyfsad träffsäkerhet baserad på empiri förutspå hur olika kollektiv kan tänkas bidra till statskassan, eller ligga samma kassa till last. IT-entreprenörer från Indien skulle t.ex kunna bidraga mer än outbildade från valfri kontinent.

Tragiskt nog är Sverige inte ett land som hittills har attraherat de duktigaste och där är de höga skatterna en stor bov.

De hjälper de rikaste att betala så lite som möjligt. Ofta forslas pengar utomlands. Så dessa högavlönade innebär ju en förlust på ett helt annat sätt än t.ex. bidragstagare vars pengar oftast återinförs i ekorrhjulet igen.

Vad har du för emperi som visar detta?

Att de duktigaste skulle va detsamma som de girigaste, det håller jag inte med om. Sverige har offantligt mycket talangfulla människor. Kommer nya hela tiden.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Velouria
    Intressant… Hur gör man som välavlönad för att inte betala skatt? I Sverige är det åtminstone så att har man lön, dras det skatt - och ju högre lön, desto högre skatt. Det finns säkert en och annan nolltaxerare i busken, men särskilt hög lön lär ju personen inte ha.

Oftast tittar man på papper här i Sverige innan man anställer någon, men det betyder inte att den utan skriftliga meriter inte kan bidra till någon kassa. Många jag möter i mitt jobb har ingen utbildning, men väl arbetserfarenhet och oftast mycket stor erfarenhet inom ett visst yrke. De kan få sitt arbete validerat och därmed få det nerpräntat på papper som är så viktigt här i Sverige. Och vips har de skriftlig merit och kan söka fler jobb än innan och vips så har de fått jobb och vips så bidrar de till kassan.

Det är - om folk här i Sverige lär sig hur man tar vara på arbetskraft, vilket man ännu inte har lärt sig.
    Mother cake
  • Velouria

Så den empirin är liiite missvisande. Den visar bara vilka som FÅTT jobb här i Sverige och därmed kunnat bidra till kassan. Men den missar de som inte fått chansen fastän de KAN arbeta men inte fått någon just bara för att de inte har något nerskrivet som den som möjlighet till det.

TA VARA PÅ ARBETSKRAFTEN SOM KOMMER HIT! DE VILL JOBBA MEN TAS INTE PÅ ALLVAR. DET SER JAG HELA TIDEN!

Mother cake
  • Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-06 04:20:11 följande:
    Man kan nolltaxera och skattefiffla på olika vis.

Tror du att någon kan ta ut lön utan att betala skatt? Fiffla kan man givetvis göra men det är trotts allt olagligt.
  • Thomas66
    Velouria skrev 2014-02-06 08:29:51 följande:
    Så den empirin är liiite missvisande. Den visar bara vilka som FÅTT jobb här i Sverige och därmed kunnat bidra till kassan. Men den missar de som inte fått chansen fastän de KAN arbeta men inte fått någon just bara för att de inte har något nerskrivet som den som möjlighet till det. TA VARA PÅ ARBETSKRAFTEN SOM KOMMER HIT! DE VILL JOBBA MEN TAS INTE PÅ ALLVAR. DET SER JAG HELA TIDEN!
    Mother cake

Men det inte finns ju inte jobb till alla ,hur gör man då? Sedan är det ju så att många fackföreningar och företag kräver relevant/ dokumenterad utbildning, ska vi då strunta i dom med utbildning och ta in dom med lägst löneanspråk och tveksam dokumentation ist?
  • M Y L F
    Velouria skrev 2014-02-06 08:29:51 följande:
    TA VARA PÅ ARBETSKRAFTEN SOM KOMMER HIT! DE VILL JOBBA MEN TAS INTE PÅ ALLVAR. DET SER JAG HELA TIDEN!
    Vart finns alla dessa jobb som folk inte får? Spännande att få höra...
  • Stormvind
    M Y L F skrev 2014-02-06 11:05:58 följande:
    Vart finns alla dessa jobb som folk inte får? Spännande att få höra...
    Det är de där jävla svenskarna som får dom istället.
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2014-02-06 09:56:46 följande:

Tror du att någon kan ta ut lön utan att betala skatt? Fiffla kan man givetvis göra men det är trotts allt olagligt.
    Ingen sade att det var lagligt. Men det sker ändå. Och du vet väl vad nolltaxerande är?
  • Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-06 11:58:05 följande:
    Ingen sade att det var lagligt. Men det sker ändå. Och du vet väl vad nolltaxerande är?

Vet du? Sist jag hörde något va man iaf tvungen att ta ut runt 100 000 i lön, och sedan ta ut resterande i aktieutdelning . Det är ju skatt på aktieutdelning med, så att man bara kan ta ut pengar utan att betala skatt stämmer inte. Sedan är ju det en del av vitsen med EU att man ska kunna flytta kapital och arbetskraft relativt lätt mellan länder, och ja det kan man ju tycka vad man vill om.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?