• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Thomas66
    nihka skrev 2014-02-06 22:17:56 följande:
    Vaddå kom igen??? Skulle det göra Dagerlind till mindre av en nolltaxerare och miljonbeloppskostnad för svenska skattebetalare? Dagerlind menar ju dessutom att invandring "åderlåter" skattebetalarna, men hans egen faktiska åderlåtning ska inte nämnas. Nä du. Mannen går dessutom inte precis och letar efter sin lunch i soptunnor trots hans "noll" inkomster. Ett ord sammanfattar det hela: SD-hycklare.

Har inte så mycket till övers för politiker överhuvudtaget. Så det kanske skulle finnas en tråd där man hänger ut alla politiker som gör fel ist. Det skulle nog gå att hitta mycket intressant eller surt är nog rätt ord,
  • M Y L F
    Velouria skrev 2014-02-06 19:27:10 följande:
    Det finns jobb, det finns många många jobb. Men de som alltid hamnar sist är de som är nyanlända. Så är det. Och det är de som har svårast att ta sig upp. Så ser det ut just nu.
    Fantiserar du ihop detta nu? 400000 är arbetslösa i Sverige och det är nog en salig blandning av både icke utbildade, som låg och högutbildade som är utan jobb.

Att kunna språket är ofta ett krav även på ett jobb där det kanske inte krävs så mycket. Det finns små familjeföretag, typ städfirmor,  där man har släktingar och bekanta där man inte behöver kunna språket, men dom firmorna är ofta få och små och jag gissar att många släktingar som jobbar där gör det svart. Fast det är bara en gissning.

Sedan finns det många företag där man behöver kunna både Svenska och Engelska. 

Man att det finns jobb i den mängd som du påstår är ju i princip ren och skär lögn...
  • M Y L F
    Philipsson skrev 2014-02-07 10:50:17 följande:
    Folk som inte har samiskt blod i venerna får som det är idag, enligt lagen, inte bedriva renskötsel.  Rasism.

Detta vill Sd ändra på.

Tänk om det vore tvärtom, att samer förbjöds bedriva jordbruk t.ex.

www.expressen.se/nyheter/sametingets-kritik-m.../
    Jag tycker ju att samerna svamlar som bara den. Renskötseln är ju inte ens för alla samer utan bara för ett par utvalda + att samerna får bidrag för denna renskötsel.

Tycker det är bra med konkurrens, folk uppe i Norr borde ju bli glada om fler kunde få ge sig in i den branschen. Öppnar ju kanske upp jobb för fler?
    Om man inte kan överleva med konkurrens så kanske man ska se sig om efter andra jobb?
  • Philipsson
    M Y L F skrev 2014-02-07 10:55:45 följande:
    Jag tycker ju att samerna svamlar som bara den. Renskötseln är ju inte ens för alla samer utan bara för ett par utvalda + att samerna får bidrag för denna renskötsel.

Tycker det är bra med konkurrens, folk uppe i Norr borde ju bli glada om fler kunde få ge sig in i den branschen. Öppnar ju kanske upp jobb för fler?
    Om man inte kan överleva med konkurrens så kanske man ska se sig om efter andra jobb?
    Nu är det du som svamlar. Alla samer har rätt att bedriva renskötsel. Att alla samer inte gör det inte gör det/har möjligheterna att göra det, är ju inte en juridisk fråga utan en social/ekonomisk slik, samt har med personliga val att göra.
  • Dianne
    Errol Flynn skrev 2014-02-06 19:16:35 följande:
    www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/rakningen-fo...

Den här soppan med tiggarna är bedrövlig. Miljöpartiet vill ha tak-över-huvudet-garanti för alla EU-migranter. Det skulle ju verka avskräckande.....snart kommer kraven om gratis sjukvård för dem också. Sveriges sjukvård sjunker som ett skepp.
    Det är hemskt att alla i världen inte har samma levnadsstandard. Jag önskar att de hade det men så ser verkligheten inte ut. Sverige måste agera mot Rumänien så de tar hand om sina medborgare.
    Ja visst. Vi kan inte vara hela världens socialbyrå och sjukkassa - så är det bara. Den inställningen har utarmat oss, så att vi inte längre är det land med trygghet och framtidstro som vi var på 1960-1980-talet.
  • Dianne
    Philipsson skrev 2014-02-07 10:59:38 följande:
    Nu är det du som svamlar. Alla samer har rätt att bedriva renskötsel. Att alla samer inte gör det inte gör det/har möjligheterna att göra det, är ju inte en juridisk fråga utan en social/ekonomisk slik, samt har med personliga val att göra.
    Problemet är snarare tvärtom: att de unga samerna inte vill ta över föräldrarnas renhjordar längre. Det är en näring som håller på att gå förlorad... och vi BEHÖVER ju renkött och renskinn, plus att det är ett helt stycke kulturhistoria som går förlorad om all denna kunskap och erfarenhet försvinner.
  • Philipsson
    Dianne skrev 2014-02-07 11:04:46 följande:
    Problemet är snarare tvärtom: att de unga samerna inte vill ta över föräldrarnas renhjordar längre. Det är en näring som håller på att gå förlorad... och vi BEHÖVER ju renkött och renskinn, plus att det är ett helt stycke kulturhistoria som går förlorad om all denna kunskap och erfarenhet försvinner.
    Så du tycker det är okej att bara samer har rätt att bedriva renskötsel då?

Det är ju privilegier utifrån vilken ras man tillhör. Ren och skär rasism.

I ett modernt samhälle ska naturligtvis alla ha laglig rätt att utöva alla yrken.
  • M Y L F
    Philipsson skrev 2014-02-07 10:59:38 följande:
    Alla samer som är medlemmar I en sameby ja. Om man inte är medlem I en sameby det så har man inte heller rätten att hålla på med renskötsel. Så ja och nej..Men man kanske inte kan kalla sig same om man inte bor I en sameby oavsett om man är född same?

• Velouria
    M Y L F skrev 2014-02-07 09:28:15 följande:
    Fantiserar du ihop detta nu? 400000 är arbetslösa i Sverige och det är nog en salig blandning av både icke utbildade, som låg och högutbildade som är utan jobb.

Att kunna språket är ofta ett krav även på ett jobb där det kanske inte krävs så mycket. Det finns små familjeföretag, typ städfirmor,  där man har släktingar och bekanta där man inte behöver kunna språket, men dom firmorna är ofta få och små och jag gissar att många släktingar som jobbar där gör det svart. Fast det är bara en gissning.

Sedan finns det många företag där man behöver kunna både Svenska och Engelska. 

Man att det finns jobb i den mängd som du påstår är ju i princip ren och skär lögn...
    Vad fantiserar jag ihop? Att det finns jobb? Jo, det finns jobb. Vad menar du annars? Vilken mängd har jag påstått att det finns jobb i? Fattar ingenting av vad du drar slutsatser om och förstår inte alls vad det är du vill säga egentligen.

Jag pratade nyss med en arbetsgivare åt en vän till mig som är nyanländ (läs har bott i Sverige i 2 år och har haft ett sommarjobb inom hemtjänsten). Innan arbetsgivaren fick veta att min vän är nyanländ så lät han rätt positiv, men sen när jag berättade om hans situation, att han är ganska ny i SVerige så lät han helt annorlunda i tonen, blev tystare och började komma med en massa "hinder" som för att göra det svårare för min vän att få jobbet. Fattar du nu? Att det finns jobb, men att ens personliga situation ställer till det jävligt mycket.

Och vad tror du att jobbet var för något egentligen? Tja, inget som ingen nyanländ inte klarar av. Att dela ut tidningar...
    Mother cake
Svar på tråden Varför hatar folk SD?