• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • M Y L F

Du skriver själv " Det finns jobb, det finns många många jobb"

På AF finns det idag 25712 och det finns ca 400.000 arbetslösa. Kallar du det många många jobb för alla dessa att konkurera om?

Om det inte ens finns jobb till folk som kan svenska, hur har du tänkt dig att en som inte kan språket ska få ett jobb?

Det är bara att inse, vi har och kommer att få hit massvis med människor som aldrig kommer att få ett jobb. Många kommer inte ens bemöda sig att lära sig varken språk eller kultur. För att vi inte ställer krav.

Vilket kul liv får man undrar jag?

Jag tycker att du ska läsa Merit Wagners blog för det verkar du behöva: http://meritwager.wordpress.com/

• nihka
    Thomas66 skrev 2014-02-07 08:41:03 följande:

Har inte så mycket till övers för politiker överhuvudtaget. Så det kanske skulle finnas en tråd där man hänger ut alla politiker som gör fel ist. Det skulle nog gå att hitta mycket intressant eller surt är nog rätt ord,
    Själv tycker jag att det fungerar bra att ta upp alla övertramp SD-politiker gör i en tråd som heter "Varför hatar folk SD?"
  • Dianne
    Philipsson skrev 2014-02-07 11:09:37 följande:
    Så du tycker det är okej att bara samer har rätt att bedriva renskötsel då?

Det är ju privilegier utifrån vilken ras man tillhör. Ren och skär rasism.

I ett modernt samhälle ska naturligtvis alla ha laglig rätt att utöva alla yrken.
    Fast vilken svensk som INTE är same och uppfostrad som det, skulle plötsligt få för sig att börja hålla renar..? Som sagt är det mycket att lära sig, och samebarnen är med och lär sig från det de är små. Man kan inte bara köpa några renar och tro att man ska lära sig by doing... Jag ser faktisk inte detta som något stort problem, utan snarare att detta lilla privilegium kan samerna ha för att de blev rejält illa behandlade av svenska nybyggare - faktiskt en bra bit in på förra seklet.
  • Dianne
    M Y L F skrev 2014-02-07 11:33:54 följande:
    Alla samer som är medlemmar I en sameby ja. Om man inte är medlem I en sameby det så har man inte heller rätten att hålla på med renskötsel. Så ja och nej..Men man kanske inte kan kalla sig same om man inte bor I en sameby oavsett om man är född same?

Jodå, det kan man kalla sig. Samer är en folkgrupp, med vissa speciella drag - t.ex. mongoliska ögon, extremt ljus hy till mörkt hår, ofta gröna ögon, och relativt kort och satt kroppsbyggnad.

Fast de flesta samer är uppblandade med andra svenskar idag, och håller inte så mycket på sin kultur och sin särart. På gott och ont - det är ju synd om det försvinner. Dock går det att lära sig samiska språket, sameslöjd o.s.v. idag - betalt med svenska skattepengar.
  • nihka
    Dianne skrev 2014-02-07 15:06:16 följande:
    Fast vilken svensk som INTE är same och uppfostrad som det, skulle plötsligt få för sig att börja hålla renar..? Som sagt är det mycket att lära sig, och samebarnen är med och lär sig från det de är små. Man kan inte bara köpa några renar och tro att man ska lära sig by doing... Jag ser faktisk inte detta som något stort problem, utan snarare att detta lilla privilegium kan samerna ha för att de blev rejält illa behandlade av svenska nybyggare - faktiskt en bra bit in på förra seklet.

Ja, jag resonerar ungefär på samma sätt som du.
  • Thomas66
    Velouria skrev 2014-02-07 11:58:06 följande:
    Vad fantiserar jag ihop? Att det finns jobb? Jo, det finns jobb. Vad menar du annars? Vilken mängd har jag påstått att det finns jobb i? Fattar ingenting av vad du drar slutsatser om och förstår inte alls vad det är du vill säga egentligen. Jag pratade nyss med en arbetsgivare åt en vän till mig som är nyanländ (läs har bott i Sverige i 2 år och har haft ett sommarjobb inom hemtjänsten). Innan arbetsgivaren fick veta att min vän är nyanländ så lät han rätt positiv, men sen när jag berättade om hans situation, att han är ganska ny i SVerige så lät han helt annorlunda i tonen, blev tystare och började komma med en massa "hinder" som för att göra det svårare för min vän att få jobbet. Fattar du nu? Att det finns jobb, men att ens personliga situation ställer till det jävligt mycket. Och vad tror du att jobbet var för något egentligen? Tja, inget som ingen nyanländ inte klarar av. Att dela ut tidningar...
    Mother cake

Äsch, här är det bara Gambianer eller något liknande som delar reklam.Så din värld är ju inte alltid sann.
  • Thomas66
    nihka skrev 2014-02-07 13:59:39 följande:
    Själv tycker jag att det fungerar bra att ta upp alla övertramp SD-politiker gör i en tråd som heter "Varför hatar folk SD?"

Det får du gärna göra.
  • M Y L F
    Dianne skrev 2014-02-07 15:06:16 följande:

Fast om det nu inte skulle vara sa manga andra som vill halla pa vad ar da problemet? Varfor ska inte tex en somaliskt familj kunna halla pa med renskotsel om dom skulle vilja det? Manga har sakert hallt pa med djur sa det vore kanske inte sa markvardigt. Skulle kanske ge mer jobb? Mer egenforetagare?
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2014-02-06 12:09:45 följande:

Vet du? Sist jag hörde något va man iaf tvungen att ta ut runt 100 000 i lön, och sedan ta ut resterande i aktieutdelning . Det är ju skatt på aktieutdelning med, så att man bara kan ta ut pengar utan att betala skatt stämmer inte. Sedan är ju det en del av vitsen med EU att man ska kunna flytta kapital och arbetskraft relativt lätt mellan länder, och ja det kan man ju tycka vad man vill om.
    Ja jag vet. Och man kan nolltaxera än idag. Tjorvigt för vanligt folk, men har man råd med en skatteexpert så...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-02-06 20:54:55 följande:
    Du får väl titta "inåt" för svar Flört

Under de fem senaste åren har Mats Dagerlind (SD) nolltaxerat fyra av dessa år. Han alltså uppgett för Skatteverket att han helt saknar inkomst - helt klart en belastning för stadskassan, eller vad säger du?

www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3721474...
    Jag har ingen aning om Mats Dagerlinds finansiella status och vad som gjort honom till nolltaxerare. Inte heller har jag någon aning om vad han lever av (hur han tjänar till sitt uppehälle).

Jag har personligen inget till övers för skattesmitare. Å andra sidan har min inställning till skatter förändrats radikalt de senaste ca. 15 åren från att mer eller mindre med glädje, betalat (väldigt mycket) skatt. Men, med tanke på hur skattepengarna missbrukas idag, gör jag vad jag kan för att inom lagens råmärken, betala så lite som möjligt, framför allt vad gäller mervärdesskatt. (Vilket man kan göra genom att handla från t.ex andra länder inom EU).
Svar på tråden Varför hatar folk SD?