• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Henke Arnstad

Vill ge en liten anekdot ifrån mitt liv som faktiskt gav mig en liten tankeställare.

Häromdagen såg jag en livs levande neger som gick längs gatan bärandes på en TV. Först trodde jag att den var min, sedan kom jag på att min var hemma och putsade mina skor.

Först då insåg jag att allt inte är som det verkar vid en första anblick, någon fler som har liknande upplevelser?

• Henke Arnstad
    sjuttiofemman skrev 2014-02-22 00:50:33 följande:

Jotack, jag har två arbeten. Parallellt medan jag pluggar. Men hur är det relevant till diskussionen?
    Kanske dags att krypa tillbaka under den svastika du kravlade fram ifrån?
    Visste inte att regeringen lyft fram näthatisk vänsterextremism till den milda grad att det numera kallas för arbete, hur mycket tjänar man på det?

Ditt andra "arbete" som hatbloggs-länkare, är det ett viktigare arbete än murare, diplomat eller elektriker?

Ber om ursäkt i förhand för min usla människosyn, men skulle rentutav världen klara sig helt utan dig rent krasst?
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-22 00:35:23 följande:
    Nä.

Däremot får man mer förståelse för "demokratursnacket" när SD-sympatisörer blir av med arbeten, kastas ut ur fackförbund, förlorar förtroendeuppdrag m.m. då det enda fel de gjort är att de varit medlemmar i "fel" demokratiskt invalt parti.

Det handlar alltså inte ens om att ha låtit sina politiska sympatier färga arbetet, försök till "värvning" av fler SD-röstare i arbetet, "rasistiska utspel" eller ogenomtänkta twitterkommentarer eller dylikt - utan bara om att de i någon form varit verksamma inom SD, utan att på något sätt ha "gjort bort sig" i övrigt.

Sådant tycker åtminstone inte jag är värdigt en demokrati. Samtidigt vet jag att "när de där jäla rasisterna ska rökas ut är alla medel tillåtna" är en alltför utbredd inställning bland de dina.
    Antar att du skriver "de dina" som ett retoriskt grepp.

Jag har inte en aning om hur vanligt det är att "de mina" säger upp folk bara för att de är sverigedemokrater. Det enda exempel jag känner till är Jomshof och där anser jag att det var helt korrekt av friskolan att inte förlänga hans vikariat.

Bland fackföreningar är det väl Byggnads som uteslutit någon sverigedemokrat medan det finns avdelningar i IF Metall där det finns sverigedemokrater som har förtroendeuppdrag.

Personligen anser jag att det är onödigt att förstärka martyrskapet - att det räcker gott och väl att de övriga riksdagspartierna håller en tydlig gräns mot SD.
  • Henke Arnstad
    effemgea skrev 2014-02-22 01:13:30 följande:
    Personligen anser jag att det är onödigt att förstärka martyrskapet - att det räcker gott och väl att de övriga riksdagspartierna håller en tydlig gräns mot SD.
    Det här med att markera är viktigt, för dig och dina vänner ligger det här inte riktigt på riksdags-nivå.

Det är som sagt vanligt att ni, börd av det blodröda slöddret spelar på ett martyrskap och att ni ibland får storhets-vansinne under era yviga cannabis-sessioner.

Polisväsendet gör dock ofta historien kort - gråtandes spyr ni sedan hat på diverse nätforum och spelar på offer-rollen in i absurdum.

Dags att släppa det hela och gå vidare?

• sjuttiofemman
    Henke Arnstad skrev 2014-02-22 01:01:50 följande:
    Visste inte att regeringen lyft fram näthatisk vänsterextremism till den milda grad att det numera kallas för arbete, hur mycket tjänar man på det?

Ditt andra "arbete" som hatbloggs-länkare, är det ett viktigare arbete än murare, diplomat eller elektriker?

Ber om ursäkt i förhand för min usla människosyn, men skulle rentutav världen klara sig helt utan dig rent krasst?

Är det ett hot?
  • sjuttiofemman
    Politisk härdsmälta skrev 2014-02-21 23:23:21 följande:
    Hatet och demokratiföraktet växer tyvärr dag för dag och tar sig ständigt nya obehagliga uttryck. Utvecklingen är otäck. Jag är allvarligt oroad för följderna.

Ja om detta stämmer så är det inte okej. Men varför ta upp det i en tråd där man undrar varför folk hatar Sd?
  • sjuttiofemman
    Henke Arnstad skrev 2014-02-22 01:33:27 följande:
    Det här med att markera är viktigt, för dig och dina vänner ligger det här inte riktigt på riksdags-nivå.

Det är som sagt vanligt att ni, börd av det blodröda slöddret spelar på ett martyrskap och att ni ibland får storhets-vansinne under era yviga cannabis-sessioner.

Polisväsendet gör dock ofta historien kort - gråtandes spyr ni sedan hat på diverse nätforum och spelar på offer-rollen in i absurdum.

Dags att släppa det hela och gå vidare?

Spela offer har sverigedemokrater ensamrätt på..
  • Politisk härdsmälta
    sjuttiofemman skrev 2014-02-22 08:35:44 följande:

Ja om detta stämmer så är det inte okej. Men varför ta upp det i en tråd där man undrar varför folk hatar Sd?
    I en diskussion om varför tycker jag det är intressant att förstå hur hatet ser ut. Som jämförelse, ska vi t ex diskutera ungdomsarbetslösheten är det intressant att förstå hur ungdomsarbetslösheten ser ut.

Jag tror att många kan få en felaktig bild av hur de här yttringarna ser ut när t ex SVTs Marianne Rundström efter Grammisgalan introducerar Kartellen och Sebbe Stakset som en grupp som "vänder sig mot Sverigedemokraterna" när en mer verklighetsnära beskrivning torde vara "Kartellen är en grupp vars frontfigur är en multikriminell våldsverkare som blivit dömd för mordhot gentemot Jimmie Åkesson och som i sitt bildspråk propagerar för blodig misshandel av densamme".
  • sjuttiofemman
    Politisk härdsmälta skrev 2014-02-22 10:25:31 följande:
    I en diskussion om varför tycker jag det är intressant att förstå hur hatet ser ut. Som jämförelse, ska vi t ex diskutera ungdomsarbetslösheten är det intressant att förstå hur ungdomsarbetslösheten ser ut.

Jag tror att många kan få en felaktig bild av hur de här yttringarna ser ut när t ex SVTs Marianne Rundström efter Grammisgalan introducerar Kartellen och Sebbe Stakset som en grupp som "vänder sig mot Sverigedemokraterna" när en mer verklighetsnära beskrivning torde vara "Kartellen är en grupp vars frontfigur är en multikriminell våldsverkare som blivit dömd för mordhot gentemot Jimmie Åkesson och som i sitt bildspråk propagerar för blodig misshandel av densamme".

Och då ska Åkesson samtidigt presenteras som en rasist som häcklade Palmemordet och anser att Sveriges nationalhjälte inte är svensk nog för honom. För rätt ska väl vara rätt - åt båda hållen?
  • sjuttiofemman
    sjuttiofemman skrev 2014-02-22 11:36:10 följande:
    Och då ska Åkesson samtidigt presenteras som en rasist som häcklade Palmemordet och anser att Sveriges nationalhjälte inte är svensk nog för honom. För rätt ska väl vara rätt - åt båda hållen?

För att inte tala om hur en lång rad sverigedemokrater ska presenteras. 10% av förtroendevalda sverigedemokrater i Dalarna har ett kriminellt förflutet. Kent Ekeroth skulle presenteras som rasist, översittare, järnrörssvingare och sidekick till avpixlat. Rikard Jomshof (heter han väl?) skulle presenteras som ryggdunkare till nazister. Björn Söder skulle få en så lång lista på titlar att det inte skulle ta slut. För att inte tala om Thoralf Alfsson...!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?