• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • themia
    Flash Gordon skrev 2014-03-23 20:50:26 följande:

MP har faktiskt en tvingande punkt i sitt partiprogram om att vi måste äta mindre kött och istället gå över till vegetarisk kost. De håller öppet för att det kanske måste till "politiska insatser" för att nå detta mål:

"Konsumtion som har negativ klimatpåverkan, såsom fossilt drivna transporter, fossil energi och animalier, måste minska. Politiska insatser måste samverka med ett medborgerligt engagemang för en mer hållbar livsstil. En sådan livsstilsförändring kommer att se olika ut för olika människor. Genom att resa mer miljövänligt, handla mer lokalt producerat, äta mer vegetarisk mat, energieffektivisera hemmet och konsumera färre prylar ökar möjligheterna att leva ett gott liv inom de ramar miljön sätter."

www.mp.se/om/partiprogram/miljon

Löjligt!
    MP har inga "tvingande punkter" om vad folk ska äta. Du tolkar som djävulen tolkar bibeln, men å andra sidan: vem är förvånad.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Flash Gordon
    themia skrev 2014-03-23 21:17:23 följande:
    Löjligt!
    MP har inga "tvingande punkter" om vad folk ska äta. Du tolkar som djävulen tolkar bibeln, men å andra sidan: vem är förvånad.

Ja visst. Jättelöjligt. Jag citerar rakt av ur partiprogrammet där MP säger att vi måste äta mindre kött och mer vegetariskt och att politiska insatser kan bli aktuella för att nå detta mål - och du blir upprörd ...

Att däremot spekulera i hemliga agendor och dolda partiprogram hos ett anat parti är det inga problem med.

Miljöpartister ...
  • themia
    Flash Gordon skrev 2014-03-23 21:23:01 följande:

Ja visst. Jättelöjligt. Jag citerar rakt av ur partiprogrammet där MP säger att vi måste äta mindre kött och mer vegetariskt och att politiska insatser kan bli aktuella för att nå detta mål - och du blir upprörd ...

Att däremot spekulera i hemliga agendor och dolda partiprogram hos ett anat parti är det inga problem med.

Miljöpartister ...
    Som sagt, du tolkar som Hornpär.
    Köttproduktionen måste minska eftersom den är ett allvarligt miljöproblem.
    Det är något helt annat än ett förbud att äta kött.

Du har svårt med nyanser, eller hur?
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Flash Gordon
    themia skrev 2014-03-23 21:30:03 följande:
    Som sagt, du tolkar som Hornpär.
    Köttproduktionen måste minska eftersom den är ett allvarligt miljöproblem.
    Det är något helt annat än ett förbud att äta kött.

Du har svårt med nyanser, eller hur?

Vare sig med nyanser eller med läsförmågan.

I ert partiprogram står det att det är konsumtionen av animalier som måste minska. *inget fritt val där inte* 

Det står vidare att "politiska insatser" måste till för att skapa en annan livsstil och den livsstilen inkluderar mer vegetarisk mat. *politikerna skall alltså genomföra beslut som leder oss till att äta mer vegetariskt*.

Istället för att uppröras över att detta kommer fram i ljuset har du ju mer att vinna på att säga nåt i stil med: "Ja, det står där och det är en dum formulering men de mest fanatiska extrem-falangerna fick genom den passusses på en tidigare kongress. förhoppningsvis kommer det aldrig, i skarpt läge, att genomföras."
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2014-03-23 16:20:23 följande:

Jadu, du lever ju helt i en fantasi- värld babblar om monokultur och socialnedmontering. Det finns inget parti som inte har eller kommer att få en ökad socialnedmontering. Det är ju bara en fråga hur fort man vill att det ska gå.
    Right, för det är jag som skriver totalt nonsense. Partier har/får inte en ökad social nedmontering. De kan rösta för eller emot sådant.

Men om social nedmontering nu är så oundvikligt, som du säger, vad spelar det då för roll vilka du röstar på? Och varför rösta på ett parti som röstar för SNABBARE social nedmontering? Har du bråttom?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Gert
    Dole Bananas skrev 2014-03-23 20:12:40 följande:
    Ja hela 4 st av 66 uteslutna, jättemånga verkligen.

Undrar hur många i SvP som har varit sossar eller moderater tidigare? DN borde vinna något slags pris i propagandajournalistik.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-03-23 17:54:28 följande:
    Obildat inlägg och ironiskt att du tar upp "Spanien", en nation som ju aldrig någonsin har varit ens nära att bli en homogen kultur om man jämför med Sverige. Francos 40-åriga regim var bl.a. ett idiotiskt försök att skapa homogenitet där den aldrig hade funnits.

Sverige var från medeltiden och fram till 1980-talet en homogen kultur, med små avvikelser. Danskarna (skåningarna) försvenskades snabbt i slutet av 1600-talet, efter snapphanekrigen. Samerna utgör en så liten grupp att den inte är nåt annat än snarare ett exotiskt inslag, och de är dessutom inget kulturfolk i den meningen. Bl.a. har ju svenskan varit modersmål för i princip hela befolkningen under hela denna tid, en lingvistisk förlängning från fornnordiskan. Inte att jämföra med Iberiska halvön, där förromanska kulturer & språk rådde när romarna kom dit, som i viss mån lever kvar än idag.

Tage Erlander:
    "Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden."

Fel. Spanien var och är precis lika homogent som Sverige. Det är något slags märklig självbluff ni kör med om att Sverige skulle vara etniskt och kulturellt homogent. Det har det aldrig varit, ens om man glömmer judar, romer och samer. Det är först på sent 1800-tal som skillnaderna börjar suddas ut, från statligt håll, då nationalismen är tidens modeideologi, och alla olika folk ska skalas ned till "svenskar". Det var inte populärt då, det är inte populärt nu.

"Svenskan" är likaledes en relativt ny uppfinning, en som lingvisiter än idag tycker är roande - att kalla norska eller danska språk men gutemål och jämtska för dialekter är en solklart social uppfinning, språkmässigt är de alla antingen egna språk eller dialekter av samma språk.

Tage Erlander hade väldigt fel, och levde i den nationalistiska lögnen. Svenskar har aldrig varit och är fortfarande inte en homogen befolkning. Inte ens litet grand.

Poängen är dessutom irrelevant, då det inte är hur det var/är som är det viktiga, utan vad de katolska kungarna/SD faktiskt vill arbeta för. De strävar efter samma mål, och det ska en idiot till att tro att utfallet blir olika. Det är, för spaniens räkning, först efter fascisten Francos död, när Spanien blev ett öppet, mångkulturellt samhälle (internt och externt) som det blommade upp och utvecklades från ett u-land till en modern väststat.

• Dorian Ertymexx
    Naranjos skrev 2014-03-23 18:05:22 följande:
    Nä, det har ju gått riktigt uselt för U-landet Japan. Riktiga skitbilar bygger dom - för att inte tala om elektroniken som är på 60-talsnivå. Måste vara all fisk som gör japanerna korkade och landet så dåligt. Det kändes som man rest 100 år tillbaka i tiden när jag var där senast. Häst och vagn i stället för taxi och tunnelbana. Fattar inte hur de klarat sig.
    Japan är ett mångkulturellt land. Och det är först efter att de påtvingats (såsom var fallet för Japan) mångkultur och öppen handel som de växte från en feodal, efterbliven stat till en modern makt som till och med gav USA en utmaning i andra världskriget. Det är just mångkulturen som gjorde japan mäktigt, inte att de låste in sig med sina "japanska värderingar".

Ska du komma med exempel, tänk igenom dem ordentligt först. Vänskapligt tips.
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2014-03-23 20:50:26 följande:

MP har faktiskt en tvingande punkt i sitt partiprogram om att vi måste äta mindre kött och istället gå över till vegetarisk kost. De håller öppet för att det kanske måste till "politiska insatser" för att nå detta mål:

"Konsumtion som har negativ klimatpåverkan, såsom fossilt drivna transporter, fossil energi och animalier, måste minska. Politiska insatser måste samverka med ett medborgerligt engagemang för en mer hållbar livsstil. En sådan livsstilsförändring kommer att se olika ut för olika människor. Genom att resa mer miljövänligt, handla mer lokalt producerat, äta mer vegetarisk mat, energieffektivisera hemmet och konsumera färre prylar ökar möjligheterna att leva ett gott liv inom de ramar miljön sätter."

www.mp.se/om/partiprogram/miljon

Jag ser inte problemet med att ha ett mål som leder till renare miljö och hälsosammare människor!? Och vart ser du det tvingande, och hur ska tvånget se ut? Tror du MP kommer införa köttkomissarer som skjuter folk som äter ett gram kött för mycket!?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?