• Anonym (Utrymme)

Min säng(vår säng) min plats!! Hjälp!!

Vi är i en känslig period med stor omställning i familjen, jag är bonusmamma och känner mig så otroligt instängd. Mina bonusbarn ska sova i våran säng väldigt ofta, oftast då jag jobbar(natt) men även när båda är hemma. Jag mår så fruktansvärt dåligt över detta. Jag känner lite såhär, jag står med öppna armar inför dessa barn, jag tröstar dom, pysslar om dom, städar med dom, hämtar å lämnar på skola å dagis, hjälper dom med duschen, hjälper dom med aktiviteter, jag betalar för dem, engagerar mig för allt som kalas, presenter, julklappar, påskpyssel å allt sånt(givetvis gör pappan oxå allt detta) dom är överallt i lägenheten, har varsina rum, jag är runt dom med mina bra sidor och dåliga sidor. När ja är på dåligt humör är jag ändå som en sol med dom. Jag är Naken inför dom på badhus osv. Men ett ställe är mitt ställe å de är MIN(vår) säng. Mitt(vårt) sovrum, där jag har mina personligaste saker och mitt täcke med mina lakan. Där inne vill jag INTE ha några barn springandes för kurragömma eller rota å absolut inte ha några barn sovandes (vi har gemensamt barn oxå som sover bäst i sin säng) Självklart får dom komma vid mardrömmar, sjukdomar, svårt å somna eller ledsna över nått som hänt osv. Men nu är de som en vana att när jag jobbar då ska dom sova där, å de är värre när jag inte är hemma, känslan är samma som att min man skulle ha tagit med en tjej hem från krogen å bara sovit med.. Sedan kommer dom å ska sova med oss oxå på ren vana nu bara för de är en jobbig period just nu. Självklart förstår jag de med, men när de direkt går till vår säng innan dom ens försökt sova i sin egen säng känns de som att de gått för långt. Är de helt sjukt å säga till min man att dom för försöka på riktigt att somna i sin säng å om de verkligen inte går får han lägga sig i deras säng? Även när jag jobbar å våran säng då skulle bli tom? De är även så att han inte bara kan lägga sig i deras säng utan å tjorva massa då han har hjälpmedel på natten som behöver flyttas på. Jag behöver min säng å sovrum.

• Svar på tråden Min säng(vår säng) min plats!! Hjälp!!
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Jösses) skrev 2013-11-05 16:02:54 följande:
    Det får vi väl ta för givet, för annars sätter hon ju inte barnets behov av att ligga nära med sin pappa före sina egna behov. Så det tror jag nog hon tror.
    Jo det är väl så. Jag vet av personlig erfarenhet att det är stor skillnad på hur man skulle vilja känna och hur man faktiskt känner när det ligger ett barn som inte är ens eget och sparkar en i ryggen på nätterna... 
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (förstår) skrev 2013-11-05 16:04:57 följande:
    Jo det är väl så. Jag vet av personlig erfarenhet att det är stor skillnad på hur man skulle vilja känna och hur man faktiskt känner när det ligger ett barn som inte är ens eget och sparkar en i ryggen på nätterna... 
    Jag vet det med... Jag vet det även med egna barn som inte kan ligga still. Men om man inte kan sätta sitt eget behov av en god sömn åt sidan i de fallen så är man tydligen empatilös. Man lär sig nåt nytt varje dag ;)
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Jösses) skrev 2013-11-05 16:08:00 följande:
    Jag vet det med... Jag vet det även med egna barn som inte kan ligga still. Men om man inte kan sätta sitt eget behov av en god sömn åt sidan i de fallen så är man tydligen empatilös. Man lär sig nåt nytt varje dag ;)
    Jag vet ett ganska bra sätt att göra folk empatilösa: Beröva dem sömn. En välkänd tortyrmetod... 
  • Mandel
    EllisBell skrev 2013-11-05 15:46:06 följande:

Ja, faktiskt tycker jag att det är fel på dig som förälder om du inte klarar av att sätta ditt barn före dig själv om han nu vill sova hos dig. Många barn har behov av att vara fysiskt nära sina föräldrar mer än någon halvtimme i soffan efter en lång dag på förskolan/i skolan.  Det får man räkna med när man skaffar barn.
    Vem har sagt att vi bara myser en halvtimme i soffan (vi har nog inte myst i soffan på flera år då vi inte sitter i och glor på tv om dagarna) och att de går hela dagarna på förskola/skola?

Ska jag låta barnen äta vad de vill och lägga sig när de vill med? Är det barnens viljor som ska styra oss som familj?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    EllisBell skrev 2013-11-05 15:52:00 följande:

Det här har noll och inget att göra med mig eller "mitt sätt". Det är helt naturligt för barn att vilja vara fysiskt nära sina föräldrar. Och har ett barn behovet att samsova anser jag att det bör gå föra vuxnas eventuella behov av en "privat sfär". Att inte kunna visa empati inför ett barns behov av närhet anser jag är mycket märkligt.
    Fast till vilket pris ska man samsova? 

Vad är det för glädje för barnen när mamma blir sjukskriven för att hon är utbränd pga sömnbrist? När pappa inte får sin projektanställning förlängd för han presterar inte på topp eftersom han sitter och gäspar hela dagarna?
    När mamma är så trött så hon glömmer kastrullen med kokande mat på spisen? När pappa råkar somna och inte är vaksam när barnet klättrar upp i bokhyllan och ramlar ned?
    När mamma somnar i bilen på väg hem i från affären och kör i diket...

När barnet självt inte sover bra utan är trött och gnälligt hela dagen? För självklart blir ju även barnen störda när de vuxna rör på sig, men skillnaden är att barnet förstår inte sambandet mellan det och tröttheten. 

Och hur länge "måste" man samsova? 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (förstår)
    Mandel skrev 2013-11-05 16:18:56 följande:
    Fast till vilket pris ska man samsova? 

Vad är det för glädje för barnen när mamma blir sjukskriven för att hon är utbränd pga sömnbrist? När pappa inte får sin projektanställning förlängd för han presterar inte på topp eftersom han sitter och gäspar hela dagarna?
    När mamma är så trött så hon glömmer kastrullen med kokande mat på spisen? När pappa råkar somna och inte är vaksam när barnet klättrar upp i bokhyllan och ramlar ned?
    När mamma somnar i bilen på väg hem i från affären och kör i diket...

När barnet självt inte sover bra utan är trött och gnälligt hela dagen? För självklart blir ju även barnen störda när de vuxna rör på sig, men skillnaden är att barnet förstår inte sambandet mellan det och tröttheten. 

Och hur länge "måste" man samsova? 
    Till vilket pris som helst tydligen, och så länge barnet vill förmodligen...
  • Emje

Alla har rätt till en egen vrå, att få bli respekterade. Det gäller bonusarna, och det gäller även dig! De har egna sängar och deras pappa kan ju sova m dem där ifall det behövs! Att vara förälder innebär självuppoffring. Som bioförälder kan det kännas tufft och som bonusförälder blir det ännu tuffare! Man måste få ha tillgång till ett andningshål, möjlighet att slappna av och ladda batterierna, en tid och/eller en plats där man får vara i fred. Din integritet måste respekteras likaväl som barnens, dina behov tillgodoses likaväl som barnens. Att få ha några få kvadratmeter fridlysta tycker inte jag är för mycket begärt!

• Fanny b
    Emje skrev 2013-12-04 20:31:58 följande:
    Alla har rätt till en egen vrå, att få bli respekterade. Det gäller bonusarna, och det gäller även dig! De har egna sängar och deras pappa kan ju sova m dem där ifall det behövs! Att vara förälder innebär självuppoffring. Som bioförälder kan det kännas tufft och som bonusförälder blir det ännu tuffare! Man måste få ha tillgång till ett andningshål, möjlighet att slappna av och ladda batterierna, en tid och/eller en plats där man får vara i fred. Din integritet måste respekteras likaväl som barnens, dina behov tillgodoses likaväl som barnens. Att få ha några få kvadratmeter fridlysta tycker inte jag är för mycket begärt!
  • Stoooopp

Tänk så här, när barnen kommer upp i tonåren vill de säkert låsa in sig själva på rummen nån gång. Klampar du in på deras rum och inte respekterar att de vill vara i fred då?

Samma respekt bör de visa för dig. Det handlar inte om att du tycker illa om dem (och behöver därför inte känna någon skuld för att säga ifrån) utan man måste sätta gränser och regler och man ska lära barnen att respektera det. Alla förälder har saker de inte tolererar och man är ju inte en sämre människa för det.

Dessutom tycker jag att man ska lära barnen tidigt att respektera regler, gränser etc. De måste lära sig att alla människor har olika behov och man kan inte alltid få sin vilja genom. Och då menar jag andra människor generellt, som deras kompisar och deras föräldrar.

Behöver du säga ifrån så ska du säga ifrån. Hoppas att du få med din partner på din sida.

• Stilla natt

Har samma problem.Jobbar natt och när jag kommer hem ligger en av bonusbarnen (4&5år) i sängen och tar upp all plats.Jag måste väcka min sambo och be de maka på sig eller flytta bonus till egen säng. De makar på sig i Sängen och det blir dragkamp om täcket då han lägger täcket Hellre om bonus! ! Blir såå arg att jag inte kan sova på några Timmar! Jag delar allt annat med bonus varannan vecka men Jag vill ha vår säng ifred!!! Min sambo tycker det e mysigt med alla i sängen och jag hatar Det!!!

Svar på tråden Min säng(vår säng) min plats!! Hjälp!!