Inlägg från: Kaa76 |Visa alla inlägg
  • Kaa76

Gravidtråd för oss som är över 35

plopp76 skrev 2014-04-14 21:01:22 följande:
    Skönt Insanejane att det verkar gå åt rätt håll just nu iallafall!

Sen vill jag säga tack till alla för era fina kommentarer och er omtanke, nu lämnar jag er och hoppas på att komma tillbaka så småning om. Kram och ta hand om er alla!

{#emotions_dlg.flower}
    STOOOOOR Kram till dig! Hoppas innerligt att få se dig här snart igen!
  • Kaa76

I dag är en jobbig dag. Började bra, var och lämnade prover och sedan har jag både provat mammabyxor (och behöver nog ännu en storlek mindre än jag trodde, är inte riktigt van vid detta) och massor av söta baby kläder, finns så mycket jag hade velat ha! :D  

Men sedan. I dag är det 10 år sedan min yngsta dotter begravdes och det gör bara ont, ont, ont. 

• Kaa76
    Myc skrev 2014-04-14 21:11:19 följande:
    Kära nån vad sorgligt en solig dag som denna. Får jag fråga vad som hände? Hur kommer det sig att din lilla dotter lämnade så tidigt? Vilken ofattbar sorg det måste vara. Jag brukar tänka på hur lyckliga vi ska vara för alla de stunder vi får med de små... De känns aldrig riktigt tillräckliga, de goda stunderna...
    Hon förblödde i samband med förlossningen. Hade maximal otur på alla sätt och vis, det borde ha gått bra, men gjorde det ändå inte. 
  • Kaa76
    Insanejane77 skrev 2014-04-14 21:34:33 följande:

Åh, dom där datumen är sååå vidunderligt jobbiga! Jag brukar bara ha en minnesdag, dagen då hon förlöstes (fast hon hade dött flera dagar innan men vi vet inte exakt när). Det är jobbigt nog med EN dag, eller hur, så jordfästelsedagen har jag på något märkligt vis bara förträngt... Minns inte datumet alls.
    Alla dagar är egentligen jobbiga men vissa årsdagar är outhärdliga. Och sorgen blir inte mindre men man lär sig att hantera den. Så upplever jag det iaf. Jag brukar försöka se till att hålla mig så sysselsatt som jag bara kan på min dotters dag men man måste få ha sin gråtstund och besöka graven eller minneslunden eller vad man nu har. Det är alltid jobbigt inför det besöket just men när man fått gråta klart brukar det kännas rätt förlösande och fridfullt inombords efteråt. Iaf funkar det så för mig för dagarna innan årsdagen så byggs pressen upp och man kan knappt tänka på annat. 

10 år, ofattbart hur tiden går... För oss är det bara 2 år och det känns som i förrigår typ. Märklig känsla... 
    Låt det göra ont, ha din gråtfest och om du har några minnessaker så ta fram dom och titta.
    STOR kram från en som också saknar sin dotter så hjärtat brister {#emotions_dlg.flower}

Visst är det en märklig känsla, det borde inte vara möjligt för livet att bara fortsätta som om inget hänt, och ändå gör det på något märkligt vis.  För mig har det gått lite upp och ner hur väl jag hanterar saknaden efter henne, men samtidigt växer tomrummet ständigt, blir fler och fler dagar som hon inte finns. 
    Mins ju så väl hur det var när mina andra döttrar var i samma ålder som hon, vet så väl vad det är vi inte får uppleva dag till dag.  Förra våren vikarierade jag i den klass hon hade gått i om hon överlevt. En så märklig känsla, och väldigt svårt att tänka bort. Att träffa de som skulle ha varit hennes klasskompisar, hennes vänner. Nej, blä, det är bra så väldigt jobbigt många dagar. 
  • Kaa76
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-15 20:50:08 följande:
    Det är så jobbigt med dessa dagar. Dödsdagen, begravningsfärgen och födelsedagen. Det gör så ont i hjärtat.
    Man blir aldrig en hel komplett familj igen.
    Kram
    Nej, man blir ju aldrig det, fattas alltid någon. Spelar inge roll hur lång tid som går, tycker tomrummet bara växer och växer.  Kram
  • Kaa76

Tack alla, är lite tungt överhuvudtaget just nu. 
    Har ju bearbetat allt många gånger om, men det gör ändå så förbaskat ont i bland. Och i bland kommer alla de där dumma tankarna. Om jag hade gjort si eller så i stället...  Vet ju att om jag tex velat bli snittad i stället (hade jag fått efter förlossning nummer två som var ordentligt jobbig) så hade hon levt i dag. Vet att hon med största sannolikhet levt om jag inte sovit den där timmen då jag började blöda. Men det förändrar inget, går inte att ändra nu och det hjälper inte det minsta att jag funderar vidare över det. Ändå är det svårt ibland att inte göra det. 

I dag begravdes min dotters kompis, hon ville gå dit med sina vänner, sover över hos en av dem nu efter, har bara pratat med henne på telefon. Men åh vad det värker i hjärtat. Givetvis för flickan, men nästan ännu mer för hennes föräldrar.  Att behöva begrava sitt barn, det är inget någon någonsin borde behöva göra, det kan inte bli mer fel än så. 

Så, till de lite trevligare. Var hos läkare i dag, sammandragningarna har inte påverkat tappen, gallsyre värderna ligger fortfarande bara strax över gränsen så ingen fara ännu (någon som har koll på vad de skall ligga på? Och vad ASAT skall ligga på? Har läbbigt dåligt minne.) blev dessutom sjukskriven till 50% till den 10/6 för foglossningen, känns så skönt!

• Kaa76
    Insanejane77 skrev 2014-04-16 21:55:06 följande:

Tala inte om det... Min svägerska var gravid samtidigt med mig och vi umgicks hela graviditeten och hon levererade 5 veckor innan mig. Vi umgås fortfarande mycket och att ständigt se hennes lilla dotter och veta att jag också skulle haft en dotter i samma ålder och dom skulle lekt och delat så mycket. Det gör ONT! Men jag älskar tösen och det är absolut inga som helst missunnsamhetskänslor involverade, men det är en ständig påminnelse, speciellt på julafton, påsk, födelsedagar osv. 
    Vet du, jag klandrar också mig själv ibland. Det föll sig så att jag inte förstod bättre än att jag trodde att jag hade fått en elak matförgiftning och att det var därför jag spydde så galet. Att det gjorde ont i överkroppen tänkte jag så klart berodde på allt krampande för att försöka spy. Jag var förstagångsföderska och visste inte att det var min lever som smärtade och att det var därför jag spydde. Min man hade varit ute den kvällen och jag berättade att jag mådde skit och han frågade mig medan han somnade typ om jag ville att vi skulle åka in. Och jag sa njaaa... För dom var hemska på sjukhuset och blev typ arga och irriterade när man hörde av sig med något och trodde det kunde vara på g (hade ringt om att slemproppen hade gått och ett par ggr om att jag upplevde minskade fosterrörelser). TÄNK OM jag hade sagt ja där istället! Hade vi åkt in där så kanske man hade kunnat rädda min lilla Iris! Och tänk om dom på sjukhuset hade gjort sina tester och förstått att jag hade havandeskapsförgiftning, om dom ens tagit urinprov... Men det gjorde dom inte, fast jag bad om det och dom borde ha gjort dom. Det var då, NU är det ingen som helst ide att gå och gräma sig över hur det kunde ha blivit eller borde ha varit. Men det är svårt att inte klandra sig själv för att man inte gjorde mer, visste mer eller agerade annorlunda, jävligt svårt! Men otroligt nog går livet vidare.

Ang. gallsyran så är jag inte hundra på vilket värde man bör ha men har för mig att man inte ska överstiga 10 mikromol/l. ASAT bör ligga under 0,61 och ALAT under 0,76. Alla tre värden har legat för högt för mig den här graviditeten men minns inte hur mycket. Ska be att få kika i morgon.

Ja, isch, antar att man alltid får leva med dessa tankar på ett eller annat vis. 

Men nu blir jag lite tveksam, hade för mig att det var något sådant, men läkaren lät så säker. ASAT låg på 3,8, tycker det är rätt mycket för höjt. Minns att jag var uppe på 7 med Tella,och det var ju inte jätte farligt, men det låter ju lite mycket. Gallsyran låg på 13 micromol så inte jätte mycket, men klart föröjt. Skall prata med min BM om detta tror jag. 
  • Kaa76
    Insanejane77 skrev 2014-04-16 22:37:13 följande:

Jag ska säga att jag inte är säker på värdena... Men jag hade alla gånger typ dubbelt så mycket mot vad man borde ha nyss. Jag ska se om jag kan länka till lite papper jag hittade på nätet så kan du kolla själv:

www.gotland.se/48151

Hoppas den länken funkar! 
    Vet inte hur det är med din BM men min kan absolut inte såna här saker utan det får jag diskutera med läkaren när vi ses. 

Tack för länken! Var BM som ansåg att jag låt för högt, så jag tror hon har koll. skall ändå höra med henne hur vi gör, klias ju något förbaskat med. 
  • Kaa76
    Insanejane77 skrev 2014-04-16 22:58:49 följande:
    Tror min Bm är lite gammalmodig faktiskt, hon vet inte så mycket om det jag frågar om och ofta så har jag bättre koll på en del saker än vad hon har. Men jag känner mig ändå trygg med henne på något vis för hon är omtänksam och ser till att ringa och ordna för mig så rätt personer kan reda ut vad det nu må vara.
    Hepatos brukar det väl kallas när man får väldigt höga gallsyror, ska visst klia som sjuttsingen! Min farmor hade det med alla sina tre barn och på den tiden fick hon bli igångsatt. Vet inte hur man gör idag faktiskt. Men prata du med din BM och se om det inte finns något ni kan göra åt saken. :)
    Är ju det viktigaste, att man känner sig trygg och att det är en trevlig person, och det är ju så man skall göra, skicka vidare när man själv inte vet :)

Ja, hepatos kallas det, hade ajg med Tella. Och just nu håller jag på att bli knäpp av detta kliande, kryper och kliar över allt, framför allt i händer och fötter, vilket också är typiskt för hepatos. Ja, ja, får väl se vad de säger, och i annat fall be om nya prover om några veckor. 
  • Kaa76
    Sessan78 skrev 2014-04-22 21:15:30 följande:
    Tappen är påverkad så jag får lov att spendera natten på förlossningen. Fått en spruta bricanyl så nu är det bara att vänta och hoppas på goda nyheter...
    Men fy! Håller tummar och tår för dig! 
  • Kaa76
    Lindsey jätte stort grattis, vad härligt! 

Har varit läbbigt tyst här ett tag, antar att det är läge att uppdatera. 
    Har väldigt ont av mina fogar, är halvtidssjukskriven, men vete sjutton om jag inte behöver bli helt sjukskriven snart  
    Har varit på förlossningen förra veckan pga smärtsamma sammandragningar, har haft det en omgång innan och blev kollad då, då var allt ok, så denna gång med, men jobbigt är det. Hoppas slippa fler omgångar men skall komma in igen om det blir så jobbigt.
    Var hos BM i fredags,  sf mått i veck 25+.....öh...3? var 25 cm, så fullt normalt, hjärtljud 140. 
    Vi pratade lite om förlossningen med Tella, min yngsta dotter som förblödde, och hon föreslog att jag skall göra ett till UL den 2:e juni, hon tänkte det kunde kanske lugna min oro lite och det tackade jag så klart ja till. Om jag är orolig eller inte känner av henne lika ofta som vanligt så kan jag ringa dagtid och få en tid för att lyssna till hjärtljuden samma dag, och annars tycke hon jag borde vända mig till förlossningen, är ju ingen som mår bra av att vara orolig. känns ändå bra, Tella var ju fullt frisk osv, men ja, det är ändå jobbigt med all oro. 

Sedan icke gravidites relaterat, men som inverkar mycket på hur jag mår för tillfället. Vet att jag nämnt det innan, att jag hade en relation med en kille som mår psykiskt dåligt och att det därför tagit slut. Har haft en hel del kontakt med hans bästa kompis så jag har ändå haft lite koll på vad som händer. Och den här killen är väldigt svårt sjuk, han har en hjärntumör, den är godartad och han har haft den länge, men nu har den börjat växa i massor. Den senaste tiden har han varit nedsövd större delen av dygnet, han har fruktansvärt ont, behandlingen hjälper inte och hans njurar verkar vara på väg att lägga av helt. Natten till söndag hörde han av sig, verkade helt veck, men fick i alla fall fram att han själv tror att han dör snart.  
    Är så otroligt ledsen, finns ju inget jag kan göra, och då han inte vill prata med mig så kan jag inte ens finnas där för honom, finns inte ett jotta jag kan göra mer än vänta på att han dör  
  • Kaa76
    DragonWoman skrev 2014-05-12 21:51:19 följande:
    Bjuder på en magbild idag smile5.gif

V 20 smile1.gif
    Jätte fint! 
  • Kaa76

Hej hej, jätte länge sedan jag skrev här sist.  Är över 200 nya inlägg och tja, ja, funkar inte riktigt att läsa i kapp så jag hoppas allt är bra med alla!

Själv är det väl inte så där jätte bra. Är i v. 31 nu, 32 om en timme Och själva graviditeten är väl inte värre än den var innan, däremot har det hänt en del riktigt jobbigt hemma.
    Dessutom har jag tydligen fel på mitt hjärta, var inlagd i 13 dagar på först HIA och sedan arytmiklinik. Har något som heter dolt Wollf-Parkinsson-Whites syndrom. De flesta får inte så stora problem men jag känner av det nästan oftare än jag inte gör det, är väldigt påverkad och skall bli opererad så fort lillknyttet är fött. 
    Känns jätte konstigt, att gå från att ha en vilopuls på 60 och även om jag haft väldigt ont av foglossning varit relativt aktiv, till att ha ett hjärta som sällan slår mindre än 100 slag i minuten, om jag går bara ett par meter går pulsen upp i 130,140 och fortsätter sedan uppåt om jag inte tar det lugnt. Svimmar flera gånger i veckan och orkar inte vara vaken mer än några timmar åt gången. Är helt handikappad av detta och kan inte bo hemma, är ju ensamstående, så nu bor jag och mina tjejer hos mina föräldrar. Jobbigt det med, men nödvändigt. 
    Som tur är verkar bäbisen inte påverkas så mycket av hur jag mår, men klart att det hela tiden finns en oro för hur det skall gå :/  
    På måndag skall jag träffa läkare och prata snitt, antar att det inte kommer bli någon diskussion alls nu när jag mår så här. 

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35