Inlägg från: Kaa76 |Visa alla inlägg
  • Kaa76

Gravidtråd för oss som är över 35

Knytet skrev 2014-03-12 11:04:22 följande:
    Blodprov o UL idag gick bra. Plutt mätte perfekt, skönt
    Vad skönt! :)
  • Kaa76
    emjh skrev 2014-03-12 17:41:19 följande:
    Provtagning imorse. 
    Hade till min förvåning fint blodvärde på 134. 
    Blodsockret var också bra. 

Blodtrycket låg på 140/87. Jag brukar ligga högt men har aldrig mätt på morgonen förut, tänker att det kanske borde vara lägre då? 
    Jag hade dessutom protein i urinen men jag fick inget värde. 

BM konstaterade att det onda i ryggen är foglossning men eftersom det är så tidigt (11+) så trodde hon att det kommer gå tillbaka och jag fick en del tips om vad jag ska tänka på. 
    Är ju mer stigningen de tittar på än själva värdet, så det är säkert helt ok för just dig med det blodtrycket :)

Håller tummarna för att din foglossning blir bättre, har tyvärr själv stora problem med det. 
  • Kaa76

Har RUL i morgon och är ordentligt orolig, riktigt varför vet jag inte, eller ja, har en massa små orsaker, men inget som borde göra mig så här orolig.  Är dessutom sjuk och blir jag inte feberfri tills i morgon får jag inte göra det, är nog det som oroar mig mest just nu, vill bara att allt skall vara bra :( 

• Kaa76
    MjölkChoklad skrev 2014-03-12 22:16:20 följande:

Håller tummarna för att du är feberfri imorgon!!!! Helt naturligt att man är nervös o orolig. Jag är i vecka 7 och nästa vecka ska jag på VUL. Kommer att vara så nervös innan - tänk om de säger att där inte finns något... Imorgon hoppas jag få läsa här att du varit på RUL och att allt såg toppen ut
    Tack! Ja, det är väl det, men jobbigt är det. Förstår att du oroar dig med, är svårt att inte göra det. Mådde bättre så jag kom i väg
  • Kaa76
    emjh skrev 2014-03-13 14:11:24 följande:
    Hur gick det? Hoppas allt gått väl! 
    Det gick så bra så Fast den lilla ville inte samarbeta, vände sig hela tiden mot ultraljudssonden så alla bilder blev som denna, var lite vår mätt då hon inte ville ligga still alls och blev flyttad några dagar, så i dag är jag i v.17+2 i stället för 18+0. Var svårt att se könet också, men bm var 80% säker på flicka så jag säger nog hon nu, även om jag vet att det inte är säkert Känns så skönt att det är över nu!

• Kaa76
    PoL skrev 2014-03-13 10:34:19 följande:
    Här händer det grejer! Fick igenom remissen för mkp i en grannkommun o ska dit på undersökning och samtal på mån! Om det går att göra ett mkp blir det under nästa v! Iiiiih! Skönt och läskigt...
    Vad skönt! 
  • Kaa76
    Insanejane77 skrev 2014-03-13 11:27:05 följande:

Är nu i v 26 sedan några dagar. Har fått högt blodtryck och fått börja medicinera och idag fick jag veta att jag har fått graviddiabetes också XO. Jag som tyckte att det räckte med att inte kunna sova på nätterna pga kramper i benen, skyhög puls och hjärtklappning, daglig huvudvärk och foglossning... Nu börjar det bli väldigt trögt och jag är inte ens i tredje trimestern ännu, det suger verkligen! 
    Jag är hemma på dagarna som tur är men kan inte längre göra som jag vill och brukar. Orkar inte åka och handla eller göra ärenden för jag blir "sjuk" när jag kommer hem och måste sova och hela dagen spenderas sedan med sprängande huvudvärk i sängen. Är det någon annan kring samma vecka som börjar få det trögt också? 

Något som är positivt är däremot att vi har varit och köpt tapeter till bebisrummet nu och dom ska upp i veckan eller senast nästa vecka :) Det kan kännas lite väl tidigt att göra det här än men eftersom vi renoverar hela huset och det bara är det rummet kvar som saknar tapeter så valde jag fina neutrala tapeter som passar i barnrum men som ändå skulle passa i ett extra sovrum eller kontor om det vill sig illa igen.  

Usch vad jobbigt!  Var sjukskriven från v.11 och graviditeten ut förra gången och också alldeles för trött och medtagen för att göra något alls, är otroligt drygt och segt!  Vet inte riktigt vad man skall göra heller, är ju som det är, tror man bara får försöka stå ut. 
  • Kaa76
    emjh skrev 2014-03-13 14:15:52 följande:
    Ja det har du rätt i, tack för det. 
    Åh vad jobbigt, vilken vecka är du i? Haft problem länge?  Jag hade inga problem alls förra gången så jag känner mig lite ovan med detta, har inte fått in rutinen att vara försiktig med hur jag rör mig eftersom det varit så lite och relativt lindrigt men bara de senaste dagarna har jag märket en försämring. Ska skärpa mig med skor & trappor och häftiga rörelser osv. 

Hoppas det blir bättre för dig! 
    Är i v.18, har haft problem från v.6 ungefär. förra gången blev jag heltidssjukskriven i v.11, så har klarat mig lite bättre denna gång även om jag just nu blir snabbt sämre. Är ju tyvärr sällan man blir bättre, även om det kan avstanna om man har tur, är vad jag hoppas på just nu.
  • Kaa76
    PoL skrev 2014-03-17 19:55:10 följande:
    Tack tjejer, det gick jättebra! Var dönervös men blev lugn på en gång då läkaren tittade med ul o sa att det kommer gå bra att göra mkp på tors! Sen gjorde hon en tidig rul - kollade att hjärna, ryggrad, hjärta, etc såg bra ut samt att storleken var rätt på huvud o kropp jmft med varandra och grav veckan. Oj, vad lättad och lycklig jag blev
    Så nu gäller det bara att mkp går bra med!!
    Vad skönt att höra! Lycka till på torsdag!
  • Kaa76
    Insanejane77 skrev 2014-03-13 21:01:58 följande:

Vad roligt! Grattis till ett lyckat RUL :D Skoj att du tog reda på vilket du väntar, blir lite enklare om man kan halvera namnhögen liksom :) Har ni funderat på namn ännu? För mig blev det mycket mer verkligt sedan jag fick reda på kön :)

Ja, jag ska försöka :) Men märker att allt blir mycket mycket enklare om jag bara inte gör så mycket. Mår nästan som mig själv då. Så jag kanske kan köra varannan dag vila eller nåt så länge.

Ja, är rätt säker på att det blir en liten Roo  Döttrarna gillar det inte, men var sjutton, är jag som bestämmer  Har mest svårt att bestämma mig för i vilken ordning namnen skall vara, vill att det skall låta snyggt, lutar åt Elsa Roo Jenny, men det känns lite små klumpigt, men men har ju några månader på mig att fundera. Om det mot förmodan skulle bli en pojke blir det en Miko (Tom Lukas i andra namn.) Har ni funderat något?  Och ja, det blir ju det på något vis, mer nära när man vet lite mer om den lilla. 

Tyvärr är det ju så, vilar man mycket lir det lättare, men det är ju inte så roligt i längden alla gånger heller. 
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35