Inlägg från: Kaa76 |Visa alla inlägg
  • Kaa76

Gravidtråd för oss som är över 35

Snowgirl skrev 2014-01-24 10:47:04 följande:
    Det gick inge bra på ultraljudet idag. Det fanns bara en hinnsäck stor som i v 6 och jag skulle ha varit i v 9+5 GråterLycka till ni andra. Jag har stått för en del av den dåliga statistiken så nu hoppas jag av hela mitt hjärta att det får gå bra för alla i tråden.
    usch vad sorgligt :(  Och jobbigt för dig, är just så det bara inte får vara *kram*
  • Kaa76

Fast en del saker som kan påverka barnets födelsevikt kan ju just påverka den uppåt. Tex riskerar även personer som inte har diabetes att få väldigt stora barn om de överkonsumerar socker.  
    Jag har i alla fall slutat att dricka kaffe nu (efter att ha varit extrem stor konusment) men det är inte för missfalls eller födelsevikt risken utan för att det helt enkelt smakar blöööö när jag är gravid. Samma med cola, inget gott. Lite lustigt, har varit samma sak med alla barnen, morgonen efter de fötts har jag druckit kaffe som vanligt! 

Lindsey, slut klämmen på ditt inlägg fick mig att le stort. Men ja, visst är det sant! Min andra dotter vägde 4640, och jo, ut skulle hon ju, men det var ju inte riktigt lika lätt som med stora syster på 3185....

Idag är ännu en dag med extremt illamående, det hade lugnat sig lite den senaste veckan, inte försvunnit men så att jag ändå funkat på jobbet och då där. Men i går och idag! Nej blö, detta är inget kul alls! Är nu i v.12 och har inget större hopp om att det kommer släppa den här gången heller.

• Kaa76

Ja, jag har för mig att det är andra halvan som de påverkas mest under. Tror det faktiskt har en viss inverkan, även om gener osv påverkar med. Åt rätt mycket söt saker, framför allt kex med citronfyllning och kräm, när jag väntade min 4,6 kg dotter.  Vilket jag inte gjorde med de andra två, som vägt 3,185 och 3,240. Med yngsta åt jag i stort sätt bara is!  Totalt gick jag inte upp mycket alls med dottern som vägde så mycket, det mesta var vätska, men jag misstänker att det är just vad man stoppar i sig som påverkar, inte så mycket ens egen vikt (även om diabetes ger större barn och högre vikt hos mamman med.) 

Tack, hoppas jag med, är inte så där jätte kul i längden :(

• Kaa76

I morgon skall jag på KUB test, blir sju på kvällen så jag slipper ta ledigt :)  Är mest orolig över att jag inte kommer få svar direkt, blodproven tog de i onsdags, men jag antar att de vet hur lång tid det brukar ta och så där, vill ju gärna få veta då jag är där.  Såg den lilla i torsdags så jag är inte speciellt orolig över hur det är med den just nu i alla fall :)

• Kaa76

Hemma igen. Blev inget KUB i dag utan får ta det om en vecka men är glad ändå. Den lilla vägrade helt enkelt att samarbeta överhuvudtaget. Jag har väldigt mycket ärrvävnad efter mitt akutsnitt (som gick upp och behövde sys om, så jag har ärr som efter två snitt) och det gör det lite svårt att se om man inte får syn på den lilla i en bra vinkel. Och det var den tydligen inte alls intresserad av. Men det var samtidigt skönt att se hur den fnattade runt, och storleken stämmer, så vitt hon kund mäta (den lyckades åla till det i sid led med och total vägrade att ligga någorlunda rak med ryggen) med vad de sa på VUl (dvs ett par dagar större än vad det borde vara, men det är ju bara positivt :) ) 

• Kaa76

Så, nu har jag gjort KUB testet, lyckades röra till tiden, viste inte om det var 18:15 eller 18:45, vet fortfarande inte men fick komma in 18:30....  Själva underökningen tog 40 minuter för detta är en envis liten sak som inte gillar att samarbeta men tydligen tycker det är jätte kul att snurra runt och vifta med händerna.  Fick riktigt bra siffror, risken för trissomi 18 och 13 är 1/20000, för trissomi 21 var den 1/9000 något. Risken för någon i min ålder, med min vikt och med mitt antal barn är 1/154 så det var ju super bra siffror!
    Det lite trista var att hon skickade bilder till min mail, men det fungerade inte :(  hon skickade dem till sin egen telefon med, så jag skall få dem från henne, men det var ju trist att inte få se dem nu. Fick en bild utskriven i alla fall, och den är så fin så :)

• Kaa76

jag har också testat lergigan comp, och tyvärr mår jag ännu mer illa av dem :(  Verkar vara lite individuellt hur man reagerar på dem. 

• Kaa76
    Kroken skrev 2014-02-03 21:48:27 följande:

Jag måste ta dom tillsammans med mat annars mår jag mer illa av dom. I övrigt så får jag hjärtklappning av dom och känner mig skakig. Jag är inte van vid koffein så det är det jag reagerar på. Men får som sagt bara i mig en om dagen ungefär, så det kan jag ha överseende med. Det här illamåendet går ju över så småningom ändå. Brukar vara i v.13-14 för mig och jag hoppas det blir så den här gången med. Jag härdar ut så länge även om det inte är rolig precis.
    Jag till hör de där som mår illa hela vägen, eller ja, har gjort det med mina andra tre, förväntar mig att göra det nu med. Är lite bättre ibland, men varje gång jag känner att jo, just nu mår jag faktiskt inte så illa så slår det till med full kraft..... blä.
  • Kaa76
    DragonWoman skrev 2014-02-03 22:49:52 följande:
    Hm, misstänker att det är mf på g här

Ska på vul på onsdag så får det isf bekräftat då... Känns lite tråkigt faktiskt Obestämd
    Men åh vad trist! Håller tummarna för att du har fel! Har själv blött massor denna graviditet, jag menar så mycket att personalen på gyn akuten blivit bekymrade, klart mer än vid mina missfall i höstas, men konstigt nog har det hitintills gott bra!
  • Kaa76
    Insanejane77 skrev 2014-02-03 22:47:34 följande:

Vad kul att allt såg bra ut, grattis till det :) Riktigt riktigt bra siffror måste jag säga :D Vi fick 1/6000 på alla 3 , för 2,5 år sedan fick jag också 1/20000. Det går fort utför kan man säga!Obestämd

Hoppas du får bilderna snart! Jag har min i telefonen som bakgrundsbild, jättesöt profil har hon, kan knappt vänta på att få träffa henne och se på riktigt.Solig

Tack! Och ja, jätte bra siffror, är så nöjd så. Både blod prov och själva nackspaltens bredd var ju super bra, så då känns det dumt att tänka på ålder och antal barn innan, och ja, vikt.  1/6000 är ju också jätte bra, är ju faktiskt lägre risk än risken är generellt utifrån tex ålder. 
    Önskar jag kunde ha bilderna så,  behöver en smartphone! Men hoppas jag får dem som bild snart i alla fall. Äldsta stors syster, 18 år, har i alla fall beundrat lillan :)  Och ja, viss längtar man en massa när man väl sett dem!
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35