Inlägg från: Kaa76 |Visa alla inlägg
  • Kaa76

Gravidtråd för oss som är över 35

Irmeline skrev 2014-02-08 13:59:27 följande:
    Vilka fina bilder!! Längtar Såå efter egna ;)
    Om 18 dagar ska jag på vul/ul. Vänta vänta vänta...
    Förstår jag! Vilken vecka är du i nu?
  • Kaa76

Kan bara hålla med! De har sparat bilder, ibland flera, från alla UL de gjort med mina tjejer, och det är alltid de där "tråkiga" bilderna av viktiga organ som de sparar. Just för att de är så viktiga. Hade något varit fel hade hon kallat på någon för att få extra hjälp, och min erfarenhet är att de gör det vid minsta lilla osäkerhet. Sedan kan man ju aldrig garantera något så egentligen är det ju det ända de kan säga; att allt ser bra ut just nu. 

• Kaa76
    emjh skrev 2014-02-08 22:36:37 följande:
    Jag vet inte, det är en teori jag har bara. Eftersom mitt myom var så stort så tänker jag mig att det hela tiden tryckte ihop allt i magen där det redan var trångt och att det gjorde illamåendet värre. 
    Men det är bara teorier. Jag vet inte ens om jag har myom nu men det ska bli intressant att se sen på RUL.
    Du får gärna berätta vad de säger! Har aldrig haft myom innan och känner mig lite allmänt okunnig. 
  • Kaa76
    Sessan78 skrev 2014-02-10 08:44:52 följande:
    Vecka 16 och jag har en liten "fisk" i magen! Mysigt!!!
    Vad härligt! Väntar med spänning på att det skall bli lite tydligare rörelser i min mage (har känt en del, fick på KUB förra måndagen bekräftat att det verkligen är lillfisen jag känner ibland, men misstänker ändå att 80% av aktiviteten beror på gaser ) De påstår ju att det skall bli lättare och lättare att känna rörelser tidigt för varje graviditet, men jag blir bara mer och mer osäker :)
  • Kaa76
    emjh skrev 2014-02-09 11:20:47 följande:
    Myom är oftast godartade och inget hinder. Om de blir för stora kan de sitta i vägen för en vaginal förlossning och innebära att kejsarsnitt är enda alternativet (så skulle det ha blivit för mig). 

En annan komplikation är att myomet vrider sig och "dör" och det ska orsaka hemska smärtor (har jag sluppit tack & lov). Mitt stora myom (hade flera) fick näring av graviditeten och växte, från 8,4 cm vid RUL till 10 cm vid operationen ett par veckor senare. 

Anledningen till att jag opererades (har jag kanske redan skrivit) var att de trodde det var en malign tumör. 

Har man stora myom kan de trycka på urinblåsan och göra att man måste springa på toa ännu oftare, orsaka tyngdkänsla i magen mm. mm. (smärta, riklig mens osv.). 

Men som sagt, oftast är det ingen fara eller något man gör så mkt åt och det är ganska vanligt, iaf. mycket vanligare än jag trodde. 
    Tack för svaret!  Vet mest att de kan göra det svårt att bli gravid och svårt för fostret att fästa ordentligt (och då orsaka missfall) men tycker det är svårt att hitta något om hur det är att vara gravid med det.  Jobbigt med operation under graviditeten, hos mig misstänker de ju inget sådant, däremot att blödningarna kan bero på det.   
  • Kaa76

Grattis! Vad härligt att allt såg bra ut och vad mysigt med en liten tjej! :) 

• Kaa76
    Scarlett01 skrev 2014-02-16 19:58:40 följande:
    Hur går det för er tjejer? Hur mår ni?

Hur är det med dig Plopp? Länge sedan du skrev nu Hoppas allt är bra!
    Undrar jag med?   
  • Kaa76

Min foglossning är inget kul :( fasar lite för nästa vecka, på helgerna gör jag i stort sätt inget mer än sover så då funkar det ändå någorlunda, men har så ont att jag nästan gråter när jag går ut med hunden. och i morgon börjar ännu en vecka med heltids jobb :(  Skall till sjukgymnast på torsdag, får se vad hon säger, om hon tycker jag borde be att få bli sjukskriven. 

• Kaa76
    plopp76 skrev 2014-02-16 20:43:43 följande:
    Tack för att ni undrar vart man tagit vägen :)
    Klart man undrar :)  Såg att du letade gravidkläder för redan runda, är själv rätt stor och har hittat en hel del på bonprix.se !  
  • Kaa76
    plopp76 skrev 2014-02-16 21:23:27 följande:
    Ok

Ok! Jag har kikat där lite idag faktiskt Hur är storlekarna? Tar man det man brukar ha eller?

Har faktiskt dragit mig för att kika för mycket på FL... tycker att jag bli mer orolig av allt jag läser här om missfall och sånt. Känns ibland som om det är fler som får missfall än som det går bra för.
    Vet faktiskt inte, eller ja, jag uppfattar dem som rätt normala men jag har gått ner över 25 kilo de senaste åren och insett att jag inte riktigt har koll på vilken storlek jag "borde" ha (bara att allt jag har hemma är väldigt förstort) 

Kände så innan med, fick ju själv missfall två gånger förra året och var så säker på att det skulle sluta så nu med med tanke på alla blödningar. Samtidigt så vet jag ju att missfall inte alls är så vanligt som man lätt för intryck av, men det är svår att slappna av när man hör om det hela tiden. Börjar slappna av nu när jag är i v.15, jag hoppas det skall kännas bättre för dig med när du kommer lite längre :)
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35