• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Aftonstjärna

Mitt första barn föddes också med kejsarsnitt pga sätesläge, allt gick jättebra och eftersom det var första barnet var det inte speciellt tungt efteråt då jag fick repa mej i lugn och ro. Fick ha henne hos mej i "uppvaket" efter operationen, det var en härlig stund.  Amningen var nog det knepigaste, tog 3 dagar innan mjölken steg ordentlig och Elsa, som vägde 4,1 kg när hon föddes var ju hungrig så mina bröstvårtor blev såriga av allt ammande. I efterhand tycker jag personalen borde gett henne extramjölk så ja fått ha lite paus emellan gångerna. Tror att amningen kommer igång snabbare om man har barn sedan tidigare och det inte är så länge sen man ammade sist. När sonen föddes (vaginalt) 3,5 år senare satte jag bara igång och ammade utan problem, så skönt! Är spänd på hur det blir denna gång efter 9 års paus.

Jag tillbringade nästan en vecka på sjukhuset. Minns jag rätt drog de upp mej på benen ett dygn efter snittet. Första natten tillbringade jag utan baby bredvid mej, det var jobbigt, längtade så! Ringde efter en sköterska på morgonen och fick ha babyn bredvid mej efter det Hjärta. Njöt faktiskt av att bli ompysslad av personalen och det var ganska skönt att få vara så länge på sjukhuset då det var första barnet, hann suga i mej en hel del tips och råd. 

JOBBIGT efter snittet var att hålla sig för skratt, gjorde Skrikandes ont i ärret och jag är en sån som skrattar mycket och ofta Skrattande
    LÄTT var att gå på toa jmf med efter den vaginala förlossningen...

bf 23/10
  • Aftonstjärna
    FruFA79 skrev 2014-05-01 10:15:33 följande:
    Vi får se om det blir som planerat med ryggmärgsbedövning. Mitt blod (trombocyter) har varit påverkat p.ga. min Tysabri-behandling (mot MS), men nu när jag skall lämna blodprover innan snittet så hoppas jag att mitt blod är bra för jag har varit utan MS-behandling sedan septemper 2013 då jag blev gravid.

Låter som en kanonbra återhämtning. Hoppas på samma.
    Min man måste åka hem till vår son 1 dygn efter snittet, och jag oroar mig lite över om jag skall klara mig och dottern själv på BB. Vad tror du som genomgått ett kejsarsnitt?
    Hoppas blodvärdena är bra! 

Min man fick inte alls vara med på bb, låg i ett rum med 1-2 andra, har varit så bägge gångerna jag varit på bb... Du kommer nog att klara det bra! Ganska snabbt kommer man på benen och babyn väger ju inte mycket så hen orkar man nog bära bra! Om man sitter och ammar kan man ladda upp med mjuka kuddar mot ärret/magen. Och personalen finns ju där för att hjälpa till!
    bf 23/10
  • Insanejane77
    FruFA79 skrev 2014-05-01 10:15:33 följande:
    Vi får se om det blir som planerat med ryggmärgsbedövning. Mitt blod (trombocyter) har varit påverkat p.ga. min Tysabri-behandling (mot MS), men nu när jag skall lämna blodprover innan snittet så hoppas jag att mitt blod är bra för jag har varit utan MS-behandling sedan septemper 2013 då jag blev gravid.

Låter som en kanonbra återhämtning. Hoppas på samma.
    Min man måste åka hem till vår son 1 dygn efter snittet, och jag oroar mig lite över om jag skall klara mig och dottern själv på BB. Vad tror du som genomgått ett kejsarsnitt?

Precis samma som för mig då, beror mest på trombocytantalet om jag kan vara vaken eller inte. Ja och lite om narkosläkaren kan sticka mellan kotorna där jag har diskbråck och lite kärlskador. Återstår att se!

Jag har lite svårt att jämföra min upplevelse med ett vanligt kejsarsnitt då vi hade sådan oerhörd sorg. Jag behövde verkligen min make där hos mig, men det var mest känslomässigt. Rent fysiskt så klarade jag mig rätt bra även om jag hade problem med blodtrycket och prickar för ögonen från min havandeskapsförgiftning. Jag tyckte gott att min man kunde åka hem till sin dotter och sova så vi slapp ordna med barnvakt åt henne och jag var på benen samma dag som snittet och duschade själv dagen efter. Visserligen yr i kolan men klarade det ensam. Men, när jag tänker på det så hade det känts otäckt att vara själv med en liten nyfödd om jag var så där yr som jag var. Så med tanke på att jag var sjuk och vi hade ett dödfött barn så kanske inte jag är rätt person att jämföra med? 

Rent spontant så känns det som att du ju lär behöva din make när du kommer hem men på sjukhuset klarar du dig säkert själv. Om inte så finns det ju massor av personal som kan hjälpa dig :) 

• Lagombutwhy

FruFA79, på sjukhuset finns personalen där för dig så du behöver inte vara orolig! Skönt om mannen kan vara med första dygnet dock, så att bebisen kan vara hos er hela tiden. Om han måste åka hem blir det ett spring med sköterskor dygnet runt, men det är ju bara för någon/några dagar :)

Att amningen kommer igång snabbare vid vaginal förlossning är tack vare att kroppen känner av proceduren..under värkarbetet påverkas mjölkproduktionen också. Vid snitt fattar ju kroppen inte vad som händer. Rätt vad det är så är bebisen ute liksom, och det tar då en stund extra för mjölken att rinna till. Extra viktigt då att låta barnet suga så ofta som möjligt!

• Fiamedbarn

Är det så att personalen kan ta upp och byta på barnet, och lägga det vid bröstet? Eller klarar man det själv redan första dygnet?

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • FruFA79
    Aftonstjärna skrev 2014-05-01 10:27:22 följande:
    Hoppas blodvärdena är bra! 

Min man fick inte alls vara med på bb, låg i ett rum med 1-2 andra, har varit så bägge gångerna jag varit på bb... Du kommer nog att klara det bra! Ganska snabbt kommer man på benen och babyn väger ju inte mycket så hen orkar man nog bära bra! Om man sitter och ammar kan man ladda upp med mjuka kuddar mot ärret/magen. Och personalen finns ju där för att hjälpa till!

Tack för ditt fina svar. Oroar mig nog i onödan. Jag har amningskudde kvar efter sonens amningsperiod och den har jag redan packat i BB-väskan. Eftersom jag går på antenatal pga min MS så hoppas jag att det blir son de lovat; att min man får stanna 1 natt iallfall innan han måste hem till våran son.
  • Lagombutwhy

Jag klarade det definitivt inte första dygnet! Såå frustrerande att ligga still när första läkarkollen gjordes, första blöjbytet osv.. Först ett dygn efter snittet kunde jag bära henne själv..

• FruFA79
    Insanejane77 skrev 2014-05-01 10:36:35 följande:

Precis samma som för mig då, beror mest på trombocytantalet om jag kan vara vaken eller inte. Ja och lite om narkosläkaren kan sticka mellan kotorna där jag har diskbråck och lite kärlskador. Återstår att se!

Jag har lite svårt att jämföra min upplevelse med ett vanligt kejsarsnitt då vi hade sådan oerhörd sorg. Jag behövde verkligen min make där hos mig, men det var mest känslomässigt. Rent fysiskt så klarade jag mig rätt bra även om jag hade problem med blodtrycket och prickar för ögonen från min havandeskapsförgiftning. Jag tyckte gott att min man kunde åka hem till sin dotter och sova så vi slapp ordna med barnvakt åt henne och jag var på benen samma dag som snittet och duschade själv dagen efter. Visserligen yr i kolan men klarade det ensam. Men, när jag tänker på det så hade det känts otäckt att vara själv med en liten nyfödd om jag var så där yr som jag var. Så med tanke på att jag var sjuk och vi hade ett dödfött barn så kanske inte jag är rätt person att jämföra med? 

Rent spontant så känns det som att du ju lär behöva din make när du kommer hem men på sjukhuset klarar du dig säkert själv. Om inte så finns det ju massor av personal som kan hjälpa dig :) 

Håller tummarna för att ryggmärgsbedövning funkar för oss bådaDrömmer

Jag förstår att den oerhörda sorgen ni drabbades av komplicerade snittet och tiden efteråt.
    Beklagar eran förlust igenHjärta

Ja, min man kommer att vara föräldraledig första månaderna p.g.a att jag snarast efter FL skall göra MR av hjärna och ryggmärg (då ser man hur min MS utvecklats). Direkt efter det får jag min MS-medicin i dropp och då måste mina infektionsvärdenn (CRP:n) vara bra.
  • FruFA79
    Lagombutwhy skrev 2014-05-01 11:10:42 följande:
    FruFA79, på sjukhuset finns personalen där för dig så du behöver inte vara orolig! Skönt om mannen kan vara med första dygnet dock, så att bebisen kan vara hos er hela tiden. Om han måste åka hem blir det ett spring med sköterskor dygnet runt, men det är ju bara för någon/några dagar :)
    Att amningen kommer igång snabbare vid vaginal förlossning är tack vare att kroppen känner av proceduren..under värkarbetet påverkas mjölkproduktionen också. Vid snitt fattar ju kroppen inte vad som händer. Rätt vad det är så är bebisen ute liksom, och det tar då en stund extra för mjölken att rinna till. Extra viktigt då att låta barnet suga så ofta som möjligt!
    Tack snälla för ditt lugnande svar, jag är mkt mer orolig sedan jag fick diagnosen MS.
    Så sköterskorna kan hjälpa till dygnet runt? Förra BB-tiden så var dem osynliga men då åkte jag ju hem efter 24 timmar och amningen fungerade perfekt (vaginal förlossning).

Jag har redan råmjölk i brösten, hoppas att amningen skall fungera som den gjorde för 5 år sedan. Nu får jag bara amma 3-4 dagar tills jag får mitt dropp Tysabri (bromsmedicin mot MS). Satsar på att ge råmjölken och sedan vänja vid flaska.

• Fiamedbarn
    FruFA79 skrev 2014-05-01 11:34:52 följande:
    Tack snälla för ditt lugnande svar, jag är mkt mer orolig sedan jag fick diagnosen MS.
    Så sköterskorna kan hjälpa till dygnet runt? Förra BB-tiden så var dem osynliga men då åkte jag ju hem efter 24 timmar och amningen fungerade perfekt (vaginal förlossning).

Jag har redan råmjölk i brösten, hoppas att amningen skall fungera som den gjorde för 5 år sedan. Nu får jag bara amma 3-4 dagar tills jag får mitt dropp Tysabri (bromsmedicin mot MS). Satsar på att ge råmjölken och sedan vänja vid flaska.

Jag var på BB en vecka efter min vaginala förlossning, men där hjälpte inte BM till alls, mer än att förklara hur barnet ska få tag om bröstet, hur man lägger barnet rätt och så. Men allt praktiskt fick vi sköta själva fast sömnbristen var hemsk då jag tvingades väcka barnet var 3:e timme, pumpa, mata med kopp, försöka amma - och sen kanske vila max en halvtimme i stöten. Jag hoppas VERKLIGEN att det är annorlunda med snitt! När man dessutom är själv...
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35