• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • FruFA79
    Fiamedbarn skrev 2014-05-01 15:29:12 följande:
    Jag var på BB en vecka efter min vaginala förlossning, men där hjälpte inte BM till alls, mer än att förklara hur barnet ska få tag om bröstet, hur man lägger barnet rätt och så. Men allt praktiskt fick vi sköta själva fast sömnbristen var hemsk då jag tvingades väcka barnet var 3:e timme, pumpa, mata med kopp, försöka amma - och sen kanske vila max en halvtimme i stöten. Jag hoppas VERKLIGEN att det är annorlunda med snitt! När man dessutom är själv...

Nu blev jag rädd. Måste kolla upp hur de gör på mitt BB.
  • Fiamedbarn
    FruFA79 skrev 2014-05-01 16:23:35 följande:

Nu blev jag rädd. Måste kolla upp hur de gör på mitt BB.
    Det var inte meningen att skrämma upp dig, men det är ju bra att vara föberedd på hur det kan vara. Du gör rätt i att prata med dom innan tycker jag! Detta var i Helsingborg.
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • PoL

Här var det en massa intressant att läsa ikapp om jag önskar att man på förhand kunde veta hur det skulle gå; vaginal vs ks, så man kunde välja det bästa alt min första fl (vaginal) gick i det stora hela bra, min andra (oxå vaginal) avslutades med komplikationer o akut operation så vi blev kvar på bb en v. Nu med tredje barnet är jag inne på ks för att inte råka värre ut än förra fl, men samtidigt finns där osäkerheten. För det kan ju ändå gå bra. Men eftersom jag är ensamstående måste jag välja det alt som bäst möjliggör att jag kan vara med mina barn o klara av att ta hand om dom själv.

Klart att det finns hjälp att få, men det blir svårt om det handlar om mer än en lr två dar tror jag...

Svårt!

Irmeline: hur har det gått med ängelsound (lr vad den nu hette), har den funkat?

• emjh

Tack alla, det värmer! Vi kollade inte kön. Min man ville men jag sa att vi bara kunde kolla om vi höll svaret för oss själva och det ville inte han. :) Tidigare fick man inte veta i vårt landsting pga att man haft sena aborter pga "fel" kön (så fruktansvärt), men jag har hört att de får tala om nu. Jag bad dock att hon skulle kolla om det syntes något myom men tack & lov såg hon inget.

• emjh

Apropå kejsarsnitt så har jag ju inte fött med kejsarsnitt men jag blev ju opererad i buken i v22 (el 21, minns inte exakt) och då gjorde de ett lodrätt snitt. Jag var sjukskriven en månad efteråt och det är jag tacksam över. Jag vill absolut inte föda med snitt baserat på de erfarenheterna men jag förstår verkligen de som vill pga hemska vaginala förlossningar. En riktigt jobbig grej efteråt var att det gjorde galet ont i axeln (!) varje gång jag nös, hade gaser, åkte över ett gupp eller liknande. Här hört att man ligger med huvudet nedåt under en sån operation som de gjorde på mig & att det kunde bero på det, men annars har jag tänkt att ngn nerv kom i kläm eller så. Konstig efterverkan. :)

• Insanejane77
    emjh skrev 2014-05-01 22:40:49 följande:
    Apropå kejsarsnitt så har jag ju inte fött med kejsarsnitt men jag blev ju opererad i buken i v22 (el 21, minns inte exakt) och då gjorde de ett lodrätt snitt. Jag var sjukskriven en månad efteråt och det är jag tacksam över. Jag vill absolut inte föda med snitt baserat på de erfarenheterna men jag förstår verkligen de som vill pga hemska vaginala förlossningar. En riktigt jobbig grej efteråt var att det gjorde galet ont i axeln (!) varje gång jag nös, hade gaser, åkte över ett gupp eller liknande. Här hört att man ligger med huvudet nedåt under en sån operation som de gjorde på mig & att det kunde bero på det, men annars har jag tänkt att ngn nerv kom i kläm eller så. Konstig efterverkan. :)
    Det är gas som dom använder under operationen som samlas och gör ont i axeln, försvinner på nån dag eller två men det är märkligt att det blir så! 
  • emjh
    Insanejane77 skrev 2014-05-01 23:04:56 följande:
    Det är gas som dom använder under operationen som samlas och gör ont i axeln, försvinner på nån dag eller två men det är märkligt att det blir så! 

Intressant, det hade jag ingen aning om! För mig gjorde det ont i åtminstone ett par veckor efteråt, men jag kanske var överkänslig. :)
  • Insanejane77
    emjh skrev 2014-05-01 23:15:54 följande:

Intressant, det hade jag ingen aning om! För mig gjorde det ont i åtminstone ett par veckor efteråt, men jag kanske var överkänslig. :)
    Hm, fast jag ser att du hade ett lodrätt snitt, den här gasen jag pratar om används vid titthålsoperationer för att skapa mer utrymme för kirurgen att arbeta på. Gasen upplevs iaf som smärta i axelpartiet Jag vet detta pga av att jag själv opererat min mage tre ggr. Minns inte längre om det var likadant efter mitt KS.
    Jag tror inte att du är överkänslig alls, bara att man upplever smärta på olika vis och olika länge :)
  • Lindsey Egot the only one

Man använder enbart gas vid titthålsoperation och inte vid öppen kirurgi.

• Irmeline
    PoL skrev 2014-05-01 19:56:59 följande:
    Här var det en massa intressant att läsa ikapp om smile1.gif jag önskar att man på förhand kunde veta hur det skulle gå; vaginal vs ks, så man kunde välja det bästa alt smile2.gif min första fl (vaginal) gick i det stora hela bra, min andra (oxå vaginal) avslutades med komplikationer o akut operation så vi blev kvar på bb en v. Nu med tredje barnet är jag inne på ks för att inte råka värre ut än förra fl, men samtidigt finns där osäkerheten. För det kan ju ändå gå bra. Men eftersom jag är ensamstående måste jag välja det alt som bäst möjliggör att jag kan vara med mina barn o klara av att ta hand om dom själv.
    Klart att det finns hjälp att få, men det blir svårt om det handlar om mer än en lr två dar tror jag...
    Svårt!

Irmeline: hur har det gått med ängelsound (lr vad den nu hette), har den funkat?
    Inte kommit med posten än, har ju varit helgdagar och så. Hoppas det kommer snart!
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35