• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Lindsey Egot the only one
    Insanejane77 skrev 2014-05-02 18:51:10 följande:
    Ja, det var det jag menade med inlägget ovan att jag nu såg att hon hade ett lodrätt snitt så det kan ju inte vara därför då. Fast jag tror att jag haft den där axelsmärtan även vid min blindtarmsoperation som var öppet snitt... Märkligt, man har ju ingen aning om vad dom gör när man är nersövd :P

Apropå angelsound. Jag har en här hemma som jag har använt några gånger under mitten av graviditeten när jag var väldigt orolig. Jag har provat den för några veckor sedan också men sedan magen har vuxit så mycket så är det svårare för mig att få in hennes hjärtljud. Troligen pga "vetedegen" jag har på magen XD Så jag lyssnar inte med den längre, gör mig bara orolig när jag inte hittar hjärtljuden. Den är bra att ha men man ska inte lyssna för ofta :)
    De lägger en lite i backe när man opereras med huvudet neråt. Inte alls mycket lutning men det gör att man kan ha ont i andra delar av kroppen efteråt.

Jag är livrädd för operation fast jag har en jäkla tuff fasad. Min gallstensoperation har ju gjort mig invalid och jag kommer aldrig kunna arbeta igen pga den kroniska smärtan jag fick pga alla komplikationer jag fick efter den operationen. Ändå var det bara fyra små snitt på 1cm vadera för titthållsinstrumenten som är gjorda. Ändå kan det gå så jäkla fel.

Nackdelen är att bebisen fortfarande ligger på tvären eftersom det finns gott om plats efter fem syskon och jag skulle aldrig klara av ett vändningsförsök för min kroniska smärta sitter i just buken. Då får de söva mig. Och då vill jag nog hellre ha snitt än ett vändningsförsök. Men vi får se.
  • Fiamedbarn
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-04 20:04:40 följande:
    De lägger en lite i backe när man opereras med huvudet neråt. Inte alls mycket lutning men det gör att man kan ha ont i andra delar av kroppen efteråt.

Jag är livrädd för operation fast jag har en jäkla tuff fasad. Min gallstensoperation har ju gjort mig invalid och jag kommer aldrig kunna arbeta igen pga den kroniska smärtan jag fick pga alla komplikationer jag fick efter den operationen. Ändå var det bara fyra små snitt på 1cm vadera för titthållsinstrumenten som är gjorda. Ändå kan det gå så jäkla fel.

Nackdelen är att bebisen fortfarande ligger på tvären eftersom det finns gott om plats efter fem syskon och jag skulle aldrig klara av ett vändningsförsök för min kroniska smärta sitter i just buken. Då får de söva mig. Och då vill jag nog hellre ha snitt än ett vändningsförsök. Men vi får se.
    Vad var det som gick fel med operationen?
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
    Fiamedbarn skrev 2014-05-04 20:32:19 följande:
    Vad var det som gick fel med operationen?
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
    De brände ett hål på gallgången ca en cm ovanför gallblåsan som de inte såg så galla läckte ut i buken. Jag fick ett buk hematom på höger flank efter där de gick in med instrumenten, trycket i buken pga gallvätskan gav mig proppar på äggstocksvenerna så äggstockarna svullnade för blodet kunde inte ta sig därifrån och ena proppen droppade ut i stora kroppsvenen. Min son var tre veckor när operationen var och jag kom hem när han var tre månader. En vecka på IVA då de inte visste om jag skulle överleva. Jag är själv sjukvårdsutbildad och hade tyvärr monitorerna vända mot mig när jag piggnade till och hade blodtryck på 65/45 några gånger så jag var illa däran. Fick dödsångest faktiskt och sjukhusprästen var tom inkopplad. Det är snart 4 år sedan.

Är tacksam att jag lever.
  • Insanejane77
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-04 20:04:40 följande:

Jo jag vet att dom tippar en på operation, men att det ska kännas som att man varit med om en bilolycka där man flugit genom rutan eller som att man försökt tackla en ekdörr känns jättemärkligt! 

Jobbigt med komplikationer... Min man fick det också av just gallstensoperation. Han fick akut gallstensinflamamtion och det var så illa att dom opererade honom relativt akut, efter en dag från att han sökte vård. Det skulle vara en enkel titthålsoperation men slutade med ett 30 cm öppet snitt där han höll på att förblöda för AT-läkaren hade råkat snitta en artär. Som om inte det vore nog så är hela ärret nu en nervskada där han har jätteont och vissa dagar kan han inte ens ha något plagg som nuddar. Han håller bilbältet ut från kroppen medan han kör :S Detta är ändå 5 år sedan operationen ägde rum! USELT!

På vilket vis har du komplikationer av din op?

• PoL
    DragonWoman skrev 2014-05-04 19:48:58 följande:

3 dagar kvar till rul... Och nervositeten har vaknat... Tror iofs att jag verkligen känner bebisen i magen dagligen nu ( vild bebis ) men kan ju faktiskt vara tarmarna med...

Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
    Förstår dig, känner precis likadant! Fast jag känner inte min bebis så mycket än...

Rul imorn för mig, håll gärna tummarna!!
  • emjh

PoL & DragonWoman: Lycka till, tänk att ni ska få se era små nu! :) 

• emjh
    Fiamedbarn skrev 2014-05-02 19:56:31 följande:
    En polyp på livmoderhalsen kan kan tydligen knipsa bort utan operation under graviditeten. Den sticker ut som en tunga från livmoderhalsen och är ca 2-3 cm lång och nästan lika bred. Jag tror inte röntgen behövs, hon kunde se den vid en vanlig gynundersökning.

Jag vill verkligen ha bort den nu!! Ska ringa på måndag och se om jag kan få någon tid. Hon nämnde efter undersökningen att hon hade kunnat ta bort den nu, men hon erbjöd sig inte att göra det...så det borde i alla fall vara en rätt så enkel procedur. Jag är bara lite orolig för mer blödningar eller att det skulle vara en risk under pågående graviditet. Men jag har hört andra göra det under graviditeten utan problem.
    Aha, men då förstår jag att du vill ta bort den så fort som möjligt! Lycka till!
    Insanejane77 skrev 2014-05-04 20:48:47 följande:

Jo jag vet att dom tippar en på operation, men att det ska kännas som att man varit med om en bilolycka där man flugit genom rutan eller som att man försökt tackla en ekdörr känns jättemärkligt! 

Jobbigt med komplikationer... Min man fick det också av just gallstensoperation. Han fick akut gallstensinflamamtion och det var så illa att dom opererade honom relativt akut, efter en dag från att han sökte vård. Det skulle vara en enkel titthålsoperation men slutade med ett 30 cm öppet snitt där han höll på att förblöda för AT-läkaren hade råkat snitta en artär. Som om inte det vore nog så är hela ärret nu en nervskada där han har jätteont och vissa dagar kan han inte ens ha något plagg som nuddar. Han håller bilbältet ut från kroppen medan han kör :S Detta är ändå 5 år sedan operationen ägde rum! USELT!

På vilket vis har du komplikationer av din op?

Läs mitt inlägg 1803 här precis innan ditt.

Jag kan inte heller ha saker som trycker mot magen på höger sida där min nervskada sitter så det ska bli intressant att se hur det blir nu när magen tänjs ut.

Insanejane vilket sjukhus blev han op på?

• Insanejane77
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-04 21:04:05 följande:
    Läs mitt inlägg 1803 här precis innan ditt.

Jag kan inte heller ha saker som trycker mot magen på höger sida där min nervskada sitter så det ska bli intressant att se hur det blir nu när magen tänjs ut.
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-04 21:04:43 följande:
    Insanejane vilket sjukhus blev han op på?
    Fy satan vad hemskt XO Jag missade ditt inlägg för jag hade påbörjat mitt eget och inte hunnit se ditt därför. Usch så jäkla otäckt! Det där måste dom väl ändå ha anmält sig själva för??
    Min make opererades på USÖ i örebro.

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35