• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Irmeline
    Sessan78 skrev 2014-04-30 13:20:16 följande:
    Jag har just fått veta att jag har GBS. På barnmorskan lät det som om det var ganska lugnt och att jag kommer att bli behandlad med antibiotika i samband med förlossningen.
    Eftersom jag inte vet så mycket om det så började jag googla på GBS. Känner mig inte riktigt lika lugn nu...även om det verkar vara väldigt ovanligt så verkar det ju som om det kan gå riktigt illa. Någon här som har vet/kan något om GBS? Ska samla på mig lite frågor och sen ta det med bm/läkare...
    Nej fy vad jobbigt! Jag har läst lite om GBS, det finns faktiskt en jättebra tråd här på FL om det:

www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html

och som TS i den tråden skriver, något som alla bör veta, så ni som inte vet vad det är, Läs!!

Och Sessan, stå på dig och kräv behandling vid behov. Verkar som om sjukvården ignorerar detta ibland.
  • emjh
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-02 08:39:46 följande:
    Man använder enbart gas vid titthålsoperation och inte vid öppen kirurgi.

Ok, jag har dålig koll. Då var det kanske en nerv som spökade trots allt. :)
  • Lagombutwhy

Jag beställde en angelsound i onsdags mot faktura, fick sms-avisering igår efter lunch att den kommit fram o fanns att hämta ut på mitt postombud. Det kallar jag snabba takter! :) (hann dock inte hämta ut den då ombudet stängde tidigare pga valborg)

• PoL
    Irmeline skrev 2014-05-02 11:29:53 följande:
    Inte kommit med posten än, har ju varit helgdagar och så. Hoppas det kommer snart!
    Surt! Tur att det är måndag igen snart
  • PoL
    Lagombutwhy skrev 2014-05-02 16:16:28 följande:

Jag beställde en angelsound i onsdags mot faktura, fick sms-avisering igår efter lunch att den kommit fram o fanns att hämta ut på mitt postombud. Det kallar jag snabba takter! :) (hann dock inte hämta ut den då ombudet stängde tidigare pga valborg)

Grymt bra
  • Insanejane77
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-02 08:39:46 följande:
    Man använder enbart gas vid titthålsoperation och inte vid öppen kirurgi.
    Ja, det var det jag menade med inlägget ovan att jag nu såg att hon hade ett lodrätt snitt så det kan ju inte vara därför då. Fast jag tror att jag haft den där axelsmärtan även vid min blindtarmsoperation som var öppet snitt... Märkligt, man har ju ingen aning om vad dom gör när man är nersövd :P

Apropå angelsound. Jag har en här hemma som jag har använt några gånger under mitten av graviditeten när jag var väldigt orolig. Jag har provat den för några veckor sedan också men sedan magen har vuxit så mycket så är det svårare för mig att få in hennes hjärtljud. Troligen pga "vetedegen" jag har på magen XD Så jag lyssnar inte med den längre, gör mig bara orolig när jag inte hittar hjärtljuden. Den är bra att ha men man ska inte lyssna för ofta :)
  • Fiamedbarn

Är det någon här som haft en polyp i livmodern eller på livmoderhalsen?

Jag åkte till förlossningen för att kolla en blödning idag och då upptäckte de en ganska stor polyp. Fick reda på att det skulle kunna innebära cancer, och efter egna efterforskningar är risken ca 1 %. De sa att den inte behövdes tas bort under graviditeten, men efter denna vetskap vill jag att den ska tas bort nu!! Alla polyper ska undersökas sen, så det hade ju varit bra att veta. Även om risken är liten så finns den ju där. I så fall får jag väl ta bort hela livmodern. Om allt går som det ska är jag ju ändå tvåbarnsförälder snart...

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • emjh
    Fiamedbarn skrev 2014-05-02 19:14:54 följande:
    Är det någon här som haft en polyp i livmodern eller på livmoderhalsen? Jag åkte till förlossningen för att kolla en blödning idag och då upptäckte de en ganska stor polyp. Fick reda på att det skulle kunna innebära cancer, och efter egna efterforskningar är risken ca 1 %. De sa att den inte behövdes tas bort under graviditeten, men efter denna vetskap vill jag att den ska tas bort nu!! Alla polyper ska undersökas sen, så det hade ju varit bra att veta. Även om risken är liten så finns den ju där. I så fall får jag väl ta bort hela livmodern. Om allt går som det ska är jag ju ändå tvåbarnsförälder snart...

Jag hade ju ett myom, nästan samma sak tror jag. Jag blev opererad i v22 just för att de inte kunde utesluta cancer, fick vänta tre veckor på provsvar efter op. Du är nog i goda händer, jag har aldrig känt mig så väl omhändertagen som då. De kommer säkert hålla extra koll. Hr du blivit röntgad? Jag kallades till magnetröntgen direkt efter att läkarna diskuterat mina ultraljudsbilder. Hur stor är polypen? Mitt myom var 10 cm i diameter. Men de blev oroliga för den var så mörk, hade många ytliga blodkärl. Först trodde de att mitt satt på ena äggstocken och att allt skulle ryka men det visade sig att det satt på livmodern. Jag hoppas och tror att det är lugnt för din del och att polypen försvinner av sig själv eller att de tar bort den efter förlossningen. Det är ingen höjdare att bli opererad med bebis i magen.
  • Fiamedbarn
    emjh skrev 2014-05-02 19:34:08 följande:

Jag hade ju ett myom, nästan samma sak tror jag. Jag blev opererad i v22 just för att de inte kunde utesluta cancer, fick vänta tre veckor på provsvar efter op. Du är nog i goda händer, jag har aldrig känt mig så väl omhändertagen som då. De kommer säkert hålla extra koll. Hr du blivit röntgad? Jag kallades till magnetröntgen direkt efter att läkarna diskuterat mina ultraljudsbilder. Hur stor är polypen? Mitt myom var 10 cm i diameter. Men de blev oroliga för den var så mörk, hade många ytliga blodkärl. Först trodde de att mitt satt på ena äggstocken och att allt skulle ryka men det visade sig att det satt på livmodern. Jag hoppas och tror att det är lugnt för din del och att polypen försvinner av sig själv eller att de tar bort den efter förlossningen. Det är ingen höjdare att bli opererad med bebis i magen.
    En polyp på livmoderhalsen kan kan tydligen knipsa bort utan operation under graviditeten. Den sticker ut som en tunga från livmoderhalsen och är ca 2-3 cm lång och nästan lika bred. Jag tror inte röntgen behövs, hon kunde se den vid en vanlig gynundersökning.

Jag vill verkligen ha bort den nu!! Ska ringa på måndag och se om jag kan få någon tid. Hon nämnde efter undersökningen att hon hade kunnat ta bort den nu, men hon erbjöd sig inte att göra det...så det borde i alla fall vara en rätt så enkel procedur. Jag är bara lite orolig för mer blödningar eller att det skulle vara en risk under pågående graviditet. Men jag har hört andra göra det under graviditeten utan problem.
  • DragonWoman

3 dagar kvar till rul... Och nervositeten har vaknat... Tror iofs att jag verkligen känner bebisen i magen dagligen nu ( vild bebis ) men kan ju faktiskt vara tarmarna med...

Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35