• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Aftonstjärna
    India skrev 2014-08-20 07:37:07 följande:

Måste fråga en liten sak. Jag har hittills( v33) gått upp 7 kg (har lite för mycket sen innan så jag är bara tacksam över att det inte har blivit så mycket) men nu har jag gått ner 3 kg...de sista två veckorna. Jag har inte på något sätt ändrat kosten eller rört på mig mer (går inte för alla sammandragningar o andra risker jag har). Har ni varit med om att gå ner i slutet av graviditeten? Tänkte först inte bry mig om det men om lillen nu lägger på sig mycket varje vecka och jag samtidigt går ner, så blir det ju mer jag "går ner" egentligen..

Är lite nervös idag då jag ska iväg o göra ett UL till (placenta placering, tillväxt, flöde) eftersom läkarna inte är överens om hur jag ser ut...

Kanske det är så att det ryms mindre mat i magen? Jag tycker i alla fall att jag får äta mindre portioner, blir så snabbt mätt då magen tar så mycket plats! Skönt att du får gå på ul och kolla läget iaf! Lycka till idag! 
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    Kaa76 skrev 2014-08-19 01:58:05 följande:

Hej!  Insåg att jag inte skrivit något alls om hur det gått för oss. Hade en riktigt jobbig graviditet då jag drabbades av ett hjärtfel i v. 26 (tror jag det var?). Min lilltjej föddes tillslut med akut snitt i v. 36. Om någon vill läsa om oss har jag postat en förlssningsberättelse på min blogg. me-and-my-life-and-my-belly.blogspot.se/2014/08/update-in-swedish-english-version-is.html

Vilken otroligt dramatisk förlossningsberättelse! Grattis till den lilla! Hoppas du nu får bra hjälp med ditt hjärta så att vardagen kan börja. Krya på dej! 
    bf 23 oktober
  • emjh
    Kaa76 skrev 2014-08-19 01:58:05 följande:

Hej!  Insåg att jag inte skrivit något alls om hur det gått för oss. Hade en riktigt jobbig graviditet då jag drabbades av ett hjärtfel i v. 26 (tror jag det var?). Min lilltjej föddes tillslut med akut snitt i v. 36. Om någon vill läsa om oss har jag postat en förlssningsberättelse på min blogg. me-and-my-life-and-my-belly.blogspot.se/2014/08/update-in-swedish-english-version-is.html

Ojojoj Kaa... vilken berättelse. Sitter också med tårarna strömmande. Blir upprörd över att vårdpersonal kan vara så hänsynslös när de kände till din historia men också otroligt rörd av sköterskan som vakade över er. 
    Hoppas det blir ordning på hjärtat och snittet och att du snart bara kanfå njuta av din lilla! 
  • emjh
    India skrev 2014-08-20 07:37:07 följande:

Måste fråga en liten sak. Jag har hittills( v33) gått upp 7 kg (har lite för mycket sen innan så jag är bara tacksam över att det inte har blivit så mycket) men nu har jag gått ner 3 kg...de sista två veckorna. Jag har inte på något sätt ändrat kosten eller rört på mig mer (går inte för alla sammandragningar o andra risker jag har). Har ni varit med om att gå ner i slutet av graviditeten? Tänkte först inte bry mig om det men om lillen nu lägger på sig mycket varje vecka och jag samtidigt går ner, så blir det ju mer jag "går ner" egentligen..

Är lite nervös idag då jag ska iväg o göra ett UL till (placenta placering, tillväxt, flöde) eftersom läkarna inte är överens om hur jag ser ut...

Jag tänker också vätska? Det är ju inte lika varmt längre och du kanske inte är lika svullen? Lite så är det för mig. 
  • emjh

Alltså, jag är ju sämst i världen på att ringa, tror det är en kombo av telefonskräck och att inte vilja besvära i onödan. Dumt, jag vet. 

Hur som helst har jag gjort upp med min teamleader på jobbet att vi tar det dag för dag de dagar som är kvar. Idag t.ex. har jag jobbat hemma och genast mår jag mkt bättre. Så fort jag varit på jobbet en stund får jag jätteont, både i mage och underliv/bäcken. Knepigt. 

Idag har jag antingen åkt på jordens magsjuka eller så är det någon annan slags reaktion, har iaf. nästan aldrig varit så dålig i magen tidigare. Men jag har iaf, som sagt, mindre ont nu när jag kan vara hemma. Mycket skönt.

• kajsamupp

Stenungsundsbo -  Välkommen!

Kaa -  Grattis till bebis! Har inte läst bloggen än men förstår att du inte haft det lätt, hoppas ändå att du och bebis mår bra nu.

• India

Igår gick det bra på UL. Det fanns ingen bit av moderkakan ivägen längre. Överläkaren förstod inte vad som var problemet och varför förlossningen inte hade sett att allt såg jättebra ut...det känns ju tryggt inför den stora dagen :-/ Att de inte ser skillnad mellan blodkärlen i livmoderväggen och i moderkakan...

• PoL
    India skrev 2014-08-21 07:58:18 följande:

Igår gick det bra på UL. Det fanns ingen bit av moderkakan ivägen längre. Överläkaren förstod inte vad som var problemet och varför förlossningen inte hade sett att allt såg jättebra ut...det känns ju tryggt inför den stora dagen :-/ Att de inte ser skillnad mellan blodkärlen i livmoderväggen och i moderkakan...

Rysare... Men bor du i en storstad är det stor chans att det är annan personal där när det väl är dags!
  • Aftonstjärna

Går in i vecka 32 idag och börjar plötsligt känna mej väldigt gravid. Magen syns och känns, halsbränna hela dagen och fogarna ilar av korta promenader. Och trött är jag också! Så går det när semestern är slut och man ska försöka jobba och vara produktiv Skrattande Så nu tänker jag lyssna på min kropp och lägga mej ner med en bok!  

bf 23 oktober
  • PoL
    Aftonstjärna skrev 2014-08-21 15:27:19 följande:

Går in i vecka 32 idag och börjar plötsligt känna mej väldigt gravid. Magen syns och känns, halsbränna hela dagen och fogarna ilar av korta promenader. Och trött är jag också! Så går det när semestern är slut och man ska försöka jobba och vara produktiv Skrattande Så nu tänker jag lyssna på min kropp och lägga mej ner med en bok!  

bf 23 oktober
    Hihi helt rätt! Hoppas det är en bra bok

Själv har jag inte kommit till läsabokstadiet med en två-åring i huset
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35