• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Snowgirl
    Sessan78 skrev 2013-12-18 10:26:21 följande:
    Här är det ledsamt idag. Den här graviditeten mår jag fruktansvärt illa. Illamående med lite kräkningar all vaken tid. Det är ganska handikappande men jag kämpar på för att vardagslivet ska fungera efter bästa förmåga. Av min sambo möts jag bara med suckar, irritation och skuldbeläggning. Anledningen är att han måste ta dra det tyngre lasset hemma...ta större ansvar för dottern, matlagning och städning. Känner mig bara helt förtvivlad. Det är inte så att jag inte gör något, sköter allt tvätt, handling, ta ut sopor (där lukten får mig att spy).
    Nu vet jag inte ens om jag vill fortsätta min graviditet. Min sambo pratar inte med mig utan ger mig bara den tysta behandlingen (som vanligt). Känner mig bara otillräcklig...
    Försök att prata med honom. Vi har haft liknande sammandrabbningar där sambon har fått för sig att han har gjort allt här hemma. Det slutade med att jag gjorde en lista på vad jag gjorde under en vecka, vad han gjorde och vem som hade huvudansvaret för vissa saker. Jag tror att det gick upp ett ljus då. Han tyckte att han plockade grejer hela dagarna, men märkte inte vad jag gjorde. Listan var bra. Nu har vi mer förståelse för varandra.
  • Kia761 2
    Snowgirl skrev 2013-12-19 17:58:59 följande:
    Skulle inte tro att det beror på järnbrist. Jag är också galet trött och jag är bara i v 5. Järnvärdet kan inte bara rasa så där tänker jag, men det skadar väl inte att ta ett HB. När ska ni i tråden till barnmorskan första gången eller när var ni dit ni som har kommit lite längre?
    Mitt sunda? förnuft säger mig också att det inte är järnbrist heller men jag har aldrig känt mig så slutkörd i hela mitt liv. Kanske kan bero på att man har en liten tös som tar mycket av ens energi nuförtiden och en del tråkigheter i familjen.

Jag tog ett blodtryck hos barnmorskan igår då mitt blodtryck for i höjden i slutet på förra graviditeten men den riktiga inskrivningen har jag först i 21 januari. Dum som jag var nämnde jag inget om tröttheten. Vi pratade i allmänna ordalag om hur jag kände mig i den här graviditeten.
  • Anniina

Hej,
    jag fyllde nyss 42, gravid v. 9+3 efter flera års försök. Haft en ma för 1,5 år sedan, jättejobbigt. Men nu när jag var 8+0 fick jag se ett tickande hjärta på vul, log med hela kroppen när jag gick därifrån...
    Har en dotter som hinner fylla 15 innan denna bebis kommer, hon är jätteglad för att äntligen få syskon. Bebisen är min och sambons första gemensamma, dock är han inte så glad tyvärr, men säger nu att han "accepterat" det hela. Från början önskade han att jag skulle göra abort, men det vill jag absolut inte. Det har växlat under åren att han ibland velat, sen inte. Det finns ju inte så mycket tid att spela på för min del...

Hur som, jag är glad över att vara gravid, trots att jag knaprar lergigan och inte längre vet vad jag ska ha på mig Tungan ute...

• Smulpaj

Tack tack , vad roligt att få lite kontakt med äldre...(får man skriva så?????) mammor.
    Alla verkar så unga haha.

Jag har iaf ett grymt illamående att slåss med dygnet runt, och varken åksjuketabletter eller psykologiska armband funkar *vrååååål*'
    Tröttheten ska vi inte tala om... kan nog somna var som helst.

Ändå är jag så himla lycklig över alla symptom haha!

När ska alla ha sina knoddar när inne? Vore det inte kul om vi gjorde en lista el nåt?

Ska till MVC idag för samtal och tidsbeställning av kub test m.m. Måste erkänna att jag är lite orolig...

Kram på er!

★Michaela 940914★Daniel & William 960609★Emma 020119★Lina 050809★Isabelle 110713
  • Patricia4
    Smulpaj skrev 2013-12-20 10:28:34 följande:

Tack tack , vad roligt att få lite kontakt med äldre...(får man skriva så?????) mammor.
    Alla verkar så unga haha.

Jag har iaf ett grymt illamående att slåss med dygnet runt, och varken åksjuketabletter eller psykologiska armband funkar *vrååååål*'
    Tröttheten ska vi inte tala om... kan nog somna var som helst.

Ändå är jag så himla lycklig över alla symptom haha!

När ska alla ha sina knoddar när inne? Vore det inte kul om vi gjorde en lista el nåt?

Ska till MVC idag för samtal och tidsbeställning av kub test m.m. Måste erkänna att jag är lite orolig...

Kram på er!

?Michaela 940914?Daniel & William 960609?Emma 020119?Lina 050809?Isabelle 110713
    Hej

En Bf lista låter som en bra idé.

Är nyfiken, blir det här ditt sjunde barn? Tänker på barnnamnen längst ner på dina inlägg..

Kul med nån med många barn. Vi väntar vår fjärde och min äldsta är född -96:))
  • tovalisa

Enligt familjelivs graviditetsuträknare så har jag BF 19 augusti. Mina andra barn är båda födda i vecka 43, så jag antar att det är början av september som gäller, dock ... :)

Jag är lite fundersam gällande mina symtom, eller snarare avsaknaden av dem. Jag mår inte dåligt, har bara lite mindre aptit än vanligt. Jag är nog lite tröttare än vanligt, men inte så farligt. Värk, ilningar och sånt känner jag däremot av ibland. Rätt stora bröst har jag också fått, och magen känns uppsvullen. Men sådär direkt rågravid känner jag mej inte. (Med första barnet hade knappt några symtom, med andra barnet mådde jag däremot väldigt illa.) Så man undrar ju lite, men samtidigt är det väl bara att ge sej till tåls: det lär nog visa sej huruvida allt är i sin ordning, eller inte. Det är ju inte som att jag kan styra över det som händer, ändå.

Hur är det med er andra: mycket symtom, eller få/inga?

• Kia761 2
    tovalisa skrev 2013-12-20 11:07:12 följande:

Enligt familjelivs graviditetsuträknare så har jag BF 19 augusti. Mina andra barn är båda födda i vecka 43, så jag antar att det är början av september som gäller, dock ... :)

Jag är lite fundersam gällande mina symtom, eller snarare avsaknaden av dem. Jag mår inte dåligt, har bara lite mindre aptit än vanligt. Jag är nog lite tröttare än vanligt, men inte så farligt. Värk, ilningar och sånt känner jag däremot av ibland. Rätt stora bröst har jag också fått, och magen känns uppsvullen. Men sådär direkt rågravid känner jag mej inte. (Med första barnet hade knappt några symtom, med andra barnet mådde jag däremot väldigt illa.) Så man undrar ju lite, men samtidigt är det väl bara att ge sej till tåls: det lär nog visa sej huruvida allt är i sin ordning, eller inte. Det är ju inte som att jag kan styra över det som händer, ändå.

Hur är det med er andra: mycket symtom, eller få/inga?

Jag har symtom varannan dag, seriöst.

Idag är en "symtomfri" dag utan någon vidare växtvärk eller mycket illamående mer än lite hulkande.

Trött är jag dock för jämnan. Brukar sen när kvällen kommer känna av både det ena och det andra.
  • Patricia4
    FruFA79 skrev 2013-12-20 14:18:46 följande:
    Vi fick resultatet på KUB i dag. Sååå fint resultat, en tidig julklappGladGlad

Underbart!!! Vad är bra resultat, lite nyfiken på siffror? Vi har inte bestämt oss än för KUB eller inte...
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35