• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Leppardette
    Patricia4 skrev 2014-01-07 08:11:50 följande:
    Hej

Idag har jag fattat mod till mig och ska ringa till barnmorskan och boka tid. Är lätt illamående såhär på morgonkivsten och behöver inte tro hela tiden att jag får missfall...:/ 
    Hur mås det där hemma i stugorna? 

Jag har haft förstoppningen från helvetet, fick åka in akut i torsdags kväll för lavemang, och det var ju en upplevelse i sig... :-/ Nu frossar jag i frukt, katrinplommon, fikonmarmelad och kokosmjölk, plus underhållsdos Laktulos på barnmorskans rekommendation. Funkar toppen men fy sjutton vad jobbigt det var! Trodde jag skulle spricka!

Lite rädd att det värsta är kvar, det ska (kan) tydligen vara som värst i vecka 10 (är i vecka 6 nu) men äter mina katrinplommon som en snäll flicka och håller tummarna!

Började läsa boken "Vänta barn" som vi fick hos barnmorskan och shit, vad jag längtar till vissa av de där faserna av fosterutvecklingen!!! Blev alldeles tårögd. Första gången sedan plusset som jag börjar fatta att det är något litet därinne. En mikrobäbis, liksom!  

• Leppardette
    Patricia4 skrev 2014-01-07 12:56:50 följande:
    Sen när jag blir upprörd så blir jag verkligen UPPRÖRD Demon. Typ PMS gånger 100. Kan knappt lugna ner mig på direkten .Sen blir jag gråtfärdig. herregud vad fjantig man känner sig. Vet ju inte ens om jag vill ha KUB. Men när nån säger att jag inte får det blir jag galen...Skrikandes

Haha, känner igen mig exakt i din beskrivning, jag reagerar likadant! Vet inte om det är hormonerna men det är skönt att kunna skylla på det just nu. ;-P

• Leppardette
    MinM skrev 2014-01-08 10:40:31 följande:
    På läkarundersökningen kom vi överens om snitt som blir i v. 39 men det var vad jag ville också pga. omständigheterna!

Hej MinM, och grattis!

Nyfiken, varför ska du snitta? Jag har också funderingar på det, vore intressant att höra hur du/läkarna resonerar.

• Leppardette
    Kaa76 skrev 2014-01-13 17:48:36 följande:
    har fattat det som att risken för missfall pgs myom när man kommit så här långt inte är så stor, men vi får väl se vad de säger om två veckor, Känner mig lite lugnare nu i alla fall. 
    Kaa76, när (vilken vecka/dag) började du blöda?
  • Kaa76
    Leppardette skrev 2014-01-14 01:43:10 följande:
    Kaa76, när (vilken vecka/dag) började du blöda?
    Första gången? 5+6. Har blött av och till mer eller mindre hela tiden. är i v.9+5 i dag. 
  • Patricia4
    Leppardette skrev 2014-01-14 01:13:25 följande:

Jag har haft förstoppningen från helvetet, fick åka in akut i torsdags kväll för lavemang, och det var ju en upplevelse i sig... :-/ Nu frossar jag i frukt, katrinplommon, fikonmarmelad och kokosmjölk, plus underhållsdos Laktulos på barnmorskans rekommendation. Funkar toppen men fy sjutton vad jobbigt det var! Trodde jag skulle spricka!

Lite rädd att det värsta är kvar, det ska (kan) tydligen vara som värst i vecka 10 (är i vecka 6 nu) men äter mina katrinplommon som en snäll flicka och håller tummarna!

Började läsa boken "Vänta barn" som vi fick hos barnmorskan och shit, vad jag längtar till vissa av de där faserna av fosterutvecklingen!!! Blev alldeles tårögd. Första gången sedan plusset som jag börjar fatta att det är något litet därinne. En mikrobäbis, liksom! smile2.gif  

Hej

Har också haft förstoppning och vågar jag säga de tre senaste dagarna har det varit bättre. Det är ett helvete. För mig var det värst v 5 o 6 .tror att det är då kroppen reagerar på gravidhormonerna som mest. Hoppas det inte kommer tillbaka! Humöret är lite bättre också men skulle fortfarande avråda folk från att mucka gräl med mig ;)

Har ni redan fått träffa bm?

Ja den där söta boken är gullig. Har fått den tre gånger.

Om allt går bra denna gång har jag fött barn i tre olika årtionden och är 38 .. Kul va? Tyvärr är min upplevelse att förlossningsvården har blivit sämre. När första sonen föddes 1996 låg jag inne i 5 dgr och fick mycket stöd från barnmorskorna. Med dottern 1999 var vi där 3 dgr och med sonen född 2007 frågade dom mig om jag ville åka hem efter två timmar, hade inte ens fått rum på bb. Detblev 5 dgr istället då han var sjuk, men inte var det tack vare personalen vi upptäckte det utan min mammainstinkt. Så nu blir det med spänning som jag undrar om jag bara får telefonsupport och sambon får förlösa mig hemma ?;)

Ha en bra dag alla gravida och väntande pappor :)
  • plopp76

Hej hej!

Jag hade förstoppning först där direkt efter plusset tror jag. Eller förstoppning... men TRÖÖÖÖÖGT. Sen vände det och nu är det snarare tvärt om. Får ibland verkligen skynda mig så det inte händer en olycka :/ Eller riktigt så illa är det väl inte. Men jag kan inte gå och hålla mig nån längre stund, utan det är raka vägen till toa som gäller. Inte vidare roligt på jobbet med kontorslandskap Rynkar på näsan

Men men, på torsdag blir det VUL och jag är så grymt förväntansfull!

En annan sak som jag kom att fundera på igår. Det här med att vara hemma och mammaledig sen. Vi kommer troligen kunna styra upp det så att jag kan vara hemma rätt länge om jag vill. Och jag tror att jag vill det. Tänker att ska jag göra det här en gång i livet så vill jag ta vara på tiden i början. Den kommer ju aldrig tillbaka. Sen kanske jag vill börja med att jobba bara 2-3 dagar i veckan. Det ska bli intressant att se hur jobbet ser på det. Bävar för att överhuvudtaget tala om att jag är gravid...!

Aja, det är ett problem som kommer längre fram :)

• MinM
    Leppardette skrev 2014-01-14 01:31:01 följande:

Hej MinM, och grattis!

Nyfiken, varför ska du snitta? Jag har också funderingar på det, vore intressant att höra hur du/läkarna resonerar.

Jag födde min första dotter vaginalt och det gick jättebra och mådde prima efteråt.
    Med min andra dotter blev det planerat snitt pga. en stroke 1 år innan. Själva snittet gick bra men tiden efteråt var inte alls kul. Man får ju inte bära tungt eller träna...

Nu blir det planerat snitt igen pga. av samma orsaker som innan, läkaren vill inte utsätta kroppen för trycket.
  • Scarlett01
    Modesty Blaise skrev 2014-01-13 21:22:03 följande:
    Tack Scarlett! Jag vet inte om jag ska köra akupunkturen igen eller inte, velar... Tvivlar lite på hur stor påverkan det har tror jag. Samtidigt verkar det vara så många som lyckats just i anslutning till akupunktur. Om jag går igen så kommer jag inte att köra lika intensivt som i höstas utan endast gå dit i anslutning till ägglossningen.

Hur mycket påverkade akupunkturen att du blev gravid tror du?

Jag tror absolut att det hade inverkan. Vi hade ju försökt ett bra tag innan, och på andra äl blev jag gravid fast vi bara hade sex 4 dagar innan äl, inte vid äl! Jag fick ju mer älkänningar, och mensen blev oklumpig, plus att jag blev mer harmonisk i sinnet på nåt sätt, avstressad Jag fick också örtpiller som hon kallade för woom warming pills Och jag körde bara mellan mens och äl 2 ggr, ingenting efter äl. Men är övertygad om att det var det som fick min kropp " i balans"
  • Patricia4

Hej Ploppen:)

Låter skönt att vara mammaledig länge. Jag tror att vår bebis kan vara hemma 1,5 till 2 år men att jag efter amning jobbar obekvämt 60%.

Ska till läkare nu kl 11. Får se om vi får vul. Läste i en tråd att det inte var helt hundra att man såg hjärtat än. Det var nån som har varit i början av 7+ och såg inget men envecka senare syntes hjärtat ticka. Vi är på 7+ 4 om vi räknar MA som mensens sista dag. Funderar på om det vore smartast att skippa vul för sen kommer jag bara noija..:( och vänta så att man får helt säkert besked..

Hur skulle ni göra?

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35