• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Snowgirl

Ibland går ju allt på repeat i vården. Vi gjorde IVF 2009 innan den påbörjades togs det ett HIV-test. Jag blev gravid och det togs ett nytt HIV-test. Sen förlorade vi det barnet i v 23. Jag blev snabbt gravid igen och ett nytt HIV-test togs. Så tre HIV- test på ett år. Min barnmorska var däremot ganska förstående när det gällde information som jag redan hade.

• Snowgirl

Jag går själv på alla kontroller utom ultraljuden. Förra gången följde sambon med en gång för att barnmorskan ville träffa honom.

• Kaa76

jag funderar lite över den här infon som man får överallt på nätet, att det är efter 9 veckor moderkakan börjar bildas men att den inte tar över helt fören 12 hela veckor, känns som något "alla" känner till. Men det stämmer ju inte! Både då jag fick missfall i vecka 8+0 och nu när jag var inne för vul först i vad som måste varit 8+0 och  sedan  9+4 (enligt läkarna som undersökte mig) så pratade de om moderkakans placering osv. Tittade lite i de böcker jag fått från mödravården både då jag väntade min äldsta dotter -95 och nu då jag nästan räknas som förstföderska igen, och där står det om moderkakan just från v8 (dvs. 7+0) och som jag fattar det rätt har den tagit över det mesta långt innan v.12... 
    Spelar ju ingen roll i slutändan för oss, men jag tycker det är lite märkligt ändå, eller nej, har forskat lite kring hur föreställningar sprids och blir till fakta inom media och över nätet så egentligen är jag väl inte förvånad, men kanske lite ändå?   Hur mycket litar ni på vad ni läser på nätet? Litar ni mer på sådant ni hör från många håll eller på vad läkarna säger?  

• plopp76
    Kaa76 skrev 2014-01-16 18:16:15 följande:
    jag funderar lite över den här infon som man får överallt på nätet, att det är efter 9 veckor moderkakan börjar bildas men att den inte tar över helt fören 12 hela veckor, känns som något "alla" känner till. Men det stämmer ju inte! Både då jag fick missfall i vecka 8+0 och nu när jag var inne för vul först i vad som måste varit 8+0 och  sedan  9+4 (enligt läkarna som undersökte mig) så pratade de om moderkakans placering osv. Tittade lite i de böcker jag fått från mödravården både då jag väntade min äldsta dotter -95 och nu då jag nästan räknas som förstföderska igen, och där står det om moderkakan just från v8 (dvs. 7+0) och som jag fattar det rätt har den tagit över det mesta långt innan v.12... 
    Spelar ju ingen roll i slutändan för oss, men jag tycker det är lite märkligt ändå, eller nej, har forskat lite kring hur föreställningar sprids och blir till fakta inom media och över nätet så egentligen är jag väl inte förvånad, men kanske lite ändå?   Hur mycket litar ni på vad ni läser på nätet? Litar ni mer på sådant ni hör från många håll eller på vad läkarna säger?  

Jag förstår vad du menar och hur du tänker. Jag litar på det som läkarna säger och den fakta som är underbyggd med källor. Resten sållar jag faktiskt ganska frisk med. Sen finns det väl vissa "sanningar" som man tar till sig för att det låter vettigt och kan ha en bra grund, men i stort så går jag på det som är vedertaget inom hälsovården.

Nätet är ju fantastiskt på många sätt, men oxå en källa till att skapa många experter inom olika områden. 
  • Snowgirl

Plopp. Jag tänker lika som du fast det är inte alltid jag är överens med läkarna IVF-läkarna och läkaren på specmödravården som jag har träffat har jag dock mycket stort förtroende för.

• plopp76
    Snowgirl skrev 2014-01-16 19:10:35 följande:
    Plopp. Jag tänker lika som du fast det är inte alltid jag är överens med läkarna IVF-läkarna och läkaren på specmödravården som jag har träffat har jag dock mycket stort förtroende för.

Nej så kan det ju vara :) Ja dom läkarna och sköterskan jag träffat under utredningen har jag otroligt stor förtroende för så det som säger är lite som min lag ;)

Nej då, men jag tror att man ska ta till sitt sunda förnuft och inte gå på allt man läser. Sen finns det goda råd och bra vägledning oxå som inte är understödd av fakta så klart :)
  • Snowgirl
    plopp76 skrev 2014-01-16 19:20:46 följande:

Nej så kan det ju vara :) Ja dom läkarna och sköterskan jag träffat under utredningen har jag otroligt stor förtroende för så det som säger är lite som min lag ;)

Nej då, men jag tror att man ska ta till sitt sunda förnuft och inte gå på allt man läser. Sen finns det goda råd och bra vägledning oxå som inte är understödd av fakta så klart :)
    Precis! Sunt förnuft och kritiskt tänkande så blir det bra i slutänden tror jag
  • Kaa76

Nej, det är ju så, man får nog sålla själv :)  Var ju inte fören i slutet av 1970 talet som det var vetenskapligt belagt att småbarn hade känsel, därför opererade man utan bedövning fram tills dess (man sövde alltså bara barnet, bedövade inte. Råkade ut för detta själv, trotts att jag bara var 2½ minns jag uppvaknandet väldigt väl, inget jag önskar någon.) Vilket ju är helt horribelt, alla föräldrar har nog vetat i alla tider att även små barn har känsel! 

samma sak med dateringen av graviditeter, när jag väntade mina två äldsta så ansåg man fortfarande att alla foster växer exakt lika mycket de första 20 v. Skulle i så fall blivit gravid tre veckor efter jag senast träffat min äldsta dotters pappa (han bodde i London då). Läkarna var stenhårda på MVC, men när jag kom till BB för bedömning så träffade jag en som tänkte lite längre, står "?" på vecka för henne den sista månaden jag var gravid. När jag sedan fick min yngsta dotter för snart tio år sedan var det vedertaget att de växer olika från start. Tror man får gå på sitt sunda förnuft en hel del med.   
    Men jag litar oftare på läkarna än på nätet, och ännu mer när det gäller riktigt uppenbara saker som detta med moderkakan (tror inte läkarna på gyn hittar på att de ser hur den ligger direkt )

• Sessan78

Jag är nog ganska källkritisk till den information som läggs ut på nätet. Det finns vissa sidor jag läser och litar på det jag läser eftersom jag vet att informationen är granskad i flera led.

Lyssnar nog mest på min läkare som jag har allt förtroende i världen för...

• kajsamupp

Hej

Har följt tråden sen jag plussade för en vecka och undrar nu om jag får hoppa in här, med er?

Beklagar ditt mf, Patricia!
    Vilka är ni andra som hänger här?

Jag fyller 39 år om några veckor och väntar mitt andra barn, är bara i v 5+4. Har en dotter som är 4 år, kom till på första IVF-behandlingen. Men nu, efter 3,5 års försök, har jag äntligen, för första gången någonsin, blivit gravid spontant Försöker nu skjuta bort oron och njuta av att det faktiskt gick även om det inte finns garantier för att det går hela vägen.

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35