Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Trucalling

Squats för fast rumpa??

Jag undrar hur många squats per dag man måste föra för att bli av med sladdrig rumpa/lår? Jag är smal men rumpan hänger i golvet och låren ser hemska ut Jag har provat göra squats varje kväll nu i 1 vecka, jag orkar inte göra mer än 3x15 rep. Är det tillräckligt? Hur lång tid tar det att se resultat? Är det bättre stt göra färre squats med vikter eller fler squats utan vikter?

• Svar på tråden Squats för fast rumpa??
  • Johan75

Det är i princip omöjligt att säga hur lång tid det tar att se resultat. Det beror på hur snabbt just du bygger muskler rent genetiskt, hur du äter, hur du sover, hur du tränar i övrigt med mera. Muskeln pressas och stressas när du tränar, sen växer den när du vilar - därför skulle jag inte göra detta varje kväll ifall du vill maximera resultatet. Gör squats var 3:e dag istället och gör något annat de övriga två dagarna. 

Det viktiga är att göra böjen rätt och djupt. Rak rygg och rumpan så långt ner mot backen det går. 3x15 är helt ok.

Behold, i come as a thief.
  • Gladskit

Jag skulle också satsa på att variera mig i övningarna, inte bara köra squats.
    Inget fel med squats men olika övningar "tar" på olika delar av en muskel så det är bra med variation  

• skogsvitter
    Gladskit skrev 2013-11-15 09:59:59 följande:
    Jag skulle också satsa på att variera mig i övningarna, inte bara köra squats. Inget fel med squats men olika övningar "tar" på olika delar av en muskel så det är bra med variation  

• skogsvitter

Dock undrar jag om du verkligen gör dem rätt? Det ska KÄNNAS i rumpan, vanligt att man gör dem fel så att det tar på framsidan lår istället.

• Lottis77

Jag brukar göra 5 st med 60 kg skivstång och repetera 3 ggr. Sedan även utfallssteg med vikter och sumosquats (breda knäböj) med lite mindre vikt. Då tycker jag att jag fått bra resultat och fått en fastare rumpa. Jag kör detta 2 gggr/vecka, och sedan är det naturligtvis bra med lite konditionsträning (jag cyklar motionscykel och springer en hel del) och även tänka på vad som stoppas i magen också. Alla snygga muskler går att dölja med för mycket fett, tyvärr.

• flickvännen

Squats är en bra övning, men det finns även andra bra övningar för fastare rumpa/ben:
    Höftlyft, utfall, bulgaiska utfall(Bakre foten på en stol/pall), sumospuats(Benen brett isär) är några övningar du kan köra både hemma utan vikter och på gym med vikter! 
    Ska du träna hemma borde du investera i ett par hantlar så du kan träna hela kroppen :)

• monty
    flickvännen skrev 2013-12-16 12:47:52 följande:
    Squats är en bra övning, men det finns även andra bra övningar för fastare rumpa/ben:
    Höftlyft, utfall, bulgaiska utfall(Bakre foten på en stol/pall), sumospuats(Benen brett isär) är några övningar du kan köra både hemma utan vikter och på gym med vikter! 
    Ska du träna hemma borde du investera i ett par hantlar så du kan träna hela kroppen :)
    +1

---

Är de hängande hud eller är mycket fett på rumpan?

Kombinera med cardio också. Spring i backe så får du rumpa och kondition samt förbränner fett.

Alternativ så kan du testa ställa in 15 graders lutning och 6km/h på ett löpband. Sätt som mål att gå 2 km.
  • Hannibal

Squats gör du med en skivstång på ryggen, hela vägen ner med arslet i golvet. Håll repsen under 10

• Novasmamma

Jag tycker att du ska testa på lite olika sorters squats - det finns mängder av varianter som tränar olika delar av rumpan men eftersom rumpmuskeln är den lataste muskeln jag känner till så måste du utmana den och mer eller mindre ha svårt att sitta efter ett pass för att verkligen inse att det tog där det skulle - till en början iallafall. 

Jag skriver gärna mer om squats om du vill veta mer :) Gick från degklumps rumpa till en sån där man kan studsa ett mynt mot :P 

• gudsfurste

deadlift, bulgarian squat, sumo squat, knäböj både plant och med ena foten på en step bräda. Det finns så mycket, sen är väl trixet att försöka träna rätt och alla muskelgrupper samt träna tungt när det gäller att väcka musklerna i rumpan till liv. Lägg till vikter, pressa rumpan :) 

Vardagsmotionen är också extremt viktig, trappor och backar gör under för göten ;) 

• Hjärtat3
    Novasmamma skrev 2014-02-27 20:48:47 följande:
    Jag tycker att du ska testa på lite olika sorters squats - det finns mängder av varianter som tränar olika delar av rumpan men eftersom rumpmuskeln är den lataste muskeln jag känner till så måste du utmana den och mer eller mindre ha svårt att sitta efter ett pass för att verkligen inse att det tog där det skulle - till en början iallafall. 

Jag skriver gärna mer om squats om du vill veta mer :) Gick från degklumps rumpa till en sån där man kan studsa ett mynt mot :P 
    Kapar tråden och KRÄVER att du ska skriva mer om spuats! Skrattande

Hur går jag från degrumpa till en myntstudsare? :)
  • memis

Slinker in med ett tips om squats då jag själv bara tränar hemma så sökte jag massor om squats hittade på youtube "most effektive squats" 100 squats 10 olika varianter, instruktioner får man i klippet tar typ 10 minuter:)

• JTo
    skogsvitter skrev 2013-11-15 10:06:03 följande:
    Dock undrar jag om du verkligen gör dem rätt? Det ska KÄNNAS i rumpan, vanligt att man gör dem fel så att det tar på framsidan lår istället.
    Åha när jag gör känns det knappt i rumpan, bara låren, vad gör jag för fel?
  • PTmartina
    JTo skrev 2014-05-20 20:13:41 följande:
    Åha när jag gör känns det knappt i rumpan, bara låren, vad gör jag för fel?

du går inte nog djupt. Tänk att tårna pekat lite utåt och att knäna går i samma linje, alltså pressa ut knäna sidleds. sen ska rumpan ner djupt och bröstet upp, rak i ryggen :) gör om gör rätt !
  • JTo
    PTmartina skrev 2014-06-03 02:52:35 följande:

du går inte nog djupt. Tänk att tårna pekat lite utåt och att knäna går i samma linje, alltså pressa ut knäna sidleds. sen ska rumpan ner djupt och bröstet upp, rak i ryggen :) gör om gör rätt !
    Jag tycker att jag gör så men jag får testa ikväll, kanske jag har så grymma muskler i skinkorna redan så det inte ger mig något att göra squats Tungan ute
Svar på tråden Squats för fast rumpa??