• Wondering

Min man sover naken!!

Min man har alltid sovit naken. Inga problem med det ;)

Men nu har vår två-åriga dotter börjat sova mer och mer i vår säng - och då tycker jag inte att han ska sova naken.... tog upp det med honom och han blev sur, tyckte att det är ju det mest naturliga som finns?

Vad tycker ni? Vet inte riktigt hur jag ska ta upp det med honom igen...

• Svar på tråden Min man sover naken!!
  • Fröken reserverad
    Wondering skrev 2013-11-25 10:31:02 följande:
    Min man har alltid sovit naken. Inga problem med det ;)

Men nu har vår två-åriga dotter börjat sova mer och mer i vår säng - och då tycker jag inte att han ska sova naken.... tog upp det med honom och han blev sur, tyckte att det är ju det mest naturliga som finns?

Vad tycker ni? Vet inte riktigt hur jag ska ta upp det med honom igen...
    Tvååringen kommer troligen inte bry sig alls. 

LÅt honom vara naken om han vill, tills det känns obekvämt för dottern eller hon blir för intresserad av hans ädlare delar.
    När de börjar bli större så är det inte lika bekvämt att vara naken, jag vill inte ha min dotters fot mellan benen eller ha henne srtirrande i skrevet så jag får helt enkelt sätta på mig trosor.

Kan tänka mig att hon om ett par år kräver att jag ska ha trosor på mig med (hon är 5 år). 
    Reserverad står för upptagen.
  • snippgympa

Du bör också sova naken TS. Det luftar snippan.

• DetÄrBaraLillaJag

Jag förstår inte denna hets om att nakenhet skulle vara något sexuellt och hemskt.

hela vår familj sover nakna ibland, ibland med kläder, ibland med barn i sängen, ibland själva. det är inget konstigt.

tycker barnen att det är jobbigt att vi sover nakna i vår säng så är dom stora nog att sova i sina egna sängar. 

• Naniismamma

Jag kan förstå dig att de kan kännas konstigt. nakenhet är inget man ska skämmas för. men man kanske kan sova med underkläder när barnen sover med.. en man får stånd många gånger under nätterna och de kan bli obekvämt med bonge jämte sitt barn.

• LoPax

Jag gillar inte att sova naken, och jag tycker inte att min partner ska göra det heller. Sängen är redan som det är en ganska ohygienisk plats. Svett, hudceller osv.. Behöver ju inte komma flytningar och annat päckel i sängen dessutom.

Men jag vet inte vad jag tycker TS. Jag tror inte det spelar någon roll om din man är naken eller ej, jag menar, precis som du så ser han ju sitt barn som sitt barn, och inget annat. OCh barnet är så litet att hen inte påpekas av det heller. 

Sådana här frågor är så himla svåra. Och det är så lätt att lägga sexuella element över dem. fast man inte borde.

Jag har inte växt upp med föräldrar som går nakna, så jag har inget att relatera till heller.  

Nej, du behöver inte hitta på åsikter åt mig, jag har egna!
  • Dr Love
    Eterisk skrev 2013-11-25 12:36:57 följande:
    Ja, det kan jag tänka mig att du vill göra. 

Min fjortonåring har som sagt varit nära kompis med den här killen i tio år. De har varit vänner och sedan blev de djupt och innerligt kära i varandra. De visar varandra hänsyn, respekt och omtanke som ganska många trettio-någonting inte lyckas med. Min fjortonåring har flera gånger berättat att de inte tänker sig ligga med varandra innan de fyller femton eftersom han inte känner sig redo och för att min dotter respekterar det.

Själv har jag sagt att det är viktigt att de respekterar varandra  och varandras känslor men att sex verkligen inte är det värsta man kan ägna sig åt. Särskilt inte om man faktiskt gillar varandra och är rädda om varandra. Jag har också sagt att en indikator på att man kan vara redo för sex är om man vågar att snacka med sin partner om det. Jag har också sagt att man på olika sätt bör ta ansvar för sin egen njutning. Lär känna era kroppar, har jag sagt till mina ungar redan innan de blivit tonåringar. Ställ krav på förståelse men inte på kunskap av partners som vet lika lite/mycket som ni själva gör.

Jag ser faktiskt inte felet. De är lyckliga. De är medvetna. De är omtänksamma men också beredda att faktiskt både visa och uttrycka vad de själva har upptäckt och har behov av.  
    Det här är strålande och värdigt sin egen tråd! Jag tror många på FL skulle må bra över att höra hur man på ett så avskalat och avslappnat sätt kan förhålla sig till ungdomar och sex.
  • Hilmas Mamma
    Eterisk skrev 2013-11-25 12:36:57 följande:
    Ja, det kan jag tänka mig att du vill göra.  Min fjortonåring har som sagt varit nära kompis med den här killen i tio år. De har varit vänner och sedan blev de djupt och innerligt kära i varandra. De visar varandra hänsyn, respekt och omtanke som ganska många trettio-någonting inte lyckas med. Min fjortonåring har flera gånger berättat att de inte tänker sig ligga med varandra innan de fyller femton eftersom han inte känner sig redo och för att min dotter respekterar det. Själv har jag sagt att det är viktigt att de respekterar varandra  och varandras känslor men att sex verkligen inte är det värsta man kan ägna sig åt. Särskilt inte om man faktiskt gillar varandra och är rädda om varandra. Jag har också sagt att en indikator på att man kan vara redo för sex är om man vågar att snacka med sin partner om det. Jag har också sagt att man på olika sätt bör ta ansvar för sin egen njutning. Lär känna era kroppar, har jag sagt till mina ungar redan innan de blivit tonåringar. Ställ krav på förståelse men inte på kunskap av partners som vet lika lite/mycket som ni själva gör. Jag ser faktiskt inte felet. De är lyckliga. De är medvetna. De är omtänksamma men också beredda att faktiskt både visa och uttrycka vad de själva har upptäckt och har behov av.  

Gud så skönt att det finns normala människor i världen!!! Tack!
  • Hilmas Mamma
    Dr Love skrev 2013-11-25 14:28:16 följande:
    Det här är strålande och värdigt sin egen tråd! Jag tror många på FL skulle må bra över att höra hur man på ett så avskalat och avslappnat sätt kan förhålla sig till ungdomar och sex.

Precis!!! Så härligt att saken får vara naturlig o som det bör vara!!
  • fluu

Ett I-landsproblem som vanligt. Närå, men mina föräldrar har sov nakna både när de bodde ihop och efter skilsmässan. Sov med dem sista gångerna när jag var 11-12 år. Inget konstigt.
    Nakenhet har alltid varit något naturligt i vår familj och inget som kopplas ihop med sexualitet. Är fsk-personalen normala tycker de inget om det kommer fram att pappa sover naken, lika lite som att det skulle vara konstigt om du sovit naken.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Fånga dagen skrev 2013-11-25 11:17:57 följande:
    Vid vilken ålder tycker ni föräldrar det är lämpligt att sluta sova nakna tillsammans med era barn? Är det ok att leka och busa naken med barnen i sängen på morgonen? Jag vet att min dotter tyckte inte om att ligga hos sin nakna pappa från det hon var fem år. Hon ville inte att hans "snutt" kanske skulle komma på henne. Hon kröp hellre ner hos mig som hade trosor och linne.
    Tills barnet säger stopp så klart. Jag sov hos mina föräldrar när jag var 11 år och sjuk och ville ha trygghet. Inte för att busas med. Barnet säger ifrån och sätter sina gränser och då får man respektera det.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Min man sover naken!!