• Wondering

Min man sover naken!!

Min man har alltid sovit naken. Inga problem med det ;)

Men nu har vår två-åriga dotter börjat sova mer och mer i vår säng - och då tycker jag inte att han ska sova naken.... tog upp det med honom och han blev sur, tyckte att det är ju det mest naturliga som finns?

Vad tycker ni? Vet inte riktigt hur jag ska ta upp det med honom igen...

• Svar på tråden Min man sover naken!!
  • Spartacus
    Fånga dagen skrev 2013-11-25 20:26:14 följande:
    För några år sen var det ett uppmärksammat fall med två föräldrar som var misstänkta för sexuella övergrepp på sina två små flickor. Pappan sov alltid naken, och flickorna brukade komma på morgonen och leka i sängen hos föräldrarna. Den ena flickan rörde vid flera tillfällen sin pappas penis. Föräldrarna ansågs ha brustit i att sätta gränser och markerat för flickan vad som var okej och inte. Pappan fortsatte också att sova naken efter de incidenterna, istället för att ha på sig kallingar i fortsättningen

Jag har för mig att det var flickornas moster som fick höra om detta och blev orolig och gjorde en anmälan. Under utredningen blev de fråntagna barnen. Nu blev föräldrarna friade, men man förstår hur viktigt det är att vara tydlig för barnen med gränssättningar när man är nakna tillsammans.

ja, och det är lika viktigt med gränssättningar med kläderna på! mina barn ska inte hålla på att vidröra mitt kön då heller och de lär sig om integritet och kroppsbestämmande. att jag är naken under täcket påverkar inte det? eller går genom rummet utan kläder?

nu vet jag inte OM pappan märkte, eller varför han inte reagerade, men det är liksom en underlig diskussion i denna tråd som handlar om att sova naken och inte om att låta barn ta på en!! det är väl rätt självklart? 

• Papricorn
    För några år sen var det ett uppmärksammat fall med två föräldrar som var misstänkta för sexuella övergrepp på sina två små flickor. Pappan sov alltid naken, och flickorna brukade komma på morgonen och leka i sängen hos föräldrarna. Den ena flickan rörde vid flera tillfällen sin pappas penis. Föräldrarna ansågs ha brustit i att sätta gränser och markerat för flickan vad som var okej och inte. Pappan fortsatte också att sova naken efter de incidenterna, istället för att ha på sig kallingar i fortsättningen Jag har för mig att det var flickornas moster som fick höra om detta och blev orolig och gjorde en anmälan. Under utredningen blev de fråntagna barnen. Nu blev föräldrarna friade, men man förstår hur viktigt det är att vara tydlig för barnen med gränssättningar när man är nakna tillsammans.

Men det är väl en rejäl skillnad på att låta barnen leka med vuxna könsorgan och att sova jämte varandra?! Två helt olika saker.
  • Ano Nymast
    eniway skrev 2013-11-25 19:44:36 följande:
    Tycker att man kan klä på sig kalsonger eller något när barnet sover i samma säng, annars kan han väl göra hur han vill. När ska det slutas sova naket, när barnet är 4, 5 10? 
    Här är barnen i skolåldern och vi sover nakna. Har inga planer på att sluta med det.
  • Fånga dagen
    Papricorn skrev 2013-11-25 20:35:47 följande:

Men det är väl en rejäl skillnad på att låta barnen leka med vuxna könsorgan och att sova jämte varandra?! Två helt olika saker.
    Ja det är givetvis skillnad. Jag kom bara att tänka på detta fall när jag läste tråden. Att det är viktigt att för ett nyfiket litet barn tala om vad som inte är okej. Där har man väl ett ansvar som förälder?
  • Johanna6
    Wondering skrev 2013-11-25 10:31:02 följande:
    Min man har alltid sovit naken. Inga problem med det ;)

Men nu har vår två-åriga dotter börjat sova mer och mer i vår säng - och då tycker jag inte att han ska sova naken.... tog upp det med honom och han blev sur, tyckte att det är ju det mest naturliga som finns?

Vad tycker ni? Vet inte riktigt hur jag ska ta upp det med honom igen...
    Jag tyckte det var jätteobehagligt om min pappa eller mamma var nakna när jag var liten så tycker allt man kan täcka den lilla delen på kroppen som trots allt är sexuell.
  • TantMy

Vi sover alltid nakna, har alltid gjort och kommer alltid att göra.
    Vi har tonårsbarn och de har aldrig brytt sig, men vi brukar ju inte springa runt näck när dom är hemma...
    Fullt naturligt att sova naken, bra att lufta kroppen liteSkrattande , och skönt!

• pojkens

jag tycker det är lite svårt. Vi sover nakna med oftast. Men nu när min son är fem har jag faktiskt börjat sova md nattlinne. Det är mest för min skull, svårt att definiera exakt vilken skillnad det skulle göra. Kanske mest pga att han börjat intressera sig mer för snippar och snoppar. Han brukar ibland säga typ " mamma jag såg din snippa" , vilket iof är rätt odramaitkst och jag brukar bara svar jaha. Men jag har iallafall tänkt påd et nu.

tycker man iof kan få sova naken med sina barn, men om de börjar ta på en får man markera. Även för deras skull, att de ska lära sig gränser för sin egen kropp.  

• hansine
    Eterisk skrev 2013-11-25 12:36:57 följande:
    Ja, det kan jag tänka mig att du vill göra. 

Min fjortonåring har som sagt varit nära kompis med den här killen i tio år. De har varit vänner och sedan blev de djupt och innerligt kära i varandra. De visar varandra hänsyn, respekt och omtanke som ganska många trettio-någonting inte lyckas med. Min fjortonåring har flera gånger berättat att de inte tänker sig ligga med varandra innan de fyller femton eftersom han inte känner sig redo och för att min dotter respekterar det.

Själv har jag sagt att det är viktigt att de respekterar varandra  och varandras känslor men att sex verkligen inte är det värsta man kan ägna sig åt. Särskilt inte om man faktiskt gillar varandra och är rädda om varandra. Jag har också sagt att en indikator på att man kan vara redo för sex är om man vågar att snacka med sin partner om det. Jag har också sagt att man på olika sätt bör ta ansvar för sin egen njutning. Lär känna era kroppar, har jag sagt till mina ungar redan innan de blivit tonåringar. Ställ krav på förståelse men inte på kunskap av partners som vet lika lite/mycket som ni själva gör.

Jag ser faktiskt inte felet. De är lyckliga. De är medvetna. De är omtänksamma men också beredda att faktiskt både visa och uttrycka vad de själva har upptäckt och har behov av.  
    Grattis till er alla. Underbart med ungdomarna
  • hansine
    För några år sen var det ett uppmärksammat fall med två föräldrar som var misstänkta för sexuella övergrepp på sina två små flickor. Pappan sov alltid naken, och flickorna brukade komma på morgonen och leka i sängen hos föräldrarna. Den ena flickan rörde vid flera tillfällen sin pappas penis. Föräldrarna ansågs ha brustit i att sätta gränser och markerat för flickan vad som var okej och inte. Pappan fortsatte också att sova naken efter de incidenterna, istället för att ha på sig kallingar i fortsättningen

Jag har för mig att det var flickornas moster som fick höra om detta och blev orolig och gjorde en anmälan. Under utredningen blev de fråntagna barnen. Nu blev föräldrarna friade, men man förstår hur viktigt det är att vara tydlig för barnen med gränssättningar när man är nakna tillsammans.
    Problemet var väl inte att de sov nakna utan att barnen fick leka med pappans snopp.
  • hansine
    Spartacus skrev 2013-11-25 20:15:43 följande:
    precis, vad gör ett par trosor eller kalsonger för skillnad? varför kan man inte lika gärna vara utan? för att DU eller andra inte ska få perverterade tankar? det får stå för er i såna fall, inte mitt problem (eller mina barns). 

flytningar har man mer av om man inte luftar underlivet så kan hända att vi slipper den värsta sorten? flytningar som kommer ut i mängder lär väl nudda lakanen genom trosorna med i såna fall?

mensfrågan: alltså, man behöver ju inte lufta precis när man har mens men det finns ju även tampong? som sagt ligger man ju inte och breder ut sig utan täcke liksom, de behöver ju inte få en gynekologisk närbild.        

Instämmer
Svar på tråden Min man sover naken!!