• Wondering

Min man sover naken!!

Min man har alltid sovit naken. Inga problem med det ;)

Men nu har vår två-åriga dotter börjat sova mer och mer i vår säng - och då tycker jag inte att han ska sova naken.... tog upp det med honom och han blev sur, tyckte att det är ju det mest naturliga som finns?

Vad tycker ni? Vet inte riktigt hur jag ska ta upp det med honom igen...

• Svar på tråden Min man sover naken!!
  • vampyria2
    Grynet2010 skrev 2013-11-27 00:06:55 följande:
    Förstår inte varför så många väljer att ha sina barn i sängen? Är det inte bättre att lära barnen bli trygga i sina egna sängar? Jag har själv ammat mina barn men har aldrig någonsin haft dom liggandes i sängen när dom släppt bröstet och dom har aldrig trivts att ligga bredvid heller utan har tidigt krävt sitt eget utrymme. Jag är oerört glad att få ha våran säng ifred :)
    Jag fattar inte det där snacket, vi är de enda däggdjuren som ens kommer på tanken att låta våra barn sova någon annanstans än nära sina föräldrar.
    Det finns till och med studier som bevisar att barn som får sammsova har bättre kroppsuppfattning, bättre själv känsla och är tryggare, dessutom så är de duktigare rent motorisk och har lättare att lära sig saker.
    jag säger som min gamla barnkunskapslärare, finns inget bättre sätt att tanka närhet och trygghet än att få sova nära nån man älskar.

Sen känns det som att det här snacket om att sova naken är lite löjligt, alla gör väl som de vill och så länge ungarna inte mår dåligt över det så är det nog ingen fara.
    Jag har alltid sovit naken och ungarna har alltid sovit hos mig, två av dem har alltid haft pyjamas och två av dem har alltid sovit nakna de också, när de har blivit lite äldre så blir det automatiskt att man inte sover under samma täcke utan alltid har nått emellan sig men när de var så små som två år så nog tusan kröp de ner och gosade, hm sonen är sex år i dag och han kommer ofta och kryper ner under mitt täcke, jag tror inte ens han tänker på att jag är naken för de tär ju så naturligt att det är så, jag fattar inte riktigt hur man kan få det till något fel varför skulle det vara det när det bara rör sig om gos? 

Jag kan tycka att de som får det till något annat än vad det är har något fel i huvudet, det är ett litet barn vi snackar om och de undviker nog det de tycker är obehagligt tror jag.
  • tattines
    vampyria2 skrev 2013-11-27 22:02:32 följande:
    Jag fattar inte det där snacket, vi är de enda däggdjuren som ens kommer på tanken att låta våra barn sova någon annanstans än nära sina föräldrar. Det finns till och med studier som bevisar att barn som får sammsova har bättre kroppsuppfattning, bättre själv känsla och är tryggare, dessutom så är de duktigare rent motorisk och har lättare att lära sig saker. jag säger som min gamla barnkunskapslärare, finns inget bättre sätt att tanka närhet och trygghet än att få sova nära nån man älskar. Sen känns det som att det här snacket om att sova naken är lite löjligt, alla gör väl som de vill och så länge ungarna inte mår dåligt över det så är det nog ingen fara. Jag har alltid sovit naken och ungarna har alltid sovit hos mig, två av dem har alltid haft pyjamas och två av dem har alltid sovit nakna de också, när de har blivit lite äldre så blir det automatiskt att man inte sover under samma täcke utan alltid har nått emellan sig men när de var så små som två år så nog tusan kröp de ner och gosade, hm sonen är sex år i dag och han kommer ofta och kryper ner under mitt täcke, jag tror inte ens han tänker på att jag är naken för de tär ju så naturligt att det är så, jag fattar inte riktigt hur man kan få det till något fel varför skulle det vara det när det bara rör sig om gos?  Jag kan tycka att de som får det till något annat än vad det är har något fel i huvudet, det är ett litet barn vi snackar om och de undviker nog det de tycker är obehagligt tror jag.

• Johanna6
    Jag fattar inte det där snacket, vi är de enda däggdjuren som ens kommer på tanken att låta våra barn sova någon annanstans än nära sina föräldrar.
    Det finns till och med studier som bevisar att barn som får sammsova har bättre kroppsuppfattning, bättre själv känsla och är tryggare, dessutom så är de duktigare rent motorisk och har lättare att lära sig saker.
    jag säger som min gamla barnkunskapslärare, finns inget bättre sätt att tanka närhet och trygghet än att få sova nära nån man älskar.

Sen känns det som att det här snacket om att sova naken är lite löjligt, alla gör väl som de vill och så länge ungarna inte mår dåligt över det så är det nog ingen fara.
    Jag har alltid sovit naken och ungarna har alltid sovit hos mig, två av dem har alltid haft pyjamas och två av dem har alltid sovit nakna de också, när de har blivit lite äldre så blir det automatiskt att man inte sover under samma täcke utan alltid har nått emellan sig men när de var så små som två år så nog tusan kröp de ner och gosade, hm sonen är sex år i dag och han kommer ofta och kryper ner under mitt täcke, jag tror inte ens han tänker på att jag är naken för de tär ju så naturligt att det är så, jag fattar inte riktigt hur man kan få det till något fel varför skulle det vara det när det bara rör sig om gos? 

Jag kan tycka att de som får det till något annat än vad det är har något fel i huvudet, det är ett litet barn vi snackar om och de undviker nog det de tycker är obehagligt tror jag.
    Däggdjuren kastar ut sina ungar ganska snabbt så de sover inte särskitl länge hos sina föräldrar.
  • vampyria2
    Johanna6 skrev 2013-11-27 22:32:49 följande:
    Däggdjuren kastar ut sina ungar ganska snabbt så de sover inte särskitl länge hos sina föräldrar.
    Det beror på att de blir stora ganska fort för att de måste bli det för att klara livet, vi människor är spädbarn i 18 månader det är inte andra djur men så länge som de räknas som spädbarn så sover de hos sin förälder och ett bra tag efter det också för den delen.
    Lite konstigt att jämföra rakt av när man borde veta att våra barn utvecklas mycket saktare än andra däggdjursbarn. 
  • Johanna6
    vampyria2 skrev 2013-11-27 22:37:14 följande:
    Det beror på att de blir stora ganska fort för att de måste bli det för att klara livet, vi människor är spädbarn i 18 månader det är inte andra djur men så länge som de räknas som spädbarn så sover de hos sin förälder och ett bra tag efter det också för den delen.
    Lite konstigt att jämföra rakt av när man borde veta att våra barn utvecklas mycket saktare än andra däggdjursbarn. 
    Jag tror nog barnpsykologer vet bäst i detta och det är att barn bör sova i sina egna sängar för att bli mer trygga och självkänsliga.
  • Anonym (cd)

Aldrig ens tänkt på det så. Här sover både jag (mamman) och pappan nakna. Och vi samsover när vårt barn vill, annars sover han i sin säng i samma rum som oss. Känns väldigt naturligt i vårt hem och vi sov nakna långt innan vårt barn föddes också..

Alla får väl göra på sitt sätt? Även om jag anser att vårat sätt är det enda rätta för alla familjer haha. Just för att hud mot hud är så viktig, närheten är viktig. Det gynnar hela anknytningen <3 förstår inte för mitt liv hettsen i sverige att vi ska avla fram självständiga människor, och dom ska helst vara självständiga när dom är 1,5 år. Då ska barnet ligga i egen säng, helst i eget rum, samt skickas på förskolan, minst 3 dagar i veckan, för barnet har ju ett så enormt stort socialt behov av andra människor än med sina anknytningspersoner i den åldern... Eller hur var det nu....?

Det kanske inte hör hit, sorry. Men blir fan urlack när jag läser vissa inlägg i den här tråden. Stackars alla barn som går miste om den viktiga anknytningen för att föräldrar inte vet bättre.

• vampyria2
    Johanna6 skrev 2013-11-27 22:44:41 följande:
    Jag tror nog barnpsykologer vet bäst i detta och det är att barn bör sova i sina egna sängar för att bli mer trygga och självkänsliga.
    Eh okej ge mig en länk om detta, det tror jag knappast att barnpsykologer över lag ger som råd för det är ren skitsnack och det finns massor av forskning om hur bra samsovning är så jag tror inte ett dugg på att det är ett allmänt råd i från dem.
    Varför skulle de säga något så korkat? Då är det andra saker som ligger bakom om en psykolog skulle säga nått sånt.
  • Fröken reserverad
    Johanna6 skrev 2013-11-27 21:46:37 följande:
    Tråden handlade om hur man gör MED barnen. Men jag sover aldrig naken annars heller.

Men då är det väl självklart att du inte sover naken med barnen? Varför skulle du ta av dig då när du inte gör det annars? Kan upplysa om att min flicka inte vet om jag har trosor eller inte när hon kryper ned. Det syns inte om jag har trosor eller inte när jag har täcke på mig, och hon brukar ligga på min arm. I övrigt så är det skönt med lite space.
    Reserverad står för upptagen.
  • tattines

Från vilken ålder tycker ni man ska "lära barnet bli självständigt" ni som inte är för samsovning. Alltså vilken ålder ska de börja ligga i egen säng? När vi åkte från förlossningen påpekade barnmorskorna hur viktigt det var med hud mot hud och hur konstigt det skulle vara att lägga barnet i egen säng i början. Tanken skulle aldrig falla mig in att stöta bort mitt barn på det viset. Han gosar ofta med oss än på nätterna, han är 16 mån. Ammas än också.

• Johanna6
    Fröken reserverad skrev 2013-11-27 23:13:36 följande:

Men då är det väl självklart att du inte sover naken med barnen? Varför skulle du ta av dig då när du inte gör det annars? Kan upplysa om att min flicka inte vet om jag har trosor eller inte när hon kryper ned. Det syns inte om jag har trosor eller inte när jag har täcke på mig, och hon brukar ligga på min arm. I övrigt så är det skönt med lite space.
    Även om jag hade sovit naken vanligtvis så hade jag satt på mig ett par trosor. Sambon tex gillar att sova naken, men inte med barnen.
  • Fröken reserverad
    Johanna6 skrev 2013-11-28 15:33:25 följande:
    Även om jag hade sovit naken vanligtvis så hade jag satt på mig ett par trosor. Sambon tex gillar att sova naken, men inte med barnen.
    Jag har svårt att förstå anledningen, men antar att det sitter i ditt huvud (eller din mans då).

Att sätta på sig för att man fryser, eller för att man tycker det är bekvämast så förstår jag. Men inte varför man sätter på sig för att barnen är i samma säng och man ändå är under täcket, och varken behöver visa sin nakenhet eller ha någon könskontakt.

Det är värre med brösten då tycker jag, är lätt att bysten blir huvudkudde
    Reserverad står för upptagen.
  • fluu
    Johanna6 skrev 2013-11-27 18:17:05 följande:
    Ja men det är ju bara den lilla delen som behövs täckas, det räcker.
    Behöver jaha....
    Det är en kroppsdel som alla andra, särskilt för små barn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Johanna6
    fluu skrev 2013-11-28 17:55:39 följande:
    Behöver jaha....
    Det är en kroppsdel som alla andra, särskilt för små barn.
    Nej det är det inte. Du kan väl inte anse att en kuk är detsamma som en arm. Som sagt barn upptäcker sexualitet väldigt tidigt just varför många tycker det är obehagligt med mamma och pappas kön.
  • fluu
    Johanna6 skrev 2013-11-29 16:54:19 följande:
    Nej det är det inte. Du kan väl inte anse att en kuk är detsamma som en arm. Som sagt barn upptäcker sexualitet väldigt tidigt just varför många tycker det är obehagligt med mamma och pappas kön.
    Nej, jag tänker inte inse hur det är skillnad för ett barn som inte fått det berättat för sig.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Grynet2010
    tattines skrev 2013-11-28 12:38:48 följande:
    Från vilken ålder tycker ni man ska "lära barnet bli självständigt" ni som inte är för samsovning. Alltså vilken ålder ska de börja ligga i egen säng? När vi åkte från förlossningen påpekade barnmorskorna hur viktigt det var med hud mot hud och hur konstigt det skulle vara att lägga barnet i egen säng i början. Tanken skulle aldrig falla mig in att stöta bort mitt barn på det viset. Han gosar ofta med oss än på nätterna, han är 16 mån. Ammas än också.
    Ett barn som lär sig sova i sin egen säng stötts inte bort på något vis alls jaa om inte en förälder binder fast ungen i sängen och låser dörren förstås. Mina barn har aldrig trivts att samsova och det är jag glad över att dom är sina egna individer och kan säga nej jag vill inte. Oftast är det på föräldrarnas intiativ när det handlar om samsovning inte barnens utan det är vi föräldrar som lägger dom där istället för i deras sängar och har det behovet medans ett litet barn har ett behov att sova men vart spelar mindre roll.

Våra barn som är 1,3 och 12 har tidigt visat att dom vill sova själv nån av dom vill ha jätte mörkt medans den minsta vill ha en liten lampa tänd och hon sover i vårat rum i sin egen säng. Det är väldigt sällan våra barn vaknar otryggt i deras sängar och ropar på oss men när det händer sätter vi oss eller lägger oss bredvid dom tills dom somnar om igen ibland händer det att man själv råkar somna men oftast går man och lägger sig igen. Det är absolut inte synd om våra barn som finner sina sängar och sina rum som en trygg varm plats utan det bevisar ju bara att vi har lyssnat in dom och gjort det rätt att låta dom sova själv. Hadedet varit synd om dom så hade dom skrikit tills dom somnat och sedan skrikit hela nätterna igenom ståendes vid våra sängar eller krypit upp i den men det har aldrig hänt. 

Mysa det kan man göra andra tider under dagen och kvällen som att sitta i soffan och bara kramas eller den där härliga bokstunden i deras sängar innan det är dags att sova. Härligast är det när vi tränger ihop oss allihopa i den äldstes säng och läser eller sjunger och sen bär över dom små i sina sängar och säger godnatt.. Och vet ni ibland är vi vuxna bannlysta från deras sängar och rum vilket vi vuxna respekterar :)
  • tattines
    Grynet2010 skrev 2013-11-29 21:47:37 följande:
    Ett barn som lär sig sova i sin egen säng stötts inte bort på något vis alls jaa om inte en förälder binder fast ungen i sängen och låser dörren förstås. Mina barn har aldrig trivts att samsova och det är jag glad över att dom är sina egna individer och kan säga nej jag vill inte. Oftast är det på föräldrarnas intiativ när det handlar om samsovning inte barnens utan det är vi föräldrar som lägger dom där istället för i deras sängar och har det behovet medans ett litet barn har ett behov att sova men vart spelar mindre roll. Våra barn som är 1,3 och 12 har tidigt visat att dom vill sova själv nån av dom vill ha jätte mörkt medans den minsta vill ha en liten lampa tänd och hon sover i vårat rum i sin egen säng. Det är väldigt sällan våra barn vaknar otryggt i deras sängar och ropar på oss men när det händer sätter vi oss eller lägger oss bredvid dom tills dom somnar om igen ibland händer det att man själv råkar somna men oftast går man och lägger sig igen. Det är absolut inte synd om våra barn som finner sina sängar och sina rum som en trygg varm plats utan det bevisar ju bara att vi har lyssnat in dom och gjort det rätt att låta dom sova själv. Hadedet varit synd om dom så hade dom skrikit tills dom somnat och sedan skrikit hela nätterna igenom ståendes vid våra sängar eller krypit upp i den men det har aldrig hänt.  Mysa det kan man göra andra tider under dagen och kvällen som att sitta i soffan och bara kramas eller den där härliga bokstunden i deras sängar innan det är dags att sova. Härligast är det när vi tränger ihop oss allihopa i den äldstes säng och läser eller sjunger och sen bär över dom små i sina sängar och säger godnatt.. Och vet ni ibland är vi vuxna bannlysta från deras sängar och rum vilket vi vuxna respekterar :)

Har aldrig skrivit att det är synd om någons barn :) Undrade från vilken ålder "ni" tycker man ska lägga barnet själv i egen säng. Förerar barnen det är det klart de ska få sova ensamma också. Vår son somnar inte själv och därför tvingar vi inte honom att göra det men det betyder inte att han inte är en egen individ. Han är väldigt tydlig med vad han vill om dagarna och provar sig ärna fram men just sova själv vil han inte och jag vill inte stressa fram det då :) Mysstund på dagen är svårt att få till då han är fullt upptagen med annat >
  • hansine

Tack för ett insiktsfullt, balanserat och klokt inlägg!
  • hansine
    vampyria2 skrev 2013-11-27 23:00:19 följande:
    Eh okej ge mig en länk om detta, det tror jag knappast att barnpsykologer över lag ger som råd för det är ren skitsnack och det finns massor av forskning om hur bra samsovning är så jag tror inte ett dugg på att det är ett allmänt råd i från dem.
    Varför skulle de säga något så korkat? Då är det andra saker som ligger bakom om en psykolog skulle säga nått sånt.
  • nymedlem

Både jag och min exsambo sov gärna nakna. Men om mitt barn ville sova med oss så sov vi aldrig nakna. Det tycker jag är en självklarhet faktiskt.

• Johanna6
    Fröken reserverad skrev 2013-11-28 16:15:09 följande:
    Jag har svårt att förstå anledningen, men antar att det sitter i ditt huvud (eller din mans då).

Att sätta på sig för att man fryser, eller för att man tycker det är bekvämast så förstår jag. Men inte varför man sätter på sig för att barnen är i samma säng och man ändå är under täcket, och varken behöver visa sin nakenhet eller ha någon könskontakt.

Det är värre med brösten då tycker jag, är lätt att bysten blir huvudkudde
    För att jag VET att många barn tycker det känns obehagligt med mammas och pappas kön. Särskilt om man ska sova tätt intill och riskerar att få en mutta eller snopp mot dig.
Svar på tråden Min man sover naken!!