• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • AnnC
    Petto 83 skrev 2015-01-08 22:33:05 följande:

AnnC: såg också det programmet. Väldigt mycket känslor som kommer upp. Beklagar verkligen förlusten. Det jobbigaste man kan uppleva... Våran gosse är nu 1 år och 3 mån. Vi har hunnit med MR på hjärnan, ryggmärgsprov, ultraljud på hjärnan och en drös med massa prover men inte hittat nått avvikande. I april är det dax för MR på hjärnan och ryggraden, gruvsamt men samtidigt vill man veta. Och ovissheten gör en även lite osäker på om man ska skaffa en till liten. Vi vet ju inte vart det slutar men inte heller om det kan vara nått ärftligt.

Förstår vad du menar, det är inte lätta beslut. Ibland är det inte "bara att skaffa barn".. Jag har 15% risk för samma hjärtfel men nästa graviditet blir mer övervakad. Nervöst så klart men försöker tänka på de 85%.

Kramar till er, hoppas allt går bra med lillkillen och att ni får besked i vår om vad det är!
  • Petto 83
    AnnC skrev 2015-01-09 06:10:22 följande:
    Förstår vad du menar, det är inte lätta beslut. Ibland är det inte "bara att skaffa barn".. Jag har 15% risk för samma hjärtfel men nästa graviditet blir mer övervakad. Nervöst så klart men försöker tänka på de 85%.

Kramar till er, hoppas allt går bra med lillkillen och att ni får besked i vår om vad det är!
    Tack för omtanken :)

Nä, ibland finns det lite andra faktorer att tänka på. Bra att försöka tänka på 85% chans för ett hjärtfriskt barn. Håller verkligen tummarna för er, skönt att veta att dom kommer att kolla den lille extra noga.

Hade med sista föreliggande moderkaka som ledde till snitt i v.35 så det är ökad risk om det skulle bli en ny graviditet. Känns lite skrämmande då jag blev sjukskriven och typ sängliggande i v.25 och det funkar ju inte om man har 2 små hemma. Men vi får se vad som händer och sker, men hjärtat längtar efter ett litet knyte <3
  • AnnC
    Petto 83 skrev 2015-01-09 07:32:41 följande:
    Tack för omtanken :)

Nä, ibland finns det lite andra faktorer att tänka på. Bra att försöka tänka på 85% chans för ett hjärtfriskt barn. Håller verkligen tummarna för er, skönt att veta att dom kommer att kolla den lille extra noga.

Hade med sista föreliggande moderkaka som ledde till snitt i v.35 så det är ökad risk om det skulle bli en ny graviditet. Känns lite skrämmande då jag blev sjukskriven och typ sängliggande i v.25 och det funkar ju inte om man har 2 små hemma. Men vi får se vad som händer och sker, men hjärtat längtar efter ett litet knyte <3
    Men det är bra när de känner till såna saker så de kan hålla extra koll!

Ja det är ju det, längtan är större än oron, och då är den stor kan man säga! Min dotter kom med i v 35 med katastrofsnitt, 23 minuter efter påbörjad ultraljudsundersökning var hon ute. Visste ingenting innan!! Fattar fortfarande inte vad som hände.
  • Ztarduzt

Eh, hjälp typ? Har någon varit med om detta tidigare? Kan tillägga att strecket är streckat med watery flytningar, finns inga streck utan flytningar.

Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
  • hondendär345
    Ztarduzt skrev 2015-01-09 12:12:39 följande:

Eh, hjälp typ? Har någon varit med om detta tidigare? Kan tillägga att strecket är streckat med watery flytningar, finns inga streck utan flytningar.

phpEQneZl50073.jpg

Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
    En kanske konstig fråga, har du använt samma termometer hela cykleln? Alltså inte bytt från en med 1 decimal till en med 2?

FF la upp en sån info ruta för mig idag nämligen där det stod om hoppiga tempar och om att sättet man tempar på påverkar det.

Använder själv tyvärr en med bara 1 decimal men tänkte byta nästa cykel eftersom att dom varnade för ändringar i sättet man tempar, till exempel byte av termometer:)

Hoppas att det gömmer sig en graviditet bakom alla dessa tempar för dig ändå :)
  • Ztarduzt
    hondendär345 skrev 2015-01-09 17:14:03 följande:

En kanske konstig fråga, har du använt samma termometer hela cykleln? Alltså inte bytt från en med 1 decimal till en med 2?

FF la upp en sån info ruta för mig idag nämligen där det stod om hoppiga tempar och om att sättet man tempar på påverkar det.

Använder själv tyvärr en med bara 1 decimal men tänkte byta nästa cykel eftersom att dom varnade för ändringar i sättet man tempar, till exempel byte av termometer:)

Hoppas att det gömmer sig en graviditet bakom alla dessa tempar för dig ändå :)

Jag bytte till en med 2 decimaler innan äl, så hade tempat så kort period då så tror inte det påverkar alls, är ju tempen efter äl jag är fundersam över då den gick under strecket och nu upp igen ganska rejält..

Känns kört då tempen gått ner så lågt mot slutet tyvärr.. Känns som att jag sätter ny prägel på tempkurvor..
  • hondendär345
    Ztarduzt skrev 2015-01-09 17:27:33 följande:
    Jag bytte till en med 2 decimaler innan äl, så hade tempat så kort period då så tror inte det påverkar alls, är ju tempen efter äl jag är fundersam över då den gick under strecket och nu upp igen ganska rejält..

Känns kört då tempen gått ner så lågt mot slutet tyvärr.. Känns som att jag sätter ny prägel på tempkurvor..
    Jo fast en med 1 decimal avrundar ju upp och ner till en jämn decimal. Dvs jag kan ha en temp på 36,60 innan äl på en termometer med 1 decimal vilket kan betyda att en termometer med två decimaler kan det istället vara mellan 36,55-36,64 eftersom den då visar en mer exakt siffra utan att avrunda upp/ner till heltal.

Om man skulle avrunda dina tempar till 1 decimal, heltal alltså , skulle den vara lika hoppig då, skulle det vara lika tydlig tempskiftning och skulle lika många tempar ligga över/under coverline?
  • Ztarduzt

Har jag fattat det du skrev rätt så får jag det till att jag får större hopp med 1 decimal, men jag kanske kollar fel och orkar ärligt inte göra ny kurva för att kolla.

• Ztarduzt

Och jag förstår tyvärr inte vad det spelar för roll hur min temp skulle se ut med 1 decimal, för tempen sjönk ändå 0.5 grader för att sedan stiga 0.5 grader igen.

• hondendär345

Tumregel för ÄL när man tempar är att det ska finnas minst 3 högre tempar än de 6 senaste.

Eftersom att det är byte av termometer bör du avrunda temparna för att avgöra det, de innan din streckade linje ligger på 35.90 och om det är tempat med den första termometern ska det vara 3 temphöjningar i rad över 35,94 för att äl ska ha skett.

Baserat på det hade du antagligen inte äl där FF satt ut streckad linje :(

Svar på tråden Tempar/Fertility friend