• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • AnnC
    Irlais skrev 2015-01-08 09:40:42 följande:
    Jag blir extra nyfiken eftersom jag låg på 36.8 förra cykeln då lutealfasen var så kort. Nu ligger jag på 37 vilket då kanske är bättre?
    Har du tempat tidigare så du kan jämföra med nåt? Annars tycker jag ju att högre temp låter mer positivt så klart hur kort lutealfas hade du då?
  • AnnC

Här läste jag om lutealfas defekt och att "inconsistent" (slår upp ordet och får inkonsekvent vilket känns som inte helt rätt ord men jag uppfattar det mer som ojämn?) temp kan va orsak till mf.

suite.io/kristen-o-hara/stg269

• AnnC

Där står även att progesteron fixar det men man ska ta det direkt efter äl och det är därför jag nojjar... Att jag tagit för sent.

• Irlais
    AnnC skrev 2015-01-08 09:46:10 följande:
    Har du tempat tidigare så du kan jämföra med nåt? Annars tycker jag ju att högre temp låter mer positivt så klart hur kort lutealfas hade du då?
    Nä jag började efter ÄL förra cykeln, hade då 36,8 sen störtdök tempen på ÄL+8 och mensen satte igång :/ cykeln innan var lutealfasen ca 13 dagar som vanligt så hoppas det var ett undantag. Eller hur räknar man, från ägglossningsdag till mensstart var det 13 dagar, men man räknar kanske dagarna emellan? 12 dagar? 
  • AnnC
    Irlais skrev 2015-01-08 11:03:45 följande:
    Nä jag började efter ÄL förra cykeln, hade då 36,8 sen störtdök tempen på ÄL+8 och mensen satte igång :/ cykeln innan var lutealfasen ca 13 dagar som vanligt så hoppas det var ett undantag. Eller hur räknar man, från ägglossningsdag till mensstart var det 13 dagar, men man räknar kanske dagarna emellan? 12 dagar? 
    Jag räknar dagarna emellan, eftersom mensens första dag blir ju dag ett

Ok, det verkar ju som något blev knas förra månaden då? Hoppas denna cykeln blir bättre! 12 dagar är ju en ok lutealfas
  • Ztarduzt
    hondendär345 skrev 2015-01-08 01:57:46 följande:

Det ser ju ut att stämma med tempen men det är ju väldigt ovanligt med lutealfaser över 18 dagar, och som jag förstått det inte heller optimalt.

Men visst hade väl du tid hos gyn nu i januari?:)

Stämma med tempen, vad stämmer? :p har en känsla att mensen kommer idag, vet inte varför men något säger det bara.. Och lutealfas över 18 dagar känns inte optimalt alls :/

Har tid nu på tisdag faktiskt, längtar så man får veta vad tusan som är fel :)
    Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
  • Ztarduzt
    Irlais skrev 2015-01-08 07:49:48 följande:

Tycker du ska testa innan du har din tid på kvinnokliniken för säkerhets skull! Om inte mensen dykt upp då såklart... Men ja, knepig kurva :/

Här steg tempen till 37 idag trots att jag sov med öppen mun. Äl har definitivt skett för 2-3 dagar sen men frågan är om jag håller på att bli sjuk precis som mitt barn hehe.

Kan man vara gravid trots den låga tempen? Känns ovanligt.. Jag väntar bara på mensen då tempen håller sig nere.

Kul att äl skett, men vi hoppas du slipper bli sjuk! Hur påverkar sjukdom ägget och fästningen?
    Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
  • Ztarduzt

Känns som att FF fått fnatt? Hur kan min nästa cykel vara sådär kort? Menskänningar nu iallafall så mensen kommer nog idag..

• Irlais
    Ztarduzt skrev 2015-01-08 11:53:30 följande:
    Kan man vara gravid trots den låga tempen? Känns ovanligt.. Jag väntar bara på mensen då tempen håller sig nere.

Kul att äl skett, men vi hoppas du slipper bli sjuk! Hur påverkar sjukdom ägget och fästningen?
    Nej kanske inte? Men be att få ta test på kk innan undersökningen ändå :)

Är helt klart sjuk. Vet inte hur det påverkar men det kan ju inte vara gynnsamt, särskilt i kombination med ökad amning :( hög feber kan ju påverka embryot men har bara 38...
  • Ztarduzt
    Irlais skrev 2015-01-08 13:31:26 följande:
    Nej kanske inte? Men be att få ta test på kk innan undersökningen ändå :)

Är helt klart sjuk. Vet inte hur det påverkar men det kan ju inte vara gynnsamt, särskilt i kombination med ökad amning :( hög feber kan ju påverka embryot men har bara 38...
    Jo, får göra det om mensen inte kommit, annars kommer hon nog göra ul för att kolla äggstockarna, så då borde man ju se om något gömmer sig där inne ändå. Börjar undra om jag är låghormonare, gravid och detta visar på tidig MF eller något.. för något känns skumt då tempen håller på såhär. 

Fast iof, folk blir ju gravida när dom är fulla och har magsjuka och spyr upp p-piller, så nog kan det fästa om man har tur :) embryot kanske gillar värmen av febern rentav? Hoppas kan man ju alltid :) 
Svar på tråden Tempar/Fertility friend