• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • Ztarduzt
    Irlais skrev 2015-01-05 20:55:07 följande:
    Ah ok... Jag fick nog en kemisk graviditet förra cykeln så jag har också funderat på progesteron. Har dock ingen kompis som kan skriva ut och vågar inte riktigt beställa på nätet så hoppad denna cykel blir bättre! Ska försöka amma mindre och hoppas progesteronet ökar på pga det...
    Hur gammal är ditt barn? :) 
    Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
  • Irlais
    Ztarduzt skrev 2015-01-05 21:09:26 följande:
    Hur gammal är ditt barn? :) 
    Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
    Snart 14mån :) hen äter oftast inte några större mängder mat så det är skönt att amningen finns ändå! Vill inte sluta bara för att försöka få syskon...
  • Ztarduzt
    Irlais skrev 2015-01-05 21:26:41 följande:
    Snart 14mån :) hen äter oftast inte några större mängder mat så det är skönt att amningen finns ändå! Vill inte sluta bara för att försöka få syskon...
    Ååh, lillplutt :) okej, förstår dig, man vill ju gärna amma så länge ens barn vill det och man kan. Jag har sagt till sambon att jag vill amma minst 6 månader men gärna längre :)
    Läste att man har större risk/chans (beroende på vad man vill) att få tvillingar om man ammar, då kroppen producerar mer av något hormon, så man borde ju rent tekniskt ha lättare att bli gravid under amning.
  • Irlais
    Ztarduzt skrev 2015-01-05 22:10:19 följande:
    Ååh, lillplutt :) okej, förstår dig, man vill ju gärna amma så länge ens barn vill det och man kan. Jag har sagt till sambon att jag vill amma minst 6 månader men gärna längre :)
    Läste att man har större risk/chans (beroende på vad man vill) att få tvillingar om man ammar, då kroppen producerar mer av något hormon, så man borde ju rent tekniskt ha lättare att bli gravid under amning.
    Det är en bra inställning tycker jag. Vi ammar på så länge jag och bebis vill. Och mitt barn kommer nog inte sluta amma på ett tag, lyckan när tutten kommer fram är total ;)

Jaså det har jag inte läst? Bara att prolaktin hämmar progesteron, typ, vilket minskar fertiliteten när man ammar.
  • Ztarduzt
    Irlais skrev 2015-01-05 22:24:46 följande:
    Det är en bra inställning tycker jag. Vi ammar på så länge jag och bebis vill. Och mitt barn kommer nog inte sluta amma på ett tag, lyckan när tutten kommer fram är total ;)

Jaså det har jag inte läst? Bara att prolaktin hämmar progesteron, typ, vilket minskar fertiliteten när man ammar.
    Oj, tänk om det blir konkurrens dagen ett småsyskon kommer? ;) 

Wut, står då tydligen allt möjligt på olika ställen :s.. kan man äta mer progesteron eller går det ut i mjölken och är dåligt för bebisen? 
  • Irlais
    Ztarduzt skrev 2015-01-05 22:51:58 följande:
    Oj, tänk om det blir konkurrens dagen ett småsyskon kommer? ;) 

Wut, står då tydligen allt möjligt på olika ställen :s.. kan man äta mer progesteron eller går det ut i mjölken och är dåligt för bebisen? 
    Hoppas på att kunna syskonamma och kanske minska svartsjuka därigenom... Får väl se hur lång tid det tar att bli gravid, kanske inte ens blir aktuellt! Men vore mysigt :)

Ja det är det jag undrar... Tänker att progesteron lokalt borde väl funka? Borde kanske ringa gyn och fråga, i alla fall om lutealfasen är kort fler gånger!
  • Ztarduzt
    Irlais skrev 2015-01-05 23:04:20 följande:
    Hoppas på att kunna syskonamma och kanske minska svartsjuka därigenom... Får väl se hur lång tid det tar att bli gravid, kanske inte ens blir aktuellt! Men vore mysigt :)

Ja det är det jag undrar... Tänker att progesteron lokalt borde väl funka? Borde kanske ringa gyn och fråga, i alla fall om lutealfasen är kort fler gånger!
    Dom kanske bondar bättre då också? :) Vore ju kul att få syskonamma faktiskt, tror jag satsar på det också :D planen är 3 barn, max 2 år mellan varje om nu allt går som planerat, det här mer att planera sin graviditet verkar ju inte gå sådär superbra just nu ^^

Ja, det borde det ju göra, då borde det ju inte gå ut i mjölken heller.. Ring hur som helst så man vet, nu blev även jag nyfiken och blir väl lite fel om jag ringer som inte ens har barn.. ;p lutealfas som är kort? hur kort har du? det om något borde ju verkligen försvåra att bli gravid :o då hinner ägget inte ens fästa? 
  • Irlais
    Ztarduzt skrev 2015-01-05 23:32:31 följande:
    Dom kanske bondar bättre då också? :) Vore ju kul att få syskonamma faktiskt, tror jag satsar på det också :D planen är 3 barn, max 2 år mellan varje om nu allt går som planerat, det här mer att planera sin graviditet verkar ju inte gå sådär superbra just nu ^^

Ja, det borde det ju göra, då borde det ju inte gå ut i mjölken heller.. Ring hur som helst så man vet, nu blev även jag nyfiken och blir väl lite fel om jag ringer som inte ens har barn.. ;p lutealfas som är kort? hur kort har du? det om något borde ju verkligen försvåra att bli gravid :o då hinner ägget inte ens fästa? 
    Förra cykeln kom mensen på 8 dpo, den var annorlunda än vanligt också så därför tror jag kemisk graviditet. Innan dess på 13, det är väl ok. Så får se denna cykel...

Tempen dippade imorse! Det betyder väl att äl har varit?
  • Iskristall

Irlais: Du har äl idag eller i morgon. Äl bekräftas när tempen stiger. Tempdipp kan komma dagen före eller dagen då äl sker, för att sedan stiga när äl varit.

• Charlie40

Hade äl 26 dec men FF sätter ut 30?? Annars är det väl en trifalisk kurva? Neg test imorse. Hoppas så att tempen håller sig uppe.

Svar på tråden Tempar/Fertility friend