Dina08 skrev 2013-12-29 00:12:11 följande:
Nej, jag tror inte det är bra för flygfärdiga barn att bo så. De behöver något eget. Sedan kanske det skulle vara bra för pensionärer, men ack vad vissa lägger sig i saker de inte har med att göra, och så kanske de vill bo i skogen där det inte finns några jobb och man behöver varsin bil. Bodde så själv när jag var liten och det var ok, men mamma kände att hon inte hade någon egen sfär. Kräver mycket respekt för varandra som kanske sällan finns. De vuxna barnen behandlas som småbarn och det blir bråk. Hellre då att man bor nära varandra och att den som har utrymme bjuder in släkten. Så kan man få en bra sammanhållning. Dock ska inte vuxna döttrar slita ut sig genom att vårda sina gamla föräldrar när de behöver hjälp dagligen, för det kan gå ut över arbete och fritid. Risken finns att kommunen lutar sig tillbaka om de äldre bor med sitt barn.
Reflektera över hur det låter när du skriver:
"...dock ska inte vuxna döttrar slita ut sig genom att vårda sina gamla föräldrar när de behöver hjälp dagligen, för det kan gå ut över arbete och fritid"
Om varje förälder tänkte så, hur hade det sett ut då?
"Nej, jag tänker inte ta hand om mina barn dagligen, det skulle gå ut över mitt arbete och min fritid."
Blir lite galet att tänka att man som barn inte har respekt och förståelse för hur mycket föräldrarna hjälpt en under sin uppväxt och känner viljan och självklarheten att göra vad man kan tillbaka när rollerna blir omvända.
Det där med att ge och ta.
Jag kommer finnas för mina föräldrar och jag kommer kortfattat uppfostra mina barn att man ska vara snäll mot de som är snälla och att behandla människor som man själv vill bli behandlad.
Jag tror nog du kommer tycka det är lite tråkigt ifall de individer du gett massor, läs dina eventuella barn, inte ger någon omsorg tillbaka och du sitter där ensam på hemmet med vårdare som får betalt för att ta i dig och hjälpa dig.
What goes around comes around