sextiotalist skrev 2014-01-16 11:15:11 följande:
Jag tror det beror på hur du framställde det. Du framställde det som ett idela och att det ska vara norm. Du framställer det gulligt, barnen inte vara på dagis, tja, de flesta arbetar upp till 65, så där ändras det inte. Att gamla sitter ensamma på ett hem, nja, sitter en person på ett hem så beror det i de flesta fall att de inte klarar av att bo hemma och då behöver vård i princip hela dygnet.
Ekonomin blir annorlunda, nja, det är inte alls säkert, för det krävs ofta ett större boende och de växer inte på träd precis.
Jag ifrågasätter inte, men det är absolut inget som lockar mig alls. Jag vill inte bo så nära, varken min mamma eller mina svärföräldrar, jag vill inte ha den relationen till dom.
Jag tror jag förstår hur du menar och känner.
Jag tänker mer på barn som växer upp och ser det som självklart att både föräldrar och mor och farföräldrar finns i närheten.
Jag har svårt att tänka mig att de skulle känna det som otänkbart att ha dem i närheten eftersom det kommer vara det de växt upp med. Är du med på hur jag menar?
Och längs med deras uppväxt hade sett hur vuxna hjälper varandra, hur konflikter skapas och hur de löser sig, de har fått hjälp och de har lärt sig att hjälpa till. De har tagit del av hur det var för länge sedan när mor och farföräldrarna var små, lärt sig att se tårar och skratt, frustration och kärlek.
De har fått lära sig känslor och samarbete på ett sätt som barn generellt sett idag inte får möjlighet till.
Att bo i närheten av varandra hade kanske varit en bra "kombinationslösning" istället för ett generationsboende, egna hus fast i samma by.
Numera verkar det vara standard att ha 50 mil till morfar, 25 mil till mormor, 12 mil till farmor och farfar har barnen bara hört talas om för pappan och han kom ihop sig om något för ett par år sedan men ingen minns om vad.
Är du med lite på hur jag tänker?
Det är relationer som skapar närhet, omtanke, kärlek, frustration, förlåtelse och tillgivenhet.
Blodsband betyder ingenting egentligen, det är bara genetik.
Många barn av idag är fullfjättrade egoister som tycker att skyldigheter tillhör andra och rättigheter är det enda de besitter.
Eftersom inget annat verkar fungera när det kommer till att utveckla omtanke, hänsyn och respekt så tänkte jag att utökat umgänge med fler personer man verkligen behöver lösa saker med och itne bara kan "lösa problemet" med att sluta hälsa på eller ringa.